HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vraag en aanbod.
Advertisements

Vandaag.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Marktvormen Economie.
HOOFDSTUK 3 VRAAG EN AANBOD IN WERKING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Figuur 6.1 Eurozone juni 2005 Figuur 6.2 Liquiditeitentoevoer uit het buitenland.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
1 PRIJSEVOLUTIES PRODUCENT/CONSUMENT - GESELECTEERDE PRODUCTEN januari 2011.
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 5: De Consument
Hoofdstuk 4: Elasticiteiten en Schokken
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Economie, een Inleiding
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 2
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Luc Van OotegemHoofdstuk 211 Hoofdstuk 21 Vraagzijde - Reële sfeer “Goederenmarkt”
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Economische gedrag van onderneming en instituties
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING
HOOFDSTUK 26 BEGINSELEN VAN DE INTERNATIONALE ECONOMIE L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
Inleiding tot de Economie
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Hoofdstuk 20: De vraagzijde: de reële sfeer
Hoofdstuk 22: Het aggregatieve aanbod
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vandaag.
Micro-economie (week 4)
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
De ijsjesmarkt 13 december De kern De 4 p’s: de marketingmix De vraag.
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Het geheel van vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 Markt.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
International Economics
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Werk, Hoofdstuk 1 en 2: Het aanbod van arbeid
Marktvormen.
Vraag en aanbod.
Vraag en aanbod.
Marktgedrag.
Vraag en aanbod.
HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN
Overheidsinterventie in het marktgebeuren
Winst, output en volmaakte mededinging
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME

Tabel 2.1: Marktvormen op basis van het aantal vragers en aanbieders INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 2.2: Individueel vraagschema voor CD’s (prijzen in euro) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.1: Individuele vraagcurve voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 2.3: Individueel aanbodschema voor CD’s (prijzen in euro) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.2: Individuele aanbodcurve voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 2.4: Vraag en aanbod op de CD-markt INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.3: De markt voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.4: De prijselasticiteit van de vraag INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.5: Elastisch en inelastisch deel van een lineaire vraagcurve (q = a – bp) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.6: Perfect elastische en perfect inelastische vraagcurven INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Tabel 2.5: Invloed van andere factoren op de vraagfunctie INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.7: Verschuivingen van de vraag naar CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.8: Verschuivingen van de aanbodcurve INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 2.9: Verandering van het marktevenwicht bij een verschuiving van de vraag INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN