Marketingplanning en strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Het maken van een PR/Marketingplan
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Inleiding in de Marketing
strategie als een proces
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
2. Strategieontwikkeling
Beleidsvoering naar groei
De kern Marketingstrategische beleidsvorming Core Competence
© Pearson Education Benelux, 2003
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Marketing voor verkeerskunde
Doelen Soorten vormgeving.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Strategische Businesspartner
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marketingplanning en strategie Hoofdstuk 2 MK01 Hoorcollege week 3

Theorie hoofdstuk 2 Marketingplanning SWOT-analyse Strategieontwikkeling: Boston Matrix GE-matrix Ansoff-model MK01 Hoorcollege week 3

Marketingplanning Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken MK01 Hoorcollege week 3

Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering Controle MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

SWOT-analyse Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Sterke punten Zwakke punten Externe analyse Kansen Bedreigingen Confrontatiematrix MK01 Hoorcollege week 3

SWOT-analyse MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

Ondernemingsstrategie Concernstrategie Ondernemingsstrategie Marketingstrategie MK01 Hoorcollege week 3

Strategie Missie Business Definition Welke soort onderneming is men? What business are we in? Welke doelen worden nagestreefd? Business Definition product/markt/technologie combinatie (Abell) plaats bedrijfskolom MK01 Hoorcollege week 3

Strategie Missie Business Definition Strategie MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

Samenvatting Marketingplanningsproces SWOT-analyse Strategie Interne analyse Externe analyse Confrontatiematrix Strategie Concern-, ondernemers-, marketingstrategie Missie Business definition MK01 Hoorcollege week 3

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

Planning Doelstellingen Meetbaar Haalbaar Consistent Prioriterend MK01 HEO-CE1

Figuur 2.10 De Boston-matrix Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur 2.10 De Boston-matrix 1

Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven) Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1

Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie) Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1

Boston-matrix Positief Negatief geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar Negatief waarom grens op 10% marktgroei? niche-bedrijven altijd slecht wat als er geen/weinig verleden is? MK01 HEO-CE1

GE - matrix MK01 HEO-CE1

GE - matrix hoog gemiddeld laag MK01 HEO-CE1 hoog gemiddeld laag

GE - matrix Groene zone (drie cellen links boven) investeren Gele zone (drie cellen diagonaal) investeringspeil handhaven Rode zone (drie cellen rechtsonder) oogst- en desinvesteringsstrategie MK01 HEO-CE1

GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

GE - matrix Y-as (aantrekkelijkheid van de bedrijfstak) wegen van factoren marktomvang marktgroei concurrentieintensiteit gemiddelde winstmarge kostenstructuren in de bedrijfstak etc. factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

GE - matrix X-as (concurrentiekracht onderneming) wegen van factoren relatief marktaandeel concurrentievoordeel op prijs relatief kwaliteitsniveau van het product kennis, inzicht van de markt factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1

GE-matrix Positief Negatief geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar specifieke marktkenmerken toe te voegen minder harde indeling (9 i.p.v. 4 vakken) Negatief wat als er geen/weinig verleden is? Vaak moeilijk om PMC´s te bepalen MK01 HEO-CE1

Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1

Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar) zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces 1

Vragen? MK01 HEO-CE1

Einde MK01 HEO-CE1

Einde MK01 HEO-CE1