Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De ideale levensloop van jongerern
Iedereen gelijke kansen op school
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Aan de slag: Beleid uitstippelen voor maatschappelijk kwetsbare jeugd studievoormiddag voor lokale mandatarissen en beleidsmedewerkers Brussel, 26 april.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Veranderingen in de zorg
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De school en het onderwijs
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
E. Berx, H. Geudens, I. van Welzenis, L. Walgrave.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Open Fora geweld op school en in de vrije tijd
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
PANELGESPREK Kinderen en jongeren in armoede: de vroege kindertijd Open Forum 14 juni voormiddag.
PANELGESPREK Kinderen en jongeren in armoede: de adolescentie Open Forum 14 juni namiddag.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Dossier Empowerment.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Administrateur-generaal
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Redeneren over de verzorgingsstaat
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid Nicole Vettenburg UGent/vzw Majong Kinderen en jongeren in armoede Kinderrechtencoalitie Gent – Open Forum – 14 juni 2010

Inhoud Enkele gegevens uit de JOP-monitor (jeugdonderzoeksplatform) Wat is maatschappelijke kwetsbaarheid? Ter illustratie: onderzoeksbevindingen mbt onderwijs Gevolgen voor het beleid

1. Enkele gegevens uit de JOP-monitor Algemeen: het gaat goed met de jeugd in Vlaanderen Met een kleine groep gaat het minder goed Sociaal-economische situatie hangt samen met: Het al dan niet verder studeren De keuze voor hogeschool of universiteit Het hebben van werk Zich goed voelen (algemeen welbevinden) Zich onveilig voelen, enz.

2. Wat is maatschappelijke kwetsbaarheid? Korte situering van theoretisch kader Ontwikkeld in 1983 – binnen Onderzoeksgroep Jeugdcriminologie – om delinquentie te verklaren Uitgangspunten & mechanismen zijn breder toepasbaar Empirische ondersteuning in meerdere onderzoeken

Omschrijving: “maatschappelijk kwetsbaarheid” = risico om in contact met maatschappelijke instellingen vooral, en telkens opnieuw, de negatieve aspecten (controle, sancties) te ondergaan en minder te genieten van het positieve aanbod. (Vettenburg, 1989)

Kenmerken: Interactief: Cumulatief: Steeds 2 polen (maatschappelijke instelling èn individu) bij betrokken Cumulatief: Eens gekwetst, kwetsbaarder voor de volgende instelling

Culturele kenmerken > structurele: De culturele kenmerken (bv. Opvoedingsmodel, waardenoriëntatie) van het gezin zijn belangrijker dan de structurele kenmerken (bv. Inkomen, wooncomfort) Belang van sociale binding: zie schema’s, uitgewerkt voor de school Toepasbaar voor elke maatschappelijke instelling (bv. CLB, OCMW, Jeugdwerk, VDAB, enz.)

Cultuur van sociaal zwakke groepen wordt ten onrechte benaderd als cultuurdeficiëntie Maatschappelijke kwetsbaarheid voltrekt zich overheen generaties Maatschappelijke instellingen spelen een actieve rol Gaat om risico, geen fataal traject

3. Ter illustratie: onderzoeksbevindingen mbt onderwijs 1) Een emanciperende gezagsrelatie voorkomt probleemgedrag bij leerlingen 2) Schoolfactoren blijken belangrijker te zijn dan gezinsfactoren 3) De schoolkwetsbaarheid ent zich op de culturele kenmerken van het gezin

1) Een emanciperende gezagsrelatie voorkomt probleemgedrag bij leerlingen Relatiemodellen Macht Gezag manipulerend emanciperend Gedrags- alternatieven beperkt richtend verruimd

2) Schoolfactoren blijken belangrijker te zijn dan gezinsfactoren

maatschappelijke kwetsbaarheid 3) De schoolkwetsbaarheid ent zich op de culturele kenmerken van het gezin maatschappelijke kwetsbaarheid van het gezin Structurele kenmerken Culturele kenmerken v. h. gezin v. h. gezin r = .00 r = .26 schooloptreden

Schoolervaringen spelen sleutelrol in proces van maatschappelijke kwetsbaarehid Relatie leerling-leerkracht: te plaatsen in context van school, onderwijsbeleid, bredere samenleving School: belangrijke preventieve taak in strijd tegen sociale ongelijkheid

4. Gevolgen voor het beleid Overheen verschillende levensdomeinen (welzijn, gezondheid, huisvesting, tewerkstelling, enz.) Doorbreken van maatschappelijk kwetsbaarheidsproces: door cultuur van maatschappelijk kwetsbare groepen te zien als een ‘variant’ i.p.v. ‘deficiëntie’. dit impliceert: cultuur kennen en appreciëren via samenwerking tussen verschillende voorzieningen

Werken vanuit een ‘interactionistische’ benadering evenwicht: draaglast verminderen & draagkracht verhogen Kiezen voor ‘algemene’ preventie Algemene en individuele preventie Preventie staat niet los van curatie Werken naar wenselijke of emancipatorische preventie

Bibliografie Vettenburg, N., Elchardus, M. & Walgrave, L. (red.) (2007). Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 1. Leuven: LannooCampus. Vettenburg, N., Deklerck, J. & Siongers, J. (2010) Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 2. Leuven/Den Haag: Acco. Vettenburg, N. (1988). Schoolervaringen, delinquentie en maatschappelijke kwetsbaarheid, Leuven, Onderzoeksgroep Jeugdcriminologie. Vettenburg, N. & Walgrave, L. (2009). Maatschappelijke kwetsbaarheid op school, Welwijs, 20, 3, 3-8. Goris, P., Burssens, D., Melis, B. & Vettenburg, N. (red.) (2007). Wenselijke preventie stap voor stap. Antwerpen: Garant. www.jeugdonderzoeksplatform www.welwijs.be www.teampreventieontwikkeling.be