Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013
Schoolprojecten Bodem Bijen en Biodiversiteit Omgeving Planten en Struiken Bomen Dieren Water Herfst en Winter Slecht Weer programma
BELEVEN VERWONDEREN ERVAREN DOEN ONDERZOEKEN AVONTUUR NAAR BUITEN Uitgangspunten
Wensen Flexibiliteit In de klas meer aandacht voor Grotere vrijheid voor de schoolgids Digitale beschikbaarheid Vraaggericht aanbod NP Eigenheid van de drie NP’s
Opbouw schoolproject – Vooraf in de klas – Natuuractiviteiten buiten in NP - Vervolg in de klas
In de klas Vooraf en Vervolg Activiteiten, werkvormen, suggesties voor in de klas als voorbereiding en als vervolg Groepen 1-8 Digitale mogelijkheden (filmpjes, games etc.) Met of zonder een schoolgids
OPZET buiten Welkom Startspel Activiteiten: ankers en vrije en energizers Evaluatievorm Afsluiting
Schoolprojecten Bronnenboek Doelstellingen per project Kerndoelen Ontwikkelingsgebieden NME Meervoudige intelligenties Voor de groepen 1-8 Activiteiten:vrije en ankers Energizers Zelf - ontdekkend leren Startspel en Evaluatie
Bouwstenen Bronnenboek Ontwikkelingsverloop 4-12 jarigen Kerndoelen Ontwikkelingsgebieden NME Meervoudige Intelligenties Spelvormen: starters en energizers Zintuigen als rode draad: beleving
Kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving ( 34-39) 39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu Natuur en techniek (40-46) 40. De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving 41. De leerlingen leren over de bouw van de planten, dieren en mensen en over de vormen en functie van hun onderdelen Ruimte Tijd Nederlands (1,9,12) Rekenen/wiskunde (26,32,33) Bewegingsonderwijs Kunstzinnige oriëntatie (54,56)
5 ontwikkelingsgebieden
Meervoudige Intelligenties Gardner 1. Verbaal - linguïstische intelligentie 2. Logisch - mathematische intelligentie 3. Visueel - ruimtelijke intelligentie 4. Lichamelijk – kinesthetische intelligentie 5. Muzikaal – ritmische intelligentie 6. Intrapersoonlijke intelligentie 7. Interpersoonlijke intelligentie 8. Naturalistische intelligentie