Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Advertisements

De bezoeker maakt een keuze tussen de verschillende monsters en locaties door op een monster te klikken.
Kinderwerking Stefania & Yves
Eigenlijk alles wat van gebakken klei is gemaakt, dus ook …..
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 2
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Het Floraliaproject!!!.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Bloemen, vruchten, zaden
Invloed van licht op planten.
GOED OF FOUT - QUIZ.
HTMLHTML UITLEG & CURSUS. Inleiding HTML: Hyper Text Mark-up Language.
Licht mengen.
Deze vacht is dicht en wollig
Gedeeltelijke terugkaatsing
Onderwerp.
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Bloedonderzoek Op plaats delict.
Zingen Vers 1 In het begin lag de aarde verloren,
Kleuren Kleuren.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
De dolfijn Door Silke en Joke.
Echt heel raar. Heeft te maken met koppelingen die het brein legt
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Ruimtevaartquiz De Maan De.
steffanie Ik voel me wel eens roze, dat is omdat ik het spannend vind bij de eendjes.
Leesvoorkeurenonderzoek
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Kleurenleer Door Robert Goede.
Kinderen over Adventstijd Zij overdachten Zij tekenden Zij schreven.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Pinksteren Het feest van de uitstorting van de Heilige Geest.
De grote zeequiz van het 4e leerjaar
RekenRijk 3.8.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Algemene vragen. Algemene vragen Hoe heet de zee die aan België grenst?
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Kansrekening Herhaling H1 , H4 &H6
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Raar Maar Waar kinderboekenweek. Vraag 1 zijn er ooit vikingen op mars geland.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
GEZICHTSBEDROG Probeer alle figuren hierna zo goed mogelijk te bekijken en geef mogelijke verklaringen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Paragraaf 6.2 Antwoorden.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wat zijn nerven ? Vaatbundels  = ?? Rood = houtvaten ?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kleur….
Kennismaking met programmeren
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Thema Zintuigen.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Het waterspel
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij, 17 april 2013

Leerlijn onderzoekend leren  Waarnemen en ervaren  Meten (waarnemen met een ‘meetinstrument’)  Voorspellen  Vergelijken  Systematisch onderzoeken  Problemen oplossen (analyseren/synthetiseren)  Informatie opzoeken

Leerlijn onderzoekend leren  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren

Leerlijn onderzoekend leren Groep 1:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Ervaren hoe het anders kan. Dit ‘uitproberen’ doen veel kinderen vanzelf maar moet soms het worden gestimuleerd.

Leerlijn onderzoekend leren Groep 2/3:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Dit meisje knoeide tijdens het overbrengen van water met de fles. Dus zie je een kruis staan bij de fles. De verwachting was dat je water kan overbrengen met een fles zonder te knoeien. Dit klopte niet.

Leerlijn onderzoekend leren Groep 4/5:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Drie jongens zoeken naar leven in de modder: ”mieren, spinnen, pissebedden…. Tot nu toe was Tim nog wat op de achtergrond.. “maar dat zijn dieren met pootjes, dat gaat niet in de modder.” bracht hij in, Hierin kreeg hij gelijk en ze schreven op dat ze dachten dat er vooral wormachtige dieren in de modder leven.

Leerlijn onderzoekend leren Groep 6/7:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Geen appels met peren vergelijken: Bij het eerlijk vergelijken leren leerlingen te beoordelen op basis van specifieke kenmerken. Geen appels met peren vergelijken: Bij het eerlijk vergelijken leren leerlingen te beoordelen op basis van specifieke kenmerken.

Leerlijn onderzoekend leren Groep 7/8:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Wat kun je veranderen: Hoeveelheid licht, kleur van het licht (groen of rood), de hoeveelheid water, ander water (zoet of zout), de grondsoort (zand, potgrond), de grootte van de pot, een andere soort pot, ………………………… Wat kun je veranderen: Hoeveelheid licht, kleur van het licht (groen of rood), de hoeveelheid water, ander water (zoet of zout), de grondsoort (zand, potgrond), de grootte van de pot, een andere soort pot, …………………………