Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
FLLLEX: Een beleid voor LLL in hoger onderwijsinstellingen
over wie hebben we het en wat beweegt hen ?
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Sociaal kapitaal, levenslang leren en werk Analyses op de SONAR databank Studiedag: 'Levenslang leren: tweede kans of extra kans?' Heidi Knipprath, HIVA.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Inhoud van deze synthese :
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Informeel leren en….. social media
Hfdst 5: Politieke participatie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Communicatieproces .
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Ynnovate Let's Challenge Government. Reasons to Ynnovate De meest innovatieve ideeën vinden en uitvoeren om: Beter in te spelen op bestaande behoeften.
De vrijwillige burger A (wo)man for all seasons? Marc Hooghe.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Administrateur-generaal
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Sociaal netwerk methodiek
Wis meso.
Groepsdynamica.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Oic.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Maatschappelijke kracht van de sport
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
JEUGDzorg - voor wie?.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick Participatie aan leeractiviteiten en arbeidsmarktsucces: de rol van sociaal kapitaal

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Context  “Het menselijk kapitaal is Europa's grootste troef … en levenslang leren is als beleidsdoelstelling van essentieel belang voor de ontwikkeling van burgerschap, sociale cohesie en werkgelegenheid.” Commissie van de Europese Gemeenschappen. (2000). Een memorandum over levenslang leren.  “Social capital makes us smarter, healthier, safer, richer and better able to govern a just and stable democracy.” Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. New York: Simon & Schuster Paperbacks. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvraag  Heeft participatie aan levenslang leren werkelijk een positief effect op arbeidsmarktsucces? Wat is de rol van sociaal kapitaal daarin?  Een literatuurstudie naar de relatie tussen levenslang leren, sociaal kapitaal en arbeidsmarktsucces Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wat is levenslang leren (LLL)?  “Alle leeractiviteiten die gedurende het hele leven ontplooid worden om kennis, vaardigheden en competenties vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal en/of werkgelegenheidsperspectief te verbeteren.” Europese Commissie (2001). Mededeling van de Commissie - Een Europese ruimte voor levenslang leren realiseren. 3 types van leeractiviteiten: formele, niet-formele en informele leeractiviteiten Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wat is sociaal kapitaal?  (Hulpbronnen die voortvloeien uit) netwerken of relaties  (Normen en waarden van) vertrouwen en wederkerigheid  Sociaal en maatschappelijk betrokken zijn 3 types van sociaal kapitaal: bonding, bridging en linking Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal kapitaal en leren  Coleman: Volwassen gezinsleden moeten fysiek aanwezig zijn en hun verwachtingen over leren overbrengen aan hun kinderen. Dan alleen kunnen kinderen de voordelen van het menselijk of cultureel kapitaal van de volwassen gezinsleden ten volle benutten. Ook wanneer er weinig of geen menselijk kapitaal aanwezig is, kan sociaal kapitaal een positief effect hebben op leren bij kinderen. Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, 94, Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal kapitaal en leren  Field: Mensen die behoren tot eenzelfde gemeenschap zullen dezelfde houding tegenover leren delen en elkaar aanmoedigen om deel te nemen aan levenslang leren. Bovendien kan men verwachten dat mensen met een groot netwerk meer toegang hebben tot informatie over mogelijkheden en voordelen van levenslang leren. Field, J. (2005). Social capital and lifelong learning. London: Policy Press. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal kapitaal en leren  Let op!  Sociaal kapitaal kan ook een negatief effect hebben, wanneer er negatieve normen over leren overheersen binnen de familie of het bredere netwerk.  Sociaal kapitaal kan ook het gevolg zijn van (levenslang) leren. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sociaal kapitaal en werk  De uitgestrektheid van het netwerk heeft een positief effect op arbeidsmarktsucces en statusverwerving. Hoe uitgebreider het netwerk, bestaande uit zowel zwakke als sterke banden, hoe meer toegang tot potentiële hulpbronnen die ingezet kunnen worden om werk te vinden. Lin, N. (1999). Networks and status attainment. Annual Review of Sociology, 25, Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Levenslang leren en werk  Werkgerelateerde opleidingen lijken in meerdere mate effect te sorteren dan opleidingen die niet werkgerelateerd zijn op inkomen en tewerkstellingskansen.  Let op!  Sociale ongelijkheid in participatie aan (werkgerelateerde) opleidingen  Optimistische berekeningen van economische opbrengsten vanwege selectievertekening Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL, sociaal kapitaal en werk  Opmerkelijk!  Het hebben van sociaal kapitaal of toegang hebben tot informatie en andere hulpbronnen zou wel eens bepaalde volwassenen kunnen weerhouden van participatie aan levenslang leren en het verhogen van eigen menselijk kapitaal omdat ze zich zo kunnen behelpen in het leven. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Enkele tentatieve conclusies  Deelname aan leeractiviteiten, beïnvloed door o.a. sociaal kapitaal, kan een (bescheiden) positief effect hebben op succes op de arbeidsmarkt.  Onderzoek naar het effect van LLL op arbeidsmarktsucces voor met name laaggeschoolden is nodig. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Enkele tentatieve conclusies  Maar, het is vooral belangrijk reeds tijdens de initiële schoolloopbaan een positieve boodschap over leren over te brengen.  Verder kan het aanreiken van informatie(kanalen) aan vooral diegenen die beperkt toegang tot informatie hebben bevorderlijk zijn voor participatie aan LLL en voor arbeidsmarktsucces. Conferentie SSL 24-25/02/2011 Sessie C2 Heidi Knipprath & Katleen De Rick