JAVA1 Hoofdstuk 12: Grafische mogelijkheden en Java2D.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
automatische garbage collection klein object georiënteerd betrouwbaar
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Presenteren voor starters
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 6: Controle structuren
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Extra vragen voor Havo 3 WB
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenregels van machten
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Op reis naar een dierentuin
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Compter en français (tellen in het Frans)
Centrummaten en Boxplot
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Hoofdstuk 6 – Objectgeoriënteerd Programmeren: Overerving
Digitale beeldverwerking
Transcript van de presentatie:

JAVA1 Hoofdstuk 12: Grafische mogelijkheden en Java2D

JAVA2 Gebruikte klassen en interfaces Classes and interfaces from the Java2D API that appear in package java.awt Object Color Component Font FontMetrics Graphics Polygon Graphics2D interface java.awt.Paint interface java.awt.Shape interface java.awt.Stroke Classes from the Java2D API that appear in package java.awt.geom GradientPaint BasicStroke TexturePaint RectangularShape GeneralPath Line2D RoundRectangle2D Arc2D Ellipse2D Rectangle2D

JAVA3 1Inleiding Grafische mogelijkheden van Java 2D-vormen Kleuren (class Color) Lettertypen (class Font) Java 2D API Uitgebreide grafische mogelijkheden Aangepaste 2D-vormen Vormen opvullen met kleuren en patronen

JAVA4 1Inleiding Coördinatenstelsel in Java Identificeert alle punten op een scherm Linkerbovenhoek heeft coördinaten (0,0) en bevindt zich achter de titelbalk van het venster. De methode getInsets() levert een Insets object af (top, bottom, left, right: aantal pixels tussen de rand van het venster en het tekengebied). Elk punt bestaat uit een x-coördinaat en een y- coördinaat De eenheid is de pixel

JAVA5 Coördinatenstelsel in Java X-as Y –as (0, 0) ( x, y )

JAVA6 2Grafische context en grafische objecten Grafische context Maakt tekenen mogelijk op het scherm Een graphics object beheert de grafische context Controleert hoe gegevens worden getekend class Graphics is abstract Kan niet geïnstantieerd worden Draagt bij tot de overdraagbaarheid van Java class Component heeft een methode paint met als argument een Graphics object public void paint (Graphics g) De methode paint wordt zelden aangeroepen omdat het grafisch tekenen een event-driven proces is De methode repaint roept de methode update aan die op haar beurt de methode paint aanroept. Deze methode repaint mag niet overriden worden. raphics object beheert de grafische context Controleert hoe gegevens worden getekend De klasse Graphics is abstract Kan niet geïnstantieerd worden Draagt bij tot de overdraagbaarheid van Java De klasse Component heeft een methode paint met als argument een Graphics object public void paint( Graphics g ) Wordt aangeroepen via de methode repaint

JAVA7 3Gebruik van kleuren class Color Bevat methoden en constanten om kleuren te manipuleren Kleuren worden gecreëerd vertrekkende van rode, groene en blauwe bestanddelen RGB waarden: int tussen 0 en 255 float tussen 0.0 en 1.0 Java biedt een keuze aan uit 256x256x256 (16,7 miljoen) mogelijke kleuren

JAVA8 Statische constanten van de class Color

JAVA9 Methoden van de class Color

JAVA10 Voorbeeld Het gebruik van enkele methoden van de class Color. Rechthoeken en tekst worden getekend in verschillende kleuren.

1 // Fig. 12.5: ShowColors.java 2 // Het gebruik van kleuren 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; 6 import java.awt.event.*; 7 8 // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class ShowColors extends JFrame { // constructor geeft een titel en afmetingen aan het venster 14 public ShowColors() 15 { 16 super( "Using colors" ); setSize( 400, 130 ); 19 setVisible( true ); 20 } // teken rechthoeken en tekst in verschillende kleuren 23 public void paint( Graphics g ) 24 { 25 // aanroep van de methode paint van de superclass 26 super.paint( g ); // stel een kleur in met behulp van integers 29 g.setColor( new Color( 255, 0, 0 ) ); 30 g.fillRect( 25, 25, 100, 20 ); 31 g.drawString( "Current RGB: " + g.getColor(), 130, 40 ); // stel een kleur in met behulp van floats 34 g.setColor( new Color( 0.0f, 1.0f, 0.0f ) ); 35 g.fillRect( 25, 50, 100, 20 ); Tekent het venster wanneer de uitvoering van de applicatie start Methode setColor stelt de RGB waarde van de kleur in Methode fillRect tekent een gevulde rechthoek met gegeven coördinaten gebruikmakende van de huidige RGB waarde Methode drawString tekent tekst in de ingestelde kleur op de aangegeven plaats

36 g.drawString( "Current RGB: " + g.getColor(), 130, 65 ); // stel een kleur in met behulp van de statische constanten uit de klasse Color 39 g.setColor( Color.blue ); 40 g.fillRect( 25, 75, 100, 20 ); 41 g.drawString( "Current RGB: " + g.getColor(), 130, 90 ); // toon de individuele RGB waarden 44 Color color = Color.magenta; 45 g.setColor( color ); 46 g.fillRect( 25, 100, 100, 20 ); 47 g.drawString( "RGB values: " + color.getRed() + ", " + 48 color.getGreen() + ", " + color.getBlue(), 130, 115 ); 49 } // voer de applicatie uit 52 public static void main( String args[] ) 53 { 54 ShowColors application = new ShowColors(); application.setDefaultCloseOperation( 57 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 58 } } // einde class ShowColors Gebruik constanten uit de class Color om de huidige kleur in te stellen

JAVA13 Voorbeeld Het gebruik van JColorChooser. Wanneer de gebruiker op de knop “Change Color” klikt, kan hij een kleur kiezen. De achtergrond van het venster krijgt vervolgens de gekozen kleur.

1 // Fig. 12.6: ShowColors2.java 2 // Het gebruik van JColorChooser 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; 6 import java.awt.event.*; 7 8 // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class ShowColors2 extends JFrame { 12 private JButton changeColorButton; 13 private Color color = Color.lightGray; 14 private Container container; // aanmaak van de GUI 17 public ShowColors2() 18 { 19 super( "Using JColorChooser" ); container = getContentPane(); 22 container.setLayout( new FlowLayout() ); // aanmaak van de changeColorButton en registratie van zijn event handler 25 changeColorButton = new JButton( "Change Color" ); changeColorButton.addActionListener( // anonieme inner class 30 new ActionListener() { // toon JColorChooser wanneer de gebruiker klikt op de knop 33 public void actionPerformed( ActionEvent event ) 34 { 35 color = JColorChooser.showDialog( De statische methode showDialog toont de “color chooser dialog” JColorChooser laat de gebruiker een kleur kiezen

36 ShowColors2.this, "Choose a color", color ); // stel default kleur in, wanneer er geen kleur werd geretourneerd 39 if ( color == null ) 40 color = Color.lightGray; // wijzig de achtergrondkleur van de content pane 43 container.setBackground( color ); 44 } } // einde van de anonieme inner class ); // einde aanroep addActionListener container.add( changeColorButton ); setSize( 400, 130 ); 53 setVisible( true ); 54 } // voer de applicatie uit 57 public static void main( String args[] ) 58 { 59 ShowColors2 application = new ShowColors2(); application.setDefaultCloseOperation( 62 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 63 } } // einde class ShowColors2

JAVA17 JColorChooser dialoogbox

JAVA18 4Gebruik van lettertypen class Font Bevat methoden en constanten om lettertypen te manipuleren Constructor met drie argumenten Naam Monospaced, SansSerif, Serif, etc. Stijl Font.PLAIN, Font.ITALIC and Font.BOLD De stijlen kunnen gecombineerd worden, zoals Font.ITALIC + Font.BOLD Grootte Uitgedrukt in punten (1/72 inch)

JAVA19 Methoden van de class Font

JAVA20 Methoden van de class Font

JAVA21 Voorbeeld Gebruik van lettertypen. Er worden vier lettertypen gebruikt, elk in een andere grootte.

1 // Fig. 12.9: Fonts.java 2 // Gebruik van lettertypen 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class Fonts extends JFrame { // instellen van de titel en afmetingen van het venster 14 public Fonts() 15 { 16 super( "Using fonts" ); setSize( 420, 125 ); 19 setVisible( true ); 20 } // druk Strings af in verschillende lettertypen en kleuren 23 public void paint( Graphics g ) 24 { 25 // aanroep van de methode paint van de superclass 26 super.paint( g ); // stel het huidige lettertype in op Serif (Times), vet, 12pt 29 // en teken een string 30 g.setFont( new Font( "Serif", Font.BOLD, 12 ) ); 31 g.drawString( "Serif 12 point bold.", 20, 50 ); // stel het huidige lettertype in op Monospaced (Courier), 34 // cursief, 24pt en teken een string 35 g.setFont( new Font( "Monospaced", Font.ITALIC, 24 ) ); Methode setFont stelt het huidige lettertype in Methode drawString gebruikt het huidige lettertype

36 g.drawString( "Monospaced 24 point italic.", 20, 70 ); // stel het huidige lettertype in op SansSerif (Helvetica), 39 // vol, 14pt en teken een string 40 g.setFont( new Font( "SansSerif", Font.PLAIN, 14 ) ); 41 g.drawString( "SansSerif 14 point plain.", 20, 90 ); // stel het huidige lettertype in op Serif (times), vet, cursief, 44 // 18pt en teken een string 45 g.setColor( Color.red ); 46 g.setFont( 47 new Font( "Serif", Font.BOLD + Font.ITALIC, 18 ) ); 48 g.drawString( g.getFont().getName() + " " + 49 g.getFont().getSize() + 50 " point bold italic.", 20, 110 ); 51 } // voer de applicatie uit 54 public static void main( String args[] ) 55 { 56 Fonts application = new Fonts(); application.setDefaultCloseOperation( 59 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 60 } } // einde class Fonts Stel lettertype in: Serif, 18-pt, vet, cursief Stel lettertype in: SansSerif,14-pt,vol

JAVA24 Gebruik van lettertypen Font metrics Height Descent (amount character dips below baseline) Ascent (amount character rises above baseline) Leading (difference between descent of one line of text and ascent of the line of text below it) leading ascent baseline descent height Xy1Õ

JAVA25 Methoden mbt font metrics

JAVA26 Voorbeeld Gebruik van font metrics voor twee lettertypen.

1 // Fig : Metrics.java 2 // Gebruik van methoden van de klasse FontMetrics en 3 // de klasse Graphics met betrekking tot font metrics 4 5 // Java core packages 6 import java.awt.*; // Java extension packages 10 import javax.swing.*; public class Metrics extends JFrame { // instellen van de titel en de afmetingen van het venster 15 public Metrics() 16 { 17 super( "Demonstrating FontMetrics" ); setSize( 510, 210 ); 20 setVisible( true ); 21 } // toon font metrics 24 public void paint( Graphics g ) 25 { 26 // aanroep van de methode paint van de superclass 27 super.paint( g ); g.setFont( new Font( "SansSerif", Font.BOLD, 12 ) ); 30 FontMetrics metrics = g.getFontMetrics(); 31 g.drawString( "Current font: " + g.getFont(), 10, 40 ); 32 g.drawString( "Ascent: " + metrics.getAscent(), 10, 55 ); 33 g.drawString( "Descent: " + metrics.getDescent(), 10, 70 ); 34 g.drawString( "Height: " + metrics.getHeight(), 10, 85 ); 35 g.drawString( "Leading: " + metrics.getLeading(), 10, 100); - Instellen lettertype: SansSerif, 12-pt, vet FontMetrics object voor het huidige lettertype Gebruik FontMetrics voor ascent, descent, height en leading

36 37 Font font = new Font( "Serif", Font.ITALIC, 14 ); 38 metrics = g.getFontMetrics( font ); 39 g.setFont( font ); 40 g.drawString( "Current font: " + font, 10, 130 ); 41 g.drawString( "Ascent: " + metrics.getAscent(), 10, 145 ); 42 g.drawString( "Descent: " + metrics.getDescent(), 10, 160); 43 g.drawString( "Height: " + metrics.getHeight(), 10, 175 ); 44 g.drawString( "Leading: " + metrics.getLeading(), 10, 190); 45 } // voer de applicatie uit 48 public static void main( String args[] ) 49 { 50 Metrics application = new Metrics(); application.setDefaultCloseOperation( 53 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 54 } } // einde class Metrics Herhaal hetzelfde voor het lettertype Serif, 14-pt, cursief

JAVA29 5Lijnen, rechthoeken en ellipsen tekenen class Graphics Voorziet methoden om lijnen, rechthoeken en ellipsen te tekenen Alle methoden hebben argumenten width and height ( positieve gehele getallen)

JAVA30 Methoden van Graphics

JAVA31 Methoden van Graphics

JAVA32 Voorbeeld Lijnen, rechthoeken en ellipsen tekenen.

1 // Fig : LinesRectsOvals.java 2 // Lijnen, rechthoeken en ellipsen tekenen 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class LinesRectsOvals extends JFrame { // instellen van de titel en de afmetingen van het venster 14 public LinesRectsOvals() 15 { 16 super( "Drawing lines, rectangles and ovals" ); setSize( 400, 165 ); 19 setVisible( true ); 20 } // tekenen van lijnen, rechthoeken en ellipsen 23 public void paint( Graphics g ) 24 { 25 // aanroep van de methode paint van de superclass 26 super.paint( g ); g.setColor( Color.red ); 29 g.drawLine( 5, 30, 350, 30 ); g.setColor( Color.blue ); 32 g.drawRect( 5, 40, 90, 55 ); 33 g.fillRect( 100, 40, 90, 55 ); g.setColor( Color.cyan );

36 g.fillRoundRect( 195, 40, 90, 55, 50, 50 ); 37 g.drawRoundRect( 290, 40, 90, 55, 20, 20 ); g.setColor( Color.yellow ); 40 g.draw3DRect( 5, 100, 90, 55, true ); 41 g.fill3DRect( 100, 100, 90, 55, false ); g.setColor( Color.magenta ); 44 g.drawOval( 195, 100, 90, 55 ); 45 g.fillOval( 290, 100, 90, 55 ); 46 } // voer de applicatie uit 49 Public static void main( String args[] ) 50 { 51 LinesRectsOvals application = new LinesRectsOvals(); application.setDefaultCloseOperation( 54 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 55 } } // einde class LinesRectsOvals Teken een gevulde afgeronde rechthoekTeken een afgeronde rechthoekTeken een 3D rechthoekTeken een gevulde 3D rechthoekTeken een ellips Teken een gevulde ellips

JAVA35 De breedte en de hoogte van een boog voor rechthoeken met afgeronde hoeken arc width width height ( x, y ) arc height Gelijke waarden voor arc height en arc width resulteert in een vierde van een cirkel in elke hoek van de rechthoek Gelijke waarden voor width, height, arc height en arc width resulteert in een cirkel.

JAVA36 Een ellips in een omschreven rechthoek ( x, y ) height width De ellips raakt het midden van elke zijde van de omschreven rechthoek.

JAVA37 6 Bogen tekenen Boog (arc) Is een deel van een ellips Wordt uitgedrukt in graden tekent het aantal graden van de boog op een ellips in een omschreven rechthoek het tekenen begint bij de starthoek In tegenwijzerszin tekenen wordt uitgedrukt met een positief aantal graden In wijzerszin tekenen wordt uitgedrukt met een negatief aantal graden

JAVA38 Positieve en negatieve hoeken bij bogen 90° 0°180° 270° 90° 0°180° 270° Positieve hoekenNegatieve hoeken

JAVA39 Graphics methoden om bogen te tekenen

JAVA40 Voorbeeld Bogen tekenen.

1 // Fig : DrawArcs.java 2 // Bogen tekenen 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class DrawArcs extends JFrame { // instellen van een titel en de afmetingen van het venster 14 public DrawArcs() 15 { 16 super( "Drawing Arcs" ); setSize( 300, 170 ); 19 setVisible( true ); 20 } // rechthoeken en bogen tekenen 23 public void paint( Graphics g ) 24 { 25 // aanroep van de methode paint van de superclass 26 super.paint( g ); // begin bij 0 en teken 360 graden 29 g.setColor( Color.yellow ); 30 g.drawRect( 15, 35, 80, 80 ); 31 g.setColor( Color.black ); 32 g.drawArc( 15, 35, 80, 80, 0, 360 ); // begin bij 0 en teken 110 graden 35 g.setColor( Color.yellow ); Teken een boog van 360 graden in een gegeven omschreven rechthoek

36 g.drawRect( 100, 35, 80, 80 ); 37 g.setColor( Color.black ); 38 g.drawArc( 100, 35, 80, 80, 0, 110 ); // begin bij 0 en teken -270 graden 41 g.setColor( Color.yellow ); 42 g.drawRect( 185, 35, 80, 80 ); 43 g.setColor( Color.black ); 44 g.drawArc( 185, 35, 80, 80, 0, -270 ); // begin bij 0 en teken 360 graden 47 g.fillArc( 15, 120, 80, 40, 0, 360 ); // begin bij 270 en teken -90 graden 50 g.fillArc( 100, 120, 80, 40, 270, -90 ); // begin bij 0 en teken -270 graden 53 g.fillArc( 185, 120, 80, 40, 0, -270 ); 54 } // voer de applicatie uit 57 public static void main( String args[] ) 58 { 59 DrawArcs application = new DrawArcs(); application.setDefaultCloseOperation( 62 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 63 } } // einde van de class DrawArcs Teken een boog van 110 graden in een omschreven rechthoek Teken een boog van –270 graden in een omschreven rechthoek Teken een gevulde boog met starthoek 0 en draai 360 graden Teken een gevulde boog met starthoek 270 en draai -90 graden Teken een gevulde boog met starthoek 0 en draai -270 graden

JAVA44 7 Polygonen en polylijnen class Polygon Polygoon Gesloten vorm met vele rechte zijden Polylijn Verzameling van verbonden punten

JAVA45 Methoden voor polygonen en polylijnen

JAVA46 Voorbeeld Polygonen en polylijnen tekenen.

1 // Fig : DrawPolygons.java 2 // Polygonen tekenen 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; // Java extension packages 9 import javax.swing.*; public class DrawPolygons extends JFrame { // instellen van de titel en de afmetingen van het venster 14 public DrawPolygons() 15 { 16 super( "Drawing Polygons" ); setSize( 275, 230 ); 19 setVisible( true ); 20 } // polygonen en polylijnen tekenen 23 public void paint( Graphics g ) 24 { 25 // aanroepen van de methode paint van de superclass 26 super.paint( g ); int xValues[] = { 20, 40, 50, 30, 20, 15 }; 29 int yValues[] = { 50, 50, 60, 80, 80, 60 }; 30 Polygon polygon1 = new Polygon( xValues, yValues, 6 ); g.drawPolygon( polygon1 ); int xValues2[] = { 70, 90, 100, 80, 70, 65, 60 }; 35 int yValues2[] = { 100, 100, 110, 110, 130, 110, 90 }; int arrays met de punten van de Polygon polygon1 int arrays met de punten van de Polygon polygon2 Teken polygon1 op het scherm

36 37 g.drawPolyline( xValues2, yValues2, 7 ); int xValues3[] = { 120, 140, 150, 190 }; 40 int yValues3[] = { 40, 70, 80, 60 }; g.fillPolygon( xValues3, yValues3, 4 ); Polygon polygon2 = new Polygon(); 45 polygon2.addPoint( 165, 135 ); 46 polygon2.addPoint( 175, 150 ); 47 polygon2.addPoint( 270, 200 ); 48 polygon2.addPoint( 200, 220 ); 49 polygon2.addPoint( 130, 180 ); g.fillPolygon( polygon2 ); 52 } // voer de applicatie uit 55 public static void main( String args[] ) 56 { 57 DrawPolygons application = new DrawPolygons(); application.setDefaultCloseOperation( 60 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 61 } } // einde van de class DrawPolygons Teken polygon2 op het scherm Specificeer de punten van de Polygon polygon3 en teken een gevulde polygoon op het scherm De methode addPoint voegt punten met x en y coördinaten toe aan Polygon

DrawPolygons.java Output Resultaat van lijn 32 Resultaat van lijn 37 Resultaat van lijn 42 Resultaat van lijn 51

JAVA50 8 Java 2D API Java 2D API Uitgebreide 2D grafische mogelijkheden java.awt java.awt.image java.awt.color java.awt.font.geom java.awt.print java.awt.image.renderable Gebruikt de class java.awt.Graphics2D extends class java.awt.Graphics

JAVA51 Package java.awt.geom Ellipse2D.Double Rectangle2D.Double RoundRectangle2D.Double Arc3D.Double Lines2D.Double Java 2D vormen

JAVA52 Voorbeeld Enkele Java2D vormen en hun specifieke eigenschappen.

1 // Fig : Shapes.java 2 // Enkele Java2D vormen 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; 6 7 import java.awt.geom.*; 8 import java.awt.image.*; 9 10 // Java extension packages 11 import javax.swing.*; public class Shapes extends JFrame { // instellen van de titel en de afmetingen van het venster 16 public Shapes() 17 { 18 super( "Drawing 2D shapes" ); setSize( 425, 160 ); 21 setVisible( true ); 22 } // teken vormen met Java2D API 25 public void paint( Graphics g ) 26 { 27 // aanroep van de methode paint van de superclass 28 super.paint( g ); // maak 2D door typeconversie van g naar Graphics2D 31 Graphics2D g2d = ( Graphics2D ) g; // teken 2D ellips gevuld met een blauw-gele gradiënt 34 g2d.setPaint( new GradientPaint( 5, 30, Color.blue, 35, , Color.yellow, true ) ); Gebruik GradientPaint om de vorm te vullen met een gradiënt

36 g2d.fill( new Ellipse2D.Double( 5, 30, 65, 100 ) ); // teken een rode 2D rechthoek 39 g2d.setPaint( Color.red ); 40 g2d.setStroke( new BasicStroke( 10.0f ) ); 41 g2d.draw( new Rectangle2D.Double( 80, 30, 65, 100 ) ); // teken een afgeronde 2D rechthoek met een gebufferde achtergrond 44 BufferedImage buffImage = new BufferedImage( 45 10, 10, BufferedImage.TYPE_INT_RGB ); Graphics2D gg = buffImage.createGraphics(); 48 gg.setColor( Color.yellow ); // teken met geel 49 gg.fillRect( 0, 0, 10, 10 ); // teken een gevulde rechthoek 50 gg.setColor( Color.black ); // teken met zwart 51 gg.drawRect( 1, 1, 6, 6 ); // teken een rechthoek 52 gg.setColor( Color.blue ); // teken met blauw 53 gg.fillRect( 1, 1, 3, 3 ); // teken een gevulde rechthoek 54 gg.setColor( Color.red ); // teken met rood 55 gg.fillRect( 4, 4, 3, 3 ); // teken een gevulde rechthoek // teken buffImage in JFrame 58 g2d.setPaint( new TexturePaint( 59 buffImage, new Rectangle( 10, 10 ) ) ); 60 g2d.fill( new RoundRectangle2D.Double( , 30, 75, 100, 50, 50 ) ); // teken een 2D boog met wit 64 g2d.setPaint( Color.white ); 65 g2d.setStroke( new BasicStroke( 6.0f ) ); 66 g2d.draw( new Arc2D.Double( , 30, 75, 100, 0, 270, Arc2D.PIE ) ); // teken 2D lijnen met groen en geel 70 g2d.setPaint( Color.green ); Vul de ellips met de gradiënt Gebruik BasicStroke om een 2D rechthoek te tekenen met een rode rand BufferedImage levert een beeld dat kan bewerkt worden Vul BufferedImage op Gebruik BufferedImage als vulling bij het tekenen van een afgeronde rechthoek Gebruik Arc2D.PIE om een 2D boog te tekenen met een witte rand

71 g2d.draw( new Line2D.Double( 395, 30, 320, 150 ) ); float dashes[] = { 10 }; g2d.setPaint( Color.yellow ); 76 g2d.setStroke( new BasicStroke( 4, BasicStroke.CAP_ROUND, 77 BasicStroke.JOIN_ROUND, 10, dashes, 0 ) ); 78 g2d.draw( new Line2D.Double( 320, 30, 395, 150 ) ); 79 } // voer de applicatie uit 82 public static void main( String args[] ) 83 { 84 Shapes application = new Shapes(); application.setDefaultCloseOperation( 87 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 88 } } // einde van de class Shapes Teken een volle groene lijn Teken een gebroken gele lijn die de volle groene lijn snijdt

JAVA56 Voorbeeld Tekenen van vormen opgebouwd uit rechte lijnen en complexe curven.

1 // Fig : Shapes2.java 2 // Demonstratie 3 4 // Java core packages 5 import java.awt.*; 6 7 import java.awt.geom.*; 8 9 // Java extension packages 10 import javax.swing.*; public class Shapes2 extends JFrame { // instellen van de titel, de afmetingen en de achtergrondkleur 15 // van het venster 16 public Shapes2() 17 { 18 super( "Drawing 2D Shapes" ); getContentPane().setBackground( Color.yellow ); 21 setSize( 400, 400 ); 22 setVisible( true ); 23 } public void paint( Graphics g ) 27 { 28 // aanroep van de methode paint van de superclass 29 super.paint( g ); int xPoints[] = 32 { 55, 67, 109, 73, 83, 55, 27, 37, 1, 43 }; 33 int yPoints[] = 34 { 0, 36, 36, 54, 96, 72, 96, 54, 36, 36 }; 35 x-y coördinaten voor de sterren

36 Graphics2D g2d = ( Graphics2D ) g; // maak een ster met een reeks punten 39 GeneralPath star = new GeneralPath(); // stel de eerste coordinaat in van General Path 42 star.moveTo( xPoints[ 0 ], yPoints[ 0 ] ); // creëer een ster - er wordt hier geen ster getekend 45 for ( int count = 1; count < xPoints.length; count++ ) 46 star.lineTo( xPoints[ count ], yPoints[ count ] ); // sluit de vorm 49 star.closePath(); // verschuif de oorsprong naar (200, 200) 52 g2d.translate( 200, 200 ); // draai rond de oorsprong en teken sterren met willekeurige kleuren 55 for ( int count = 1; count <= 20; count++ ) { // draai het coördinatenstelsel 58 g2d.rotate( Math.PI / 10.0 ); // instellen van de willekeurige kleur om te tekenen 61 g2d.setColor( new Color( 62 ( int ) ( Math.random() * 256 ), 63 ( int ) ( Math.random() * 256 ), 64 ( int ) ( Math.random() * 256 ) ) ); // teken een gevulde ster 67 g2d.fill( star ); 68 } } // einde method paint GeneralPath is een vorm opgebouwd uit rechte lijnen en complexe curven Maak een ster Teken 20 sterren rond de oorsprong, gevuld met een willekeurige kleur

71 72 // voer de applicatie uit 73 public static void main( String args[] ) 74 { 75 Shapes2 application = new Shapes2(); application.setDefaultCloseOperation( 78 JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); 79 } } // einde van de class Shapes2

JAVA60 Oefeningen Hoofdstuk 12

JAVA61 Oefening 1 Teken acht concentrische cirkels. De afstand tussen de cirkels bedraagt 10 pixels.

JAVA62 Oefening 2 Teken lijnen van random lengte en in random kleuren.

JAVA63 Oefening 3 Schrijf een applicatie die tien random driehoeken tekent in verschillende kleuren. Elke driehoek wordt gevuld met een andere kleur. Gebruik de class GeneralPath en de methode fill van de class Graphics2D om deze driehoeken te tekenen.

JAVA64 Oefening 4 Teken een piramide. Maak gebruik van de class GeneralPath en de methode draw uit de class Graphics2D.