Mohammed zelf bleef in Mekka bij zijn bezittingen. Na een aanslag op zijn leven vlucht hij de woestijn in. Daarbij verliest hij zijn bezittingen en het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

De islam De islam.
Omgaan met geschiedenis
Test je geheugen. Instructies Werk uit het hoofd. Hou pen en papier klaar, maar gebruik die niet voordat dit gevraagd wordt! Straks zie je één voor één.
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Tijd van monniken en ridders
op de Utrechtse Heuvelrug
Een dwarsligger draagt de rails waarover mensen kunnen reizen.
Islam: beginsituatie Jaar na Christus wordt Mohammed op het Arabische schiereiland geboren. Het werd begrensd door het Byzantijnse en het Perzische.
Terugblik Terugblik op de vorige les (kastelen) en het doeblad.
Mekka was een welvarend handelscentrum op de karavaanroute
De Middeleeuwen Les 9 – De Islam en de Arabische wereld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
H3:§ 4:p Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde.
Woorden uit de woestijn
De Islam, religie van een wereldrijk
Luisteren omdat … Wat waren de gevolgen Moest men bang zijn? Kon men naar iets uitzien? Lesprogramma: 1. De vragen van de vorige les 2. Filmfragment met.
Denk aan de sociale competentie
Oaseplaats en uitvalsbasis
Christelijke Rituelen
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 60, 61, 62, 63, 83, 87, 88, 92, 94. Beoordeling:
Engelen Engelen komen in veel verhalen van godsdiensten voor als een wezen dat uit de hemel afkomstig is. Engelen worden o.a. genoemd in de Tenach, de.
Denk aan de sociale competentie
Bekijk het wonderlijke Mensen doen in hun leven veel ervaringen op. Bij nieuwe of opmerkelijke gebeurtenissen kunnen zij zich verbazen of “verwonderen”.
Afkomst, zoeken en vinden
Ongeveer 2000 jaar geleden werden volgens grote groepen joodse gelovigen oude voorspellingen vervuld. Waar voorheen bij grote tekenen de ‘Oorzaak’ onzichtbaar.
De zuilen van de Islam Neem over in Jouw schrift
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
Leven in verbondenheid
Bronnen Qur’an Vragen 1.Welke woorden kan je maken van de letters MRH? 2.De ouderdom van een tekst kan je herkennen aan de leestekens. Welke tekst is volgens.
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
ISLAM.
Jezus, Mohammed, Mozes en Boeddha
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
2 Ik zal je tot een groot volk maken,
10. De Islam.
De Islam Par 4.4.
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Oude Wonderlijke verhalen
Geloof.
De wereld van de islam HB p46-49, cursus p19-31.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Goed voorbereid naar de Pabo!
ISLAM.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Onderwijsassistent Leerjaar 1 Periode 3, les 8 en 9
Zich uit handen geven aan God.
Project Azië - Aardrijkskunde
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
Zich uit handen geven aan God.
De islam – lessenreeks 1 Opkomst, verspreiding, kenmerken
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Nieuw Begin 3.3 GEBOORTERITUEEL ALS STEUNPILAAR. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kennen rituelen van de grote godsdiensten - De leerlingen kunnen rituelen.
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
H3.4, Geboorteverhalen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De verbreiding van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De vroege middeleeuwen
Het Birmingham Quran-manuscript is een perkament waarop twee bladen van een oud Koranisch manuscript zijn geschreven. In 2015 was het manuscript, dat.
Informatieve teksten, interviewverslag
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Transcript van de presentatie:

Mohammed zelf bleef in Mekka bij zijn bezittingen. Na een aanslag op zijn leven vlucht hij de woestijn in. Daarbij verliest hij zijn bezittingen en het zicht op de Kaaba. In 622 wordt Mohammed gevraagd te bemid-delen bij een conflict tussen stammen in Jatrib. Toen Mohammed daar aankwam kreeg deze plaats de naam Medina (al Nabi), stad van de profeet. De eerste moskee werd gebouwd. De Koranische boodschappen uit deze periode veranderen van aard. Vanuit deze oaseplaats begon men zelf het zwaard tegen de Mekkanen te hanteren. Oaseplaats en uitvalsbasis Medina el Nabi

Doel van de les Je leert : 1.De rol van de plaats Medina bij de ontstaansgeschiedenis van de Islam. 2.Het strategisch belang inzien van Medina. 3.Het religieus belang inzien van Medina.

Lesprogramma 1.Tekstje overnemen 2.Huiswerk controle. 3.Filmfragment(en) met vragen 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week noteren

Vragen: 1.Waarom is Medina vanuit de godsdienst belangrijk? 2.Waarom is Medina vanuit de strijd bezien, belangrijk? 3.Wat zouden de Mekkanen hebben kunnen denken? 4.Herken je dit in onze tijd?

Opdracht Zoek bij de antwoorden op de vragen passende plaatjes bij deze les, Medina