De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Ziektebeleving Elke levensbedreigende ziekte is een crisis voor iedereen die ermee wordt geconfronteerd. Het brengt een emotionele aardbeving teweeg in.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Psychologie van de armoede
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
De ontwikkeling van het ik
Er zijn 6 gesloten centra in België : Centrum 127 : 80 plaatsen (in de nabijheid van de luchthaven) Centrum 127bis : + of plaatsen (Steenokkerzeel)
Ouders en Kinderen Centraal
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Ontwikkelingstraject kinderen
De school en het onderwijs
Posttraumatische Stress-stoornis
Workshop Relationele en seksuele vorming
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
HOE OMGAAN MET OORLOGSTRAUMA’S
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
en vrijheidsbeperking
Vreemdeling, Vluchteling, Illegaal….Kind
Psychotherapie en armoede
Dominique Van Hespen Psychotherapeut Seso
Opvoedingsondersteuning
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
18 november 2011.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Psychosociale begeleiding bij kanker
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Omgaan met Chronische vermoeidheid
Informatiebijeenkomst Herentals 23/12/2015. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
Gemaakt door Steffie Hemeryck.   Asielverzoeken  Asielprocedure  Reden gevlucht  Oorlog  Geweld Algemeen.
God de Vader. Mattheus 5 [9] Jullie moeten zo bidden: Onze Vader in de hemel, uw naam worde geheiligd, [10] uw koninkrijk kome, uw wil geschiede, op aarde.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Dwang en Drang GGz Pauze Conflicthantering en persoonlijke veiligheid
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Geweldloos verzet in de praktijk
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
EEN STERK GEZIN.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen Open Forum Kinderen en detentie Vzw Solentra – UZ Brussel Geertrui Serneels – Hilde Smits 21 juni 2007 Dit initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door financiering vanuit het Europees Vluchtelingenfonds

Kinderen in gesloten opvangcentra Tot op heden worden in België kinderen en niet-begeleide minderjarigen opgesloten in gesloten centra Verschillende studies Aanklacht door verschillende NGO’s Detentie heeft grote gevolgen op psychologisch vlak voor kinderen: Breuk in ontwikkeling / levenslijn

Wat betekent vluchteling-zijn voor kinderen? Vluchten is vaak eerste breuk in hun ontwikkeling Verlies van referentiekader: familie, school, buurt, geuren, eten, enz. Veeleer ondergaan van vertrek en gevolgen: grotere nostalgie Reden van vertrek vaak taboe Soms slachtoffer/getuige van traumatische gebeurtenis Onzekerheid over toekomst Kwetsbaarheid – veerkracht Belang van omgeving bij stimuleren en ondersteunen veerkracht

Arrestatie Arrestatie is vaak traumatiserend, ingrijpend, bruusk Aan de grens / op Belgisch grondgebied Bij hen thuis, in opvangstructuur Bij verlaten van de school Bij Dienst Vreemdelingenzaken Vaak met een smoes

Verblijfsomstandigheden in gesloten centra Accommodatie is niet aangepast aan aanwezigheid van kinderen: Kleine, onaangepaste gemeenschappelijke ruimten Weinig aangepast materiaal, speelgoed Gebrek aan motiverende activiteiten, verveling Beperkt aantal uren per dag naar buiten Geen/beperkte scholing Afzetting met prikkeldraad, tralies Weinig privacy, slaapkamers Confrontatie met conflicten tussen etnische groepen Beperkt aantal personeelsleden ifv kinderen Stress en spanning is hoog! Omgeving is pathogeen = vorm van psychische mishandeling

Wat betekent detentie voor kinderen? Hoe betekenis geven aan het gebeurde? Hoe het onbegrijpelijke begrijpen? ‘in gevangenis maar niets verkeerds gedaan’ Mensbeeld verandert: breuk in vertrouwen in anderen! Wereldbeeld verandert: geen gevoel van veiligheid Ouders verliezen rol als beschermers van hun kind: confrontatie met angst/machteloosheid van ouders Diskwalificatie van ouderlijk gezag Ouders zijn emotioneel niet beschikbaar voor ondersteuning van de kinderen + loyaliteit van kinderen naar de ouders

Wat betekent detentie voor kinderen? Arrestatie/verblijf kan heropflakkering van eerder trauma veroorzaken Bruusk afgesneden zijn van ondersteunend netwerk Kinderen stellen vragen over onrechtvaardigheid / onbegrijpelijke van de situatie, waarop niemand een antwoord kan geven Nieuwe breuk, mogelijk nieuw trauma

Effecten Gevoelens: Gedrag: Machteloosheid, schuld, angst, onbegrip, boosheid, verdriet, apathie, zich verlaten voelen, minderwaardigheid, moedeloosheid, enz. Gedrag: Probleemgedrag, slaapproblemen, eetproblemen, psychosomatische problemen, depressie, regressief gedrag Verblijf heeft negatieve impact op ontwikkeling van de kinderen = vorm van psychische mishandeling Impact blijft duren, niet opgelost door vrijlating