Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Werkvormen en diversiteit
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Integraal onderwijs met ict
Ho 4:Talenten.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Welkom op de ouderavond van klas 2
Meervoudige intelligenties
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
De zeven spelregels van de ecologische siertuin,
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
InterLimburgse NME-dag 21 november Maastricht Workshop Schoolprojecten.
Meervoudige intelligentie
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Leerlijnen in een Wiki
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
De biodiversiteitstoets
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Gepersonaliseerd leren vocabulaires
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
IPC Nederland.
Meervoudige intelligenties.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Pedagogische theorieën
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Welkom! Agenda:  Schoolbeleid : - gruiten -verjaardag -ziekmelding/verlofregeling -plusklas -10 gouden.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
De nieuwe onderbouw.
Informatieavond Talentprofielen 20 februari 2017
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Aantekening: Ieder zijn milieu
Transcript van de presentatie:

Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013

Schoolprojecten Bodem Bijen en Biodiversiteit Omgeving Planten en Struiken Bomen Dieren Water Herfst en Winter Slecht Weer programma

BELEVEN VERWONDEREN ERVAREN DOEN ONDERZOEKEN AVONTUUR NAAR BUITEN Uitgangspunten

Wensen Flexibiliteit In de klas meer aandacht voor Grotere vrijheid voor de schoolgids Digitale beschikbaarheid Vraaggericht aanbod NP Eigenheid van de drie NP’s

Opbouw schoolproject – Vooraf in de klas – Natuuractiviteiten buiten in NP - Vervolg in de klas

In de klas Vooraf en Vervolg Activiteiten, werkvormen, suggesties voor in de klas als voorbereiding en als vervolg Groepen 1-8 Digitale mogelijkheden (filmpjes, games etc.) Met of zonder een schoolgids

OPZET buiten Welkom Startspel Activiteiten: ankers en vrije en energizers Evaluatievorm Afsluiting

Schoolprojecten Bronnenboek Doelstellingen per project Kerndoelen Ontwikkelingsgebieden NME Meervoudige intelligenties Voor de groepen 1-8 Activiteiten:vrije en ankers Energizers Zelf - ontdekkend leren Startspel en Evaluatie

Bouwstenen Bronnenboek Ontwikkelingsverloop 4-12 jarigen Kerndoelen Ontwikkelingsgebieden NME Meervoudige Intelligenties Spelvormen: starters en energizers Zintuigen als rode draad: beleving

Kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving ( 34-39) 39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu Natuur en techniek (40-46) 40. De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving 41. De leerlingen leren over de bouw van de planten, dieren en mensen en over de vormen en functie van hun onderdelen Ruimte Tijd Nederlands (1,9,12) Rekenen/wiskunde (26,32,33) Bewegingsonderwijs Kunstzinnige oriëntatie (54,56)

5 ontwikkelingsgebieden

Meervoudige Intelligenties Gardner 1. Verbaal - linguïstische intelligentie 2. Logisch - mathematische intelligentie 3. Visueel - ruimtelijke intelligentie 4. Lichamelijk – kinesthetische intelligentie 5. Muzikaal – ritmische intelligentie 6. Intrapersoonlijke intelligentie 7. Interpersoonlijke intelligentie 8. Naturalistische intelligentie