HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Tabel 2.1: Marktvormen op basis van het aantal vragers en aanbieders INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Tabel 2.2: Individueel vraagschema voor CD’s (prijzen in euro) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.1: Individuele vraagcurve voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Tabel 2.3: Individueel aanbodschema voor CD’s (prijzen in euro) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.2: Individuele aanbodcurve voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Tabel 2.4: Vraag en aanbod op de CD-markt INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.3: De markt voor CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.4: De prijselasticiteit van de vraag INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.5: Elastisch en inelastisch deel van een lineaire vraagcurve (q = a – bp) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.6: Perfect elastische en perfect inelastische vraagcurven INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Tabel 2.5: Invloed van andere factoren op de vraagfunctie INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.7: Verschuivingen van de vraag naar CD’s INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.8: Verschuivingen van de aanbodcurve INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN
Figuur 2.9: Verandering van het marktevenwicht bij een verschuiving van de vraag INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN