Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Sprint Jabbla.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Leer de namen van de noten 1
Leren spellen, feedback en de computer
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Coaching inleiding en consument
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Digitale Studiemaatjes
No nonsense methode ICT vaardigheden
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Via BaTaVo en prioriteitenlijst op weg naar een (betere) TST-infrastructuur voor het Nederlands Helmer Strik en vele anderen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
MERKWAARDIGE PRODUCTEN
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Leer de namen van de noten 2
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Katholieke Universiteit Leuven - ESAT, BELGIUM ATraNoS - 4 mei 2004 Modellering van spontane spraak Jacques Duchateau
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Radboud Universiteit Nijmegen
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Dataverzamelingsmethoden
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
SIP File Recovery Tool. Agenda 18/10/2006Maken agenda + onderzoeken van verschillende filetypes 25/10/2006Uitzoeken hoe er effecient gelezen en geschreven.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Spreekvaardigheidstraining
04/10/05 | pag. 1 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License Belgium De e-Leeromgeving PointCarré Thea Derks.
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Copyright © 2005 Toshiba Corporation. All rights reserved. Inno Frencken 26 Sep 05 Marketing Q4-05 Funded Head meeting.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
De gezonde school en genotmiddelen
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
Return to Sender.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Beoordelen leermiddelen
Workshop evalueren Dcp
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
V4 – week
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Inleiding Context: CAPT: Computer Assisted Pronunciation Training Automatische feedback op uitspraak(-fouten) Wat is het effect op de uitspraak? Buitenlanders die Nederlands leren (NT2).

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Inleiding Doelstellingen: Bepalen wat belangrijke uitspraakfouten zijn: 11 doelklanken Automatische detectie van uitspraakfouten. Geven van feedback over uitspraakfouten. Bestuderen van de effecten van deze feedback op het leerproces. Opstellen van richtlijnen voor het gebruiken van spraak-technologie en -analyse in computerondersteund taalonderwijs (COTO).

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Dutch CAPT systeem Overzicht Het programma bevat 4 lessen die ieder bestaan uit: 1. Video: soap-opera met Nederlandse acteurs (uit Nieuwe Buren, een communicatieve multimediale leermethode) 2. 3 verschillende soorten oefeningen:  22 dialogen: rol spelen  46 oefeningen: vragen beantwoorden  38 oefeningen: woorden uitspreken

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Video: een voorbeeld

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht,

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht,

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht,

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht,

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht,

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Proefpersonen Alle proefpersonen volgden ‘reguliere’ lessen. 3 groepen, Exp. + 2 controle groepen: Exp pp.- Dutch CAPT systeem wel feedback over uitspraak NiBu - 10 pp.- Nieuwe Buren geen feedback over uitspraak Geen - 5 pp.- Niets extra’s [geen feedback over uitspraak]

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Evaluatie Proefpersonen: Vragenlijsten - resultaten: positief Sets van 5 fonetisch rijke zinnen inspreken  Pre (set 1) – voor het exp.  Post (set 1) – na het exp.  Gen (set 2) – na het exp. 6 experts: Beoordeling sets van 5 fonetisch rijke zinnen Segmentele kwaliteit Hoge agreement

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Resultaten: scores 6 experts

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Extra analyses Vervolgens zijn extra analyses uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de resultaten. O.a. tellen van het aantal gemaakte fouten Voor 11 doelklanken Voor andere klanken

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Percentage fouten 0.00% 5.00% 10.00% 15.00% 20.00% 25.00% Exp.ControleExp.Controle 11 doelklankenandere klanken % errors (relative to type) pre-test post-test

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Scores 6 experts Nadere analyse van de scores van de 6 experts. Correlaties - van expert scores met % foutenin klanken % fouten in 11 doelklanken % fouten in andere klanken In de fonetisch rijke zinnen: 18.5% : doelklanken 81.5% : andere klanken

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Metadata Onevenwichtige verdeling van Arabische sprekers over de groepen: Geen in controle groepen (NiBu & Geen) Wel in Exp. groep  6 (40%) Arabisch (Ar)  9 (60%) Indo-Europees (IE)

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Metadata

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Conclusies Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Antwoord: Ja! Automatisch gegenereerde feedback : Significant grotere reductie in aantal fouten voor de doelklanken

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Meer informatie Voor meer informatie, zie //lands.let.ru.nl/projects/DutchCAPT.html //lands.let.ru.nl/staff/neri.php //lands.let.ru.nl/staff/catia.php //lands.let.ru.nl/staff/strik.php zap.to/helmer

Helmer StrikDe dag vd Fonetiek, Utrecht, Meer informatie Voor meer informatie, zie //lands.let.ru.nl/projects/DutchCAPT.html //lands.let.ru.nl/staff/neri.php //lands.let.ru.nl/staff/catia.php //lands.let.ru.nl/staff/strik.php zap.to/helmer