Informatiesystemen in de Bouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Use Case Modelling.
Advertisements

Sequence Diagrammen & Toestandsdiagrammen
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Presentatie VUD Document Proma BV
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Use Case Modelling Summary
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
S.V.M. Systeeminceptie.
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een animatie opbouwen.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
INTERACTION DESIGN Week 8.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.
Opleiding AI cursus Databases
Object Oriented Modeling
ruimte object beleving
Informatieanalyse.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Eindhoven Technische Universiteit Ondersteuning van het Ontwerpproces Bauke de Vries.
C/S varianten s /CSpaginas/
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
OO Analyse in de praktijk
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
EML en IMS Learning Design
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
 Hugo de Groot  Rik de Groot  Sander Hartogensis  Reinoud Karssenberg  Martijn Lindhout  Marcel Lindenbergh  Julien Moorrees  Sebastiaan Overdijk.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Informatiesystemen in de Bouw 7M711 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen Week 1.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Functioneel Ontwerpen
IAM  V1 Kernproject Week 7. IAM - HvA Programm Case team Anneton 2 einddeliverables De begroting.
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
Introductie Systems Engineering
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Processing Structured Hypermedia
Unified Modeling Language 2.0
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
SJABLOON VOOR EEN SCHOOLREISJE
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Transcript van de presentatie:

Informatiesystemen in de Bouw Week 2 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen

Use Cases

Use Case definitie Fowler: Cockburn: Een use-case is een beschrijving van een bepaalde wijze waarop het systeem gebruikt kan worden. Beschrijft de mogelijke volgorde en ineractie tussen 1 of meer actoren en het systeem en kan keuzes, iteraties en parameters bevatten. Fowler: A use case is a typical interaction that a user has with a system in order to achieve some goals. A use case is a description of a set of sequence of actions, including variants, that a system performs to yield an observable result of value to an actor. Cockburn: A use case describes a system’s behavior. Een use case is een duidelijke manier om met de eindgebruiker te communiceren over wat een systeem zou moeten doen onder welke omstandigheden.

Use Case diagram voorbeeld

Use Case model concepten 1 Een actor is een entiteit die buiten het systeem staat en direct communiceert met het systeem. Een actor is een rol die een gebruiker in de context van een systeem speelt. Actors – what exists outside the system (Rumbaugh) [external “participants”/”roles”)

Use Case model concepten 2 Een use-case is een beschrijving van een reeks van interacties tussen één of meer actoren en het systeem. Een use-case is een verzameling scenario’s. deze scenario’s hebben gemeen dat ze een doelstelling van een gebruiker ondersteunen.

Scenario Een scenario is een reeks stappen waarmee een interactie wordt beschreven tussen een gebruiker en een systeem.

Voorbeeld van use-case tekst Wanneer we als voorbeeld een on-linewinkel op het web nemen, is het waarschijnlijk dat we met een scenario “Koop een product” te maken hebben wat er zo uitziet: De klant bladert door de catalogus en plaatst de gewenste artikelen in het boodschappenwagentje. Wanneer de klant wil gaan betalen, geeft hij of zij de informatie op die voor de verzending noodzakelijk is en voert de creditcardgegevens in. Het systeem controleert of het nummer van de creditcard in orde is en bevestigt de koop onmiddellijk en met een e-mailbericht dat wat later wordt verstuurd.

Use Case diagram voorbeeld Uzse-case generalisatie: wanneer een use-case hebt die in veel opzichten overeenkomt met een andere use-case, maar net iets meer kan. Use Case diagram voorbeeld

Relaties tussen use-cases Include dan verplicht. Relaties tussen use-cases Uses / Include : wanneer een bepaald gedrag in verschillende use-cases terugkeert en ervoor gekozen is de beschrijving van dit gedrag niet te kopiëren. Extend : is in principe hetzelfde als een generalisatie maar is aan meer regels gebonden. De uitbreidende use-case mag alleen extra gedrag toevoegen bij bepaalde gedeclareerde extensiepunten.

Introductie Pascal