1. Levensbeschouwing en communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Denk aan de sociale competentie
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Haya van Somerenstichting Ole Heil Oegstgeest 25 januari 2014
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Doel van de les Oriëntatie op: 1.Het Paasfeest (boek blz ) 2. De argumenten van (mainstream) christenen die geloven in de werkelijke opstanding.
Les 2 blok 3 Tijdvak ) Nakijken les 1
Een lessenserie van drie lessen
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
De eerste presentatie voor Nederlands
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
Bekijk het leven.
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Leven in Verbondenheid
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Kinderen en hun sociale talenten
Het wezen van ‘contact’
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Het maken van een spreekbeurt
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Notenschrift test jezelf
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Patiënten kunnen artsen beter
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Communicatie en relatie
Presenteren en communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Communicatie & Relatie
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Communicatie 5e les.
S/k/l interviewen.
Connectief Connectief.
H1 Media en communicatie
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Intensieve begeleiding
Les 5: Verbale communicatie
Erosie en Sedimentatie
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

1. Levensbeschouwing en communicatie 1. Wat is communicatie? Boek blz. 7 t/m 11 (Ca. 1 les) 2. Levensbeschouwelijke communicatie en het belang daarvan Boek blz. 11 t/m 13 (Ca. 1 les) 3. Tien gouden tips Boek blz. 14 t/m 19 (Ca. 1 les) Afsluiting SO: leren hoofdstuk 1 (telt 2x mee) 1

Denk aan de sociale competentie 1. Wat is communicatie? Neem over Communicatie komt van het Latijnse woord ‘communicare’. Dit betekent mededelen of met elkaar in verbinding staan. Wij onderscheiden bij de communicatie 1. de zender, 2. de ontvanger, 3. de boodschap en 4. (mogelijke) ruis. Communicatie zonder gesproken woorden heet ‘non-verbale communicatie’. Deze kan bestaan uit: lichamelijk contact, lichaamshouding, gebaren, gezichtsuitdrukking, uiterlijk, symbolen, rituelen, dans en muziek. Denk aan de sociale competentie 2

Denk aan de sociale competentie 1. Wat is communicatie? Neem over Bekijk het filmfragment over de opening van de olympische spelen 2012 met Rowan Adkinson (Bean). Welke vormen van nonverbale communicatie herken je? Wat wil Rowan daar mee duidelijk maken? (Gezamenlijk) lezen boek blz. 7 t/m 11. Bedenk van elke nonverbale communicatievorm minimaal 3 eigen voorbeelden. Denk aan de sociale competentie 3

Denk aan de sociale competentie Levensbeschouwelijke communicatie en belang Neem over Levensbeschouwelijke communicatie is communicatie dat gericht is op onderwerpen van levensbeschouwelijke aard. Deze communicatie is belangrijk omdat mensen op een zo duidelijk mogelijke manier een iets naar voren willen brengen over de visie op bijvoorbeeld ‘het leven’. Belangrijk, niet alleen voor communicatie binnen de eigen kring of aanhang, maar ook daar buiten. Goede communicatie voorkomt onduidelijkheden en draagt bij tot een goed wederzijds begrip. Denk aan de sociale competentie 4

Denk aan de sociale competentie Wat is Levensbeschouwelijke communicatie en het belang daarvan? Versie 01 Neem over (Gezamenlijk) lezen boek blz. 12 t/m 13. Bekijk het filmfragment uit City of Angels (32 t/m 42 of 56:16-1:05:00) Samen met de buurman of buurvrouw: 2a. Noteer de levensbeschouwelijke onderwerpen. 2b. Wat heb je herkent van boek blz. 12 t/m 13? 2c. Wat heb je vooral herkent van boek blz. 9 t/m 11? 3. Maken studiewijzer vraag 10 t/m 14! Denk aan de sociale competentie 5

Hoe goed ben jij in communicatie? Vormen van non-verbale communicatie 6

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? a. Lichamelijk Contact Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? 7

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? b. Lichaamshouding Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 8

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? c. Gebaren Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 9

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? d. gezichtsuitdrukking Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 10

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? e. uiterlijk Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? 11

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? f. Symbolen en rituelen Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 12

Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? g. Dans en muziek Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 13

Discussie in drietallen 14

Hoe goed ben jij in communicatie? Gespreksopdracht voor drietallen: Stel in tweetallen een volgorde samen van de 5 foto’s. Doe dit in overleg. Noteer de volgorde + argumenten. De derde noteert het gespreksverloop Bekijk blz. 15 en 16. Schrijf een tezamen gespreksverslag(je). Noteer tips / tops. Noteer voor jezelf wat je hebt geleerd? Klaar: wisselen van rol? Andere foto volgorde kiezen! 15