Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012 Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober 2012 © Prof. dr. Wim Lagae
Wim Lagae Hoofddocent sportmarketing Lessius Antwerpen Deeltijd-hoofddocent sportmarketing K.U.Leuven (FaBeR) www.sportmarketingcommunicatie.com
Terreinverkenning voetbalmarketing
Voetbalmarketing MM, HRM & OM waardecreatie en klanttevredenheid operationele inkomsten toepassing: BVO Lage Landen
Atypische dienstensector ‘win’ maximalisatie afhankelijk onvoorspelbare sportieve resultaten: - Europese vleespotten? - Promotie? - Degradatie? kopen/verkopen winter-zomermercato Foto van bekerwinst Westerlo, goal jef delen. 2001 bekerfinale westerlo-lommel 1-0
Atypische dienstensector entertainmentsector emotionele verbondenheid fans variabiliteit kernproduct ‘wij’ tegen ‘zij’ - hatelijk en agressief clandenken - grimmige omgeving
Atypische dienstenbedrijven fans beheersen het merk regelmatige samenkomst belangrijkste klanten overshooting media-aandacht/populaire sport relatief hoge salarissen ‘productiemensen’
Atypische dienstenbedrijven liga organiseert competitie ingewikkeld netwerk stakeholders afhankelijkheid vrijwilligers voetbalstadion
FC Utopia United
K1. CEO voetbalmarketing Positionering en strategie Plaats Prijs Product Promotie Proces Personeel Perceptie van kwaliteit K1 bovenaan
K1. CEO voetbalmarketing Overleg met Raad van Bestuur: RvB: aanvullende competenties Graduele groei op elke inkomstencomponent Exploitatiewinst
K1. CEO voetbalmarketing Budget: 1) Minimum budget dienstenmarketing (% inkomsten) 2) Maximumplafond sportieve loonmassa
K2. Human Resources manager “Eerst personeel, dan klant!” Front office/back office personeel Training dienstenmarketing Transfers dienstenmarketing
K3. Venue manager Audit servicescape: - Kern (absoluut nodig) - Hygiënische factoren = basisverwachting - Differentiërende elementen (Dis)satisfiers? Schikken?; foto vies toilet voetbalstadion
K3. Venue manager Economisch duurzaam? Sociaal duurzaam? Bezettingsgraad Bezettingsdagen Sociaal duurzaam? Ecologisch duurzaam?
K4. Operations manager ALLE wachtrijen in kaart brengen Crowd management: Signage Segmenteer en entertain wachten (Zelf)bediening
K5. Branding Missie USP/ESP Huisstijl Keuzes maken Sportief-maatschappelijke invulling
K6. Sportmarketingcommunicatie Voetbalsponsoring verkopen Partnerships Ontwikkelen/verdiepen/verhaal vertellen Activatiescorekaart Club: activeer mee Sportmkc = topsport Underpromise, overdeliver! Multisponsoromgeving!
K7. Crossmediale communicatie Social media vs klassieke media PR coaching spelers en sportieve staf Management publiciteit Ondersteunen partners Foto video Hoefkens
K8. CSR CSR = meer dan voetbal Maatschappelijke verankering Integratie Veiligheidsproblematiek Voorbeeld gehandicaptentribune
K9. CRM CRM: segmenten detecteren en loyaliseren! - Business seats - Seizoenkaart - Tickets - Catering Eten/drinken in business seat
K10. Merchandising Aanbod Outsourcing? Distributie: - offline/online - fanshop/shop in shop/mobiele shop/… Illustratie Playstation als voorbeeld van een merchandisingmachine
K11. Stakeholders Complex netwerk Liga: tvrechten, competitieformat Vrijwilligers Community, fans en politie: veiligheid Inzetten op jeugdacademie! Foto brandje Standard
K12. FanXp FANBELEVINGSDRAAIBOEK? vóór? tijdens wedstrijd? tijdens rust? na?
K12. FanXp Effectieve speeltijd? Public viewing Inzetten op vriendelijke randevenementen Tege az
Are you being served? FC Utopia United - FC Realo: 2-1 of 5-0?
www.sportmarketingcommunicatie.com Bovenaan: