NME en jongeren: niet méér, maar beter! C.S.A. (Kris) van Koppen Milieubeleid, Wageningen Universiteit Natuur- en Milieueducatie, Universiteit Utrecht Jongeren: scholieren in voortgezet onderwijs, van 12 tot 17.
Natuur en milieu in ontwikkeling (in zevenmijl-stappen) 0 - 4 jaar: kennismaking met de nabije wereld, waaronder natuur spelen = leren ook ontvankelijk voor natuur 4 - 12 jaar: op pad in nabije wereld, kennismaking met de grote wereld, waaronder natuur spelen en leren heel ontvankelijk voor natuur aan de hand van volwassenen als rolmodel met ‘kleine’ verantwoordelijkheid 0-4 peuter 4-12 basisschool kleine verantwoordelijkheid – dus geen grote milieuproblemen, maar wel zaken in omgeving: regels voor afval weggooien
Jongeren gekarakteriseerd (1) Ontdekken van eigen rol en identiteit in de wereld verzet tegen opgelegde normen sociale omgang met leeftijd- genoten centraal Oriëntatie op de volwassen maatschappij voorbereiding op een zelfstandige plek in de samenleving (loopbaan, relaties) bereid tot eigen verantwoordelijkheden Weinig ontvankelijk voor natuur
Jongeren gekarakteriseerd (2) Nieuwe fenomenen: veelzijdig geïnformeerd (weinig geloof in grote verhalen) consumptieve leefstijl (consumptie als identiteit) ‘mediasmart’ (snel omgaan met veel informatie) korte spanningsboog
Hoe gaat het tussen jongeren en natuur & milieu Het gaat goed: wel degelijk maatschappelijk betrokkenheid de ‘dip’ in aandacht voor natuur hoort bij de leeftijd veel informatie over natuur en milieu Het gaat niet goed: milieu is niet ‘cool’; weinig belangstelling voor loopbaan in milieu-beroepen leefstijl van jongeren meestal niet duurzaam virtualisering van natuur
NME aan jongeren: ter discussie Wat vermoedelijk niet werkt - en dus ook niet gebeurt (?): opgelegde normen, die ingaan tegen hun leefstijl, die gebaseerd zijn op het ‘grote verhaal’ over milieu, en waaraan volwassenen zich zelf ook niet houden Wat wellicht wel werkt - en dus volop ondersteuning krijgt (?): directe ervaring met een eigen, zelfstandige inbreng samen met andere jongeren in projecten waaraan de maatschappij waarde hecht