Salesmanagement Hoofdstuk 8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketingplanning en -strategie
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Planning Budgetten Break-even analyse
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
producten (kostendragers)
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Inleiding in de Marketing
kosten break-even-analyse grafisch
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
H12 Kostencalculaties.
Budgetteren H3 Verschillenanalyse Filiaalmanager.
Accountmanagement H2 Prognoses Junior accountmanager.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Financiering H3 Verschillenanalyse Logistiek supervisor.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Retaileconomie hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
HOOFDSTUK 9. TO, GO EN MO Totale opbrengst (TO) = Het aantal verkochte producten (afzet) x prijs (excl. btw) Gemiddelde opbrengst (GO) = Totale opbrengst.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Toegepast rekenen HEO Algebra. Rekenen met letters Bedrijf rekent €20 voorrijkosten en € 50 per uur voor arbeid. Kosten bedragen: €20 + € 50 * aantal.
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Welkom VWO 5..
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Productie onderneming
verwarring begrippen omzet of winst
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Welkom Havo/vwo 3..
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Hoofdstuk Break-evenpoint
Bedrijfseconomie H3 Break-even Junior accountmanager.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Financieel 1.
Hoofdstuk Kosten indelen
Vakman ondernemer – Financieel plan
Goederenstroom en voorraadbeheer
Financiering en inkoop
Financieel 1.
Financieel 2.
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Extra uitleg H4 Domein Markten
Budgetteren H3 Verschillenanalyse Ondernemer detailhandel.
De Kostprijs Why Bother?.
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Salesmanagement Hoofdstuk 8

Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer

Doelstellingen H8 Is BE dan toch zinnig? Performance indicatoren Break-even-pointberekening Prijsbepalingsmethoden

Performance indicatoren Input- en outputindicatoren Effectiviteit Meten outputindicatoren Efficiëntie Meten verhouding in- en outputindicatoren Alles kan, maar is het zinnig? Hoeveel velletjes papier bevat de gem. offerte

Het Postma model Aanwezigheidsratio X Bezoekratio per dag X Succesratio per bezoek X Gemiddelde ordergrootte X Brutomarge in % = Totale Brutowinst

Het Postma model Echt meten van iemands werk Geeft sturingsinformatie Zowel effectiviteit als efficiëntie

BEP analyses Break-even-point Constante kosten Dekkingsbijdrage Variabele kosten Veiligheidsmarge Lineaire functie: a + bY = X a + bY = cY

BEP analyses omzet geld totale kosten: Is variabele kosten plus constante kosten BEP constante kosten hoeveelheid

BEP analyses Gevolgen prijswijziging doorrekenen Toename constante kosten doorrekenen Consequenties nieuwe productiemethode Hoeveel verkopen voor bepaalde R.O.I.? Wat is de veiligheidsmarge? Variaties: inclusief belasting, outsourcing

Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Me too pricing Hoger dan Lager dan

Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Elasticiteiten NSS prijsgevoeligheidsmethode Marginale goedkooptepunt Marginale duurtepunt Indifferentiepunt Optimale prijsstellingspunt Penetratie, Skimming

Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting Integrale kostprijs: constante en variablele kosten, Variabele kostprijs: product en period costs, Differentiële kostprijs: goed maken variabele kosten.

Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting

Prijsbepalingsmethoden C A K

Samenvatting Performance indicatoren: BEP – analyses Input- en outputindicatoren Efficiëntie en effectiviteit BEP – analyses Simpele lineaire functies Handig instrument Prijsbepalingsmethoden Concurrentie, afnemers en kostprijzen

VRAGEN?

Voor de volgende keer Hoofdstuk 8 bestuderen Alle “groene termen” kennen Alle berekeningen doorwerken Binnen 5 minuten elke berekening kunnen Eventuele vragen opschrijven

Einde

Einde