Assembly-taal Namen:Danny van Waes Rohan Schenk Klas:EM4 Docent:Dhr. Ing. JA Verhage Embedded systems.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Klik op de oefening die je wil maken:
Pagina-instelling.
PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Httpd.conf Aanpassen van het Apache 2 configuratiebestand om mod_rewrite via.htaccess toe te staan.
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Een paar programma’s met een aantal basisprincipes.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Instructie Programmeren Task 5
Kolom aanmaken en cijfers invoeren in Grade Center.
Fundamenten ontwerpen
Flight 68K Temperatuur geregelde ventilator
BoeBot BoeBot heet u welkom.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Notenschrift test jezelf
preek over Deuteronomium 6:20-25
Notenschrift test jezelf
Kies Hoe en wanneer installeren Wat is het doel Hoe werkt het (7 schermen)
Samenvatting Havo 5.
Les 23 Vak : Nederlands.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Medmec04 Engagement.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag User-defined characters op de.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : luidsprekertje.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
van het vierde leerjaar
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen van.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Zegt de Bijbel iets over jouw muzieksmaak
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Optica met de TI-nspire Cathy Baars Martinuscollege.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Efficiënt werken met Adlib voor eindgebruikers
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Training SomToday DINSDAG 19 APRIL. Wat doen we vandaag ?  Inloggen  Studiewijzer aanmaken  Studiewijzer indelen  Huiswerk invoeren  Studiewijzer:
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
How to use a Imac.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Beste ath 4..
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Programmeren in de Klas
Hoe schrijf je een recensie?
Kiezen met Kaarten.
Small Basic Console deel 2
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Pret met de tablet Iedereen kan HET Leren.
Vergelijkingen oplossen
Overzicht: les 2 Het toetsenbord verkennen Apps installeren
Wat gaan we doen? Herhaling ARM assembler instructies
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Small Basic Console deel 2
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Een (informatief) Artikel schrijven
Les 3: regels en afspraken met de klas
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
Kiezen met Kaarten.
Python – For loop + strings
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Assembly-taal Namen:Danny van Waes Rohan Schenk Klas:EM4 Docent:Dhr. Ing. JA Verhage Embedded systems

- - Aanpak (voorbereiding) - - Opdrachtomschrijving - - Oplossing - - Nuttig ? - - Vragen ? Inleiding

- - Nieuwe taal “assembler” - - Drie oefenopgaven gemaakt - - Keuze opdracht  tekstverwerking - - PSD’s samengesteld - - Programma testen Aanpak

- - Lees een regel tekst in en sla deze op in een buffer - - Alle ingevoerde karakters omzetten naar hoofdletters - - Tel voor elk karakter hoeveel maal deze in de tekst voorkomt - - Maak een histogram die aangeeft hoeveel maal elk karakter voorkomt Opdrachtomschrijving

Print string Get string Toupper Tellen Einde Histgr HOOFD PROGRAMMA Oplossing Werken met één hoofdprogramma en verschillende subroutines

Geef aan de hexadecimale waarde 08 de karakters BACKSPACE Geef aan de hexadecimale waarde 2E de karakters PUNT Geef aan de hexadecimale waarde 0A de karakters LF (cursor volgende regel) Start adres $400 Ga naar subroutine GETSTR toe Plaats de pointer daar waar het eerste ingevoerde karakter komt te staan Ga naar de subroutine PRTSTR Plaats de pointer naar het eerste karakter van de zin die moet worden afgedrukt Ga naar subroutine EINDE toe Ga naar subroutine TELLEN toe Ga naar subroutine NREGEL toe Ga naar subroutine TOUPPER toe Geef aan de hexadecimale waarde 0D de karakters CR (cursor begin regel) HOOFDPROGRAMMAHOOFDPROGRAMMAHOOFDPROGRAMMAHOOFDPROGRAMMA

Ga naar de subroutine NREGEL Keer terug naar het hoofdprogramma Ga naar de subroutine PRTCHR Is de inhoud van D0 gelijk aan een punt? JA NEE Zolang niet einde zin Verhoog de pointer met 1 Plaats de inhoud waar de pointer naar verwijst in D0 PRINTSTRINGPRINTSTRINGPRINTSTRINGPRINTSTRING

GETSTRINGGETSTRINGGETSTRINGGETSTRING Ga naar subroutine Is de inhoud D0 gelijk aan Enter? BACKSP toe JA NEE Plaats in D1 Is de inhoud van D0 gelijk aan een 0 een punt? JA NEE Start programma Keer terug naar het opnieuw hoofdprogramma Verhoog de inhoud van D1 met 1 Is de inhoud van D0 gelijk Backspace? JA NEE Zolang niet einde zin Verhoog de pointer met 1 Plaats de inhoud van D0 naar de plaats waar de pointer naar verwijst Lees het ingevoerde karakter en druk deze af op het scherm

BACKSPACEBACKSPACEBACKSPACEBACKSPACE Verlaag de inhoud van D1 met 2 Einde van de subroutine, keer terug naar de subroutine GETSTR Verlaag de pointer met 2 en plaats de inhoud waar de pointer naar verwijst in D0 Plaats in D0 een 0

TOUPPERTOUPPERTOUPPERTOUPPER Druk D0 af op het scherm Plaats de inhoud Plaats in D6 een ‘a’ Verlaag de pointer van D0 daar waar met 1 de pointer naar wijst Verhoog pointer met 1 Plaats in D0 een a Plaats in de inhoud van D6 een ‘a’ Plaats de pointer aan het begin van de zin Ga naar subroutine SPATIE toe Plaats de inhoud waar de pointer naar verwijst in D0 Verhoog de pointer met 1 Einde van de sub- Is D0 gelijk aan D6? routine, keer terug JA NEE terug naar het hoofd programma Verlaag D0 met Is D6 een z? $20 JA NEE Verlaag pointer Ga naar subroutine Verhoog D6 met 1 met 1 PRTCHR toe Is de inhoud van D0 gelijk aan punt? JA NEE Zolang niet einde zin

TELLENTELLENTELLENTELLEN Is de inhoud van D4  Z? JA NEE Einde van de sub- Is de inhoud van D0 gelijk aan D4? routine, keer terug JA NEE naar het hoofd- programma Verhoog D3 met 1 Is de inhoud van D0 gelijk aan een punt ? JA NEE Ga naar subroutine HISTGR toe Plaats in D4 een A Plaats de pointer aan het begin van de zin Ga naar subroutine NREGEL toe Zolang niet einde zin Plaats de inhoud waar de pointer naar verwijst in D0 Plaats in D3 een 0 Verhoog pointer met 1

HISTOGRAMHISTOGRAMHISTOGRAMHISTOGRAM Plaats de pointer aan het Ga naar subroutine PRTCHR toe het begin van de zin Zolang D3 is niet gelijk aan 0 Plaats de pointer aan het Verlaag inhoud van D3 met 1 begin van de zin Verhoog inhoud van D4 Ga naar PRTCHR toe met 1 Verhoog de inhoud van D4 Plaats de inhoud van D4 in D0 met 1 Einde subroutine, keer terug Plaats in de inhoud van D0 een ‘*’ naar de subroutine TELLEN Is de inhoud van D3 gelijk aan 0? JA NEE Is de inhoud van D3 gelijk aan een 0? JA NEE Ga naar subroutine NREGEL Einde subroutine, ga terug naar subroutine TELLEN

Zet in D0 de hexadecimale waarde om de cursor aan het begin van de regel te plaatsen (CR) Ga terug naar de subroutine die is verlaten Ga naar de subroutine PRTCHR toe Zet in D0 de hexadecimale waarde om de cursor naar beneden te verplaatsen (LF) Ga naar subroutine PRTCHR toe NIEUWEREGELNIEUWEREGELNIEUWEREGELNIEUWEREGEL

Ga terug naar de subroutine die is verlaten Ga naar de subroutine PRTCHR toe Zet in D0 de hexadecimale waarde van een spatie (SP) SPATIESPATIESPATIESPATIE Einde van de subroutine, keer terug naar de subroutine die is verlaten Lees het ingevoerde karakter en druk deze af op het scherm PRINTPRINTPRINTPRINT

Nuttig ? JA - Nieuwe programmeertaal geleerd - Oefenen met gestructureerd problemen oplossen - Oefenen met PSD’s op te stellen

Vragen ?