WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Maatregelen collegejaar De maatregelen: • Bezuinigingen studiefinanciering • Minder recht op OV-kaart • Langstudeerdersboete • Instellingstarief.
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Informatieavond naar het hoger onderwijs Sint-Joriscollege
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Welkom 12 ½ jarig bestaan Het doel van de Studie & Ontmoetingsclub Bouw: •Het vermeerderen en uitwisselen van in de bouwbranche relevante vakkennis.
Geld voor school en studie
Studiefinanciering hoger onderwijs
Welkom.
Aanmelden in studielink
Digitale Studiemaatjes
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Van studiehuis naar studentenhuis Mondial College 2014
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Het studievoorschot 26 mei 2015 Renate van Luijk Studentendecaan Universiteit Twente.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
LOB HAVO 5 Schooljaar
. Waar & wanneer Op het Gymnasium Novum Op dinsdag 10 november Wie Door professionele studiekeuzecoaches van September Advies Studiekeuzetraject.
Deel: Studiekeuze en LOB
DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein XP Eindhoven
Voorlichting Examenklassen VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Studiefinanciering Hoger Onderwijs (bedragen onder voorbehoud) Dienst Uitvoering Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Jiri van der Werff Servicekantoor Arnhem Welkom bij DUO.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Studeren in 2012 Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan VWO Waarnemend decaan havo.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Voorlichting Examenklassen VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS.
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
WORKSHOP STUDIEBEGROTING
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Bestuursbeurzen : voorwaarden en procedure
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP EN DE LINK NAAR INSTITUTIONAL RESEARCH (TRACK C.1) WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU CORNELIS GELDOF, HBO-RAAD

OPBOUW WORKSHOP - LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP 14H00-14H45 - BRAINSTORM 14H45-15H15 > LEERRECHTEN BEZIEN VANUIT STUDENT > LEERRECHTEN BEZIEN VANUIT INSTELLING - PAUZE 15H15-15H25 - SUBSESSIES 15H25-16H15 - RAPPORTAGE EN DISCUSSIE 16H15-16H50 - CONCLUSIES 16H50-17H00

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (1): WAT - DE WET FINANCIERING IN HET HOGER ONDERWIJS (FHO)= SUBSTRACT UIT WET HOGER ONDERWIJS EN ONDERZOEK (WHOO) - INGANGSDATUM: 1 SEPTEMBER 2008 - RECHT OP ONDERWIJS TEGEN HET BIJ WET VASTGESTELDE COLLEGEGELD

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (2): HOEVEEL AANTAL LEERRECHTEN = DUUR VAN DE OPLEIDING: > 3 JAAR VOOR EEN DRIEJARIGE BACHELOR > 1 JAAR VOOR EEN EENJARIGE MASTER, ETC. - PER OPLEIDING OOK 1 JAAR UITLOOPRECHTEN - AFREKENING IN MAANDEN, JULI EN AUGUSTUS NIET - SLECHTS VOOR EEN BACHELOR- EN EEN MASTEROPLEIDING

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (3): WIE ALLE STUDENTEN UIT DE ZGN. EER(+)-LANDEN - ONGEACHT INSCHRIJFHISTORIE VOOR 1 SEPTEMBER 2008 - BEHALVE INDIEN ZE NA 31-8-1991 EEN SOORTGELIJKE OPLEIDING HEBBEN AFGEROND - OP 1 SEPTEMBER 2008: BEHALVE BIJ INSCHRIJVING VOOR HET HELE STUDIEJAAR 2007-2008

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (4): WANNEER - INSCHRIJVING = INZETTEN LEERRECHT - GEEN LEER- OF UITLOOPRECHTEN MEER  GEMAXIMEERD COLLEGEGELD (BA: MAX. 2 JAAR; MA: MAX. 1 JAAR) GEMAXIMEERD COLLEGEGELD < 2 MAAL WETTELIJK COLLEGEGELD - ANDERS: INSTELLINGSCOLLEGEGELD

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (5): WANNEER (INGEWIKKELD) SOORT WANNEER LR/UR - WETTELIJK COLLEGEGELD VOLTIJD JA DEELTIJD COLLEGELD DEELTIJD<VOLTIJD JA EXPERIMENTEEL EXPERIMENTEER- OPLEIDINGEN OPEN BESTEL JA GEMAXIMEERD COLLEGELD NA LR EN UR NEEN INSTELLINGSCOLLEGEGELD NA GEMAXIMEERD COLLEGELD NEEN VRIJ (?) NIET IN AANMERKING LR NEEN NULTARIEF TWEEDE INSCHRIJVING JA COLLEGEGELD EXTRANEUS EXTRANEUS N.V.T

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (6): EXTRA - SOMS EXTRA OF NIEUWE LEERRECHTEN - HAVIST DIE NA HBO-PROPEDEUSE NAAR UNIVERSITEIT GAAT - BIJ EEN HANDICAP (EXTRA OF NIEUW) - BIJ BEPAALDE OPLEIDINGEN (BIJV. GENEESKUNDE) NA VOLTOOIING EERDERE OPLEIDING

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP (7): BELANGRIJK - TWEEDE INSCHRIJVING: VRIJSTELLING VAN COLLEGEGELD - UITZONDERING: UITLOOPRECHT HBO-BACELOR GEEFT GEEN VRIJSTELLING COLLEGEGELD VOOR WO-BACHELOR - LEERRECHTEN OVER?  ANDERE OPLEIDING (MAX. 1 JAAR) - UITLOOPRECHTEN BACHELOROPLEIDING NIET GEBRUIKT: INZETTEN BIJ MASTEROPLEIDING

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP: BEKOSTIGING (8) BEKOSTIGING OP BASIS VAN (PERCENTAGES ZIJN GEMIDDELDES, VARIEREN PER INSTELLING): - INGEZETTE LEERRECHTEN: CA. 60% BEHAALDE DIPLOMA’S: CA. 15% - ‘VASTE’ BIJDRAGE ONDERWIJSOPSLAG: 25% DRIE SOORTEN LEERRECHTEN: LAAG-, HOOG- EN TOPBEKOSTIGD = 1:1,3:1,9

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP: STUDIEFINANCIERING (9) - EXTRA LENEN VIA HET COLLEGEGELDKREDIET - TOT MAXIMAAL HET BETAALDE COLLEGEGELD - NIET MEER DAN 5 MAAL HET WETTELIJK COLLEGEGELD (CA. EUR. 7.500) - EN NOG VEEL MEER, MAAR NIET NU

LEERRECHTEN IN EEN NOTENDOP: VERDERE PROCEDURE (10) - SPOEDWET 31/10 AANGENOMEN DOOR TWEEDE KAMER - DE WHOO NA KABINETSFORMATIE IN HET PARLEMENT - DE AMvB-BEKOSTIGING HANGT VOOR BIJ TWEEDE KAMER DAARNA ADVIES VAN DE RvS DAN VASTSTELLING DOOR OCW, NA OVERLEG VSNU EN HBO-RAAD WET LEERRECHTEN GOEDGEKEURD DOOR TWEEDE KAMER, LIGT BIJ EERSTE KAMER VORMGEVING: NADER OVERLEG HBO-RAAD EN VSNU

LEERRECHTEN BEZIEN VANUIT STUDENT/INSTELLING (1) DOELSTELLING WET: MEER - FLEXIBILITEIT - KEUZEVRIJHEID - KWALITEIT

LEERRECHTEN BEZIEN VANUIT STUDENT (2) KANS OP HOGERE KOSTEN  GEDRAGSEFFECTEN WELKE BEPERKING TIJD  GERICHTERE KEUZES WELKE LEVEN LANG LEREN  POSITIEF OF NEGATIEF WAAROM - KEUZEMOMENTEN  RELATIE MET BAMA WAT BETEKENT DIT VOOR DE IR?

LEERRECHTEN BEZIEN VANUIT INSTELLING (3) - GEEN BEKOSTIGING (MEER)  COLLEGEGELDDIFFERENTIATIE - ONDERWIJSINHOUDELIJK  KEUZEMOMENTEN; SPECIFIEKE TRACEES - ONDERWIJSORGANISATIE  INSTROOMMOMENT; VOLTIJD/DEELTIJD - ONDERWIJSAANBOD  VERSCHRALING; NIEUW AANBOD WAT BETEKENT DIT VOOR DE IR?

RESULTATEN BRAINSTORM VANUIT OPTIEK STUDENT VANUIT OPTIEK INSTELLING 1. RISICO-AVERSIE MEER NAAR HBO, VERVOLG WO-MA BÈTA => GAMMA GERICHTER KIEZEN => BETER ORIËNTEREN SNELLER STUDEREN 2. FLEXIBELE DOORSTROOM-TRAJECTEN BETER INFORMEREN BETER SELECTEREN BETER ADVISEREN BEVORDEREN REPUTATIE ONDERWIJSDIFFERENTIATIE 3. KEUZEBEPERKING IN GEVAL VAN 2E STUDIE MEER DIVERSE GROEPEN MET VERSCHILLENDE ‘SPECIFIEKE’ VRAAG VRAAG NAAR INTERNATIONALE STUDIEWEGEN (ZONDER LR-VERBRUIK) 4. DIFFERENTIATIE IN GROEPEN MET VERSCHILLENDE ‘RECHTEN’ => WIE WIL IK EN HOE DAN? MARKTSEGMENTATIE

LEERRECHTEN EN IR: SUBSESSIE - OP WELKE WIJZE KAN DE IR BIJDRAGEN AAN HET SIGNALEREN VAN DE TIJDENS DE BRAINSTORM GEÏNVENTARISEERDE MOGELIJKE TRENDS/EFFECTEN? > BIJDRAGEND AAN WENSEN VAN DE STUDENT > BIJDRAGEND AAN STRATEGIE VAN DE INSTELLING

RESULTATEN SUBSESSIES DE ‘UITDAGINGEN’ VOOR IR IN 2007: KEUZE-BEGELEIDING FACILITEREN VÓÓR AANVANG VAN DE STUDIE TIJDENS DE STUDIE SPECIFIEK INFORMEREN OVER (STATISTISCH ONDERBOUWDE) KRITISCHE SUCCESFACTOREN VAN STUDENTEN INFORMEREN OVER (FINANCIËLE) CONSEQUENTIES VAN STUDIEKEUZES IDENTIFICEREN VAN RISICO’S BIJ HAPERENDE STUDIEVOORTGANG => EARLY WARNING SYSTEEM WAAROP ORGANISATIE VANGNET KAN BASEREN KORTE TERMIJN FEEDBACK LEVEREN OVER BA-MA DOORSTROOM MARKT VERKENNEN PRE-ENTRY COURSES, CONTRACT-, EN AANSCHUIFONDERWIJS BIJ/OMSCHOLING VOOR ‘ONBEKOSTIGDE’ GROEPEN => ALUMNI EN WERKGEVERS KOSTPRIJS ONDERZOEKEN => COST-DRIVERS VOOR TARIEFSTELLING EN -VERANTWOORDING LANDELIJK SAMENWERKEN OM IR-UITDAGINGEN TE REALISEREN EN KENNIS UIT TE WISSELEN