Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Marketing voor verkeerskunde
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Wat is interactieve marketing?
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Het bereiken en vasthouden van de verzekeringsconsument Prof.dr. Ed Peelen.
Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
Sportiviteit & Respect Just do it!
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
RESULTATEN ENQUETE FANDAG ENQUETE 2007 WELK BEELD HEEFT DE SUPPORTER OVER KV MECHELEN? WELK BEELD HEEFT DE SUPPORTER OVER KV MECHELEN? HOE WORDT.
Commercialisatie Fietsen
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
4 P´s en 3 R-en MK01.
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
strategie als een proces
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Beleidsvoering naar groei
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Missie, visie, strategie & jaarplan
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
HR Brand “Torfs”: Hoe medewerkers –en klantentevredenheid hand in hand gaan bij Schoenen Torfs PM Club.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
GiffGaff.
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Commercieel beleid en recht
Wat komt er aan bod? Merk Positionering Gat in de markt Design.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Sportevenementen: the next step
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Social media presentatie
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Detailhandelsmarketing
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Marketing 5 havo.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Ajax.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Naar een duurzaam HRM beleid
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Dienstenmarketing Week 4.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
De marketing van kennis
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Partners: Fonds Ga voor Geluk, Fortune, Loko
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
International Business Practice
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
Transcript van de presentatie:

Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012 Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae

Wim Lagae Hoofddocent sportmarketing Lessius Antwerpen Deeltijd-hoofddocent sportmarketing K.U.Leuven (FaBeR) www.sportmarketingcommunicatie.com

Terreinverkenning voetbalmarketing

Voetbalmarketing MM, HRM & OM waardecreatie en klanttevredenheid operationele inkomsten toepassing: BVO Lage Landen

Atypische dienstensector ‘win’ maximalisatie afhankelijk onvoorspelbare sportieve resultaten: - Europese vleespotten? - Promotie? - Degradatie? kopen/verkopen winter-zomermercato Foto van bekerwinst Westerlo, goal jef delen. 2001 bekerfinale westerlo-lommel 1-0

Atypische dienstensector entertainmentsector emotionele verbondenheid fans variabiliteit kernproduct ‘wij’ tegen ‘zij’ - hatelijk en agressief clandenken - grimmige omgeving

Atypische dienstenbedrijven fans beheersen het merk regelmatige samenkomst belangrijkste klanten overshooting media-aandacht/populaire sport relatief hoge salarissen ‘productiemensen’

Atypische dienstenbedrijven liga organiseert competitie ingewikkeld netwerk stakeholders afhankelijkheid vrijwilligers voetbalstadion

FC Utopia United

K1. CEO voetbalmarketing Positionering en strategie Plaats Prijs Product Promotie Proces Personeel Perceptie van kwaliteit K1 bovenaan

K1. CEO voetbalmarketing Overleg met Raad van Bestuur: RvB: aanvullende competenties Graduele groei op elke inkomstencomponent Exploitatiewinst

K1. CEO voetbalmarketing Budget: 1) Minimum budget dienstenmarketing (% inkomsten) 2) Maximumplafond sportieve loonmassa

K2. Human Resources manager “Eerst personeel, dan klant!” Front office/back office personeel Training dienstenmarketing Transfers dienstenmarketing

K3. Venue manager Audit servicescape: - Kern (absoluut nodig) - Hygiënische factoren = basisverwachting - Differentiërende elementen (Dis)satisfiers? Schikken?; foto vies toilet voetbalstadion

K3. Venue manager Economisch duurzaam? Sociaal duurzaam? Bezettingsgraad Bezettingsdagen Sociaal duurzaam? Ecologisch duurzaam?

K4. Operations manager ALLE wachtrijen in kaart brengen Crowd management: Signage Segmenteer en entertain wachten (Zelf)bediening

K5. Branding Missie USP/ESP Huisstijl Keuzes maken Sportief-maatschappelijke invulling

K6. Sportmarketingcommunicatie Voetbalsponsoring verkopen Partnerships Ontwikkelen/verdiepen/verhaal vertellen Activatiescorekaart Club: activeer mee Sportmkc = topsport Underpromise, overdeliver! Multisponsoromgeving!

K7. Crossmediale communicatie Social media vs klassieke media PR coaching spelers en sportieve staf Management publiciteit Ondersteunen partners Foto video Hoefkens

K8. CSR CSR = meer dan voetbal Maatschappelijke verankering Integratie Veiligheidsproblematiek Voorbeeld gehandicaptentribune

K9. CRM CRM: segmenten detecteren en loyaliseren! - Business seats - Seizoenkaart - Tickets - Catering Eten/drinken in business seat

K10. Merchandising Aanbod Outsourcing? Distributie: - offline/online - fanshop/shop in shop/mobiele shop/… Illustratie Playstation als voorbeeld van een merchandisingmachine

K11. Stakeholders Complex netwerk Liga: tvrechten, competitieformat Vrijwilligers Community, fans en politie: veiligheid Inzetten op jeugdacademie! Foto brandje Standard

K12. FanXp FANBELEVINGSDRAAIBOEK? vóór? tijdens wedstrijd? tijdens rust? na?

K12. FanXp Effectieve speeltijd? Public viewing Inzetten op vriendelijke randevenementen Tege az

Are you being served? FC Utopia United - FC Realo: 2-1 of 5-0?

www.sportmarketingcommunicatie.com Bovenaan: