Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Op reis langs de voorzieningen
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Evaluatie van mentorprojecten
Leerlingbemiddeling / mediation
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
De Kamer van Tobias. De kamer van Tobias is een lichte, vrolijke kamer…
Gemaakt door : Alex.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Lb. 129:1, 2, 5, 6 Schriftlezing: Genesis 4 Tekst: Genesis 4 : 26.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentation Of Learning
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Mijn boekbespreking gaat over
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Psychotherapie en armoede
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Interpreteren van data
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Een levensboek voor ouderen
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autismespectrumstoornis
Dr. Albertus Risaeusschool
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
DIGITALE COLLAGE ESTHER
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kleine leningen voor vrouwen en mannen in zuidwest Kenia
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Pedagogische interventie PEP-poli
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Het derde thema van het project gaat deze zondag over getrouwd zijn. Veel sprookjes eindigen met “En ze leefden nog lang en gelukkig”, maar voor getrouwde.
PESTEN JULIANASCHOOL.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Methodiek: Plancyclus
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Rauw en troosten.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW

Oplossingsgericht werken met kinderen.

Over KIDS’SKILLS Wat is KIDS’SKILLS? Kids Skills is een speelse,praktische benadering om kinderen vaardigheden aan te leren. Gedragsproblemen te helpen overwinnen met de steun van hun gezin,vrienden en andere mensen die hun dierbaar zijn.

Voor welke leeftijdsgroep is Kids Skills geschikt? KIDS SKILLS is ontwikkeld voor kinderen tussen de drie en twaalf jaar. De principes zijn ook toepasbaar op tieners en zelfs op volwassenen.

Wie kan het gebruiken? Kids Skills is ontwikkeld als gereedschap voor maatschappelijkwerkers , therapeuten, RTérs., Ibérs ,enzovoort.

Wat is het basisprincipe van Kids Skills? Volwassenen hebben de neiging problemen te zien als symptomen van een onderliggende stoornis die moet worden behandeld,terwijl kinderen het probleem zien als een gebrek aan vaardigheden,die geleerd kunnen worden. Kids Skills gaat uit van het perspectief van het kind. Doel is om vaardigheden te leren die hen helpen het probleem meester te worden Er wordt gebruik gemaakt van de steun van gezin, school en vrienden. Daarom heeft het invloed op het hele sociale netwerk van het kind

Wat is bijzonder aan KIDS SKILLS? Het grote voordeel is dat kinderen het aan leren van vaardigheden leuk en bevredigend vinden in plaats van te praten over problemen. Kids Skills bevordert de samenwerking met ouders door hen te beschouwen als partners. Ouders fungeren als supporters van het kind.

Wat voor problemen kunnen met Kids Skills worden aangepakt? Een breed scala aan problemen. Bijvoorbeeld: angsten;ongewenst gedrag;concentratieproblemen;slechte gewoontes;woedeaanvallen;eetproblemen; slaapproblemen; e.d. Kids Skills is geschikt als het probleem kan worden opgelost of verbeterd door en specifieke vaardigheid aan te leren.

De vijftien stappen van Kids Skills. 1. Je begint met brainstormen met de volwassenen die bezorgt zijn om het kind over de specifieke vaardigheden het kind moet leren om zijn probleem te overwinnen of gelukkiger te zijn. 2. je maakt een afspraak met het kind over een specifieke vaardigheid te leren. 3.Je voert een gesprek met het kind over de voordelen die het heeft om de vaardigheid onder de knie te hebben

Stappen vervolg 4.Je vraagt het kind de vaardigheid een naam te geven. Bijvoorbeeld:luistervaardigheid werd hondenvaardigheid genoemd. Naar anderen luisteren werd kitty (genoemd naar de kat) Negeren van de zus werd zingen genoemd.

Stappen 5. je vraagt het kind een totemfiguur(dier’wezen of held) te kiezen als zijn denkbeeldige hulpje. *Een kind noemde als totemfiguur zijn grote herdershond Max. * Een ander nam superman als totemfiguur omdat die altijd een uitweg weet te vinden uit moeilijke situaties.

Stappen 6. je vraagt het kind een aantal mensen te benoemen als zijn supporters. Bijvoorbeeld: vader,moeder,opa,oma,vrienden,de hond,juffrouw .

Stappen 7. je helpt het zelfvertrouwen te versterken door de supporters te laten vertellen waarom zij geloven dat het de vaardigheid kan leren. De supporters vertellen of schrijven het in het vaardighedenboek waarom zij vertrouwen hebben dat het kind de vaardigheid kan leren. Bijvoorbeeld: hij heeft laatst een moeilijk opdracht goed gemaakt. Hij heeft laten zien dat hij doorzettingsvermogen heeft.

Stappen vervolg 8. je overlegt met het kind hoe het wil gaan vieren als de vaardigheid eenmaal geleerd is. 9. je vormt samen met het kind een helder beeld van hoe het precies gedraagt in een gegeven situatie als het de vaardigheid onder de knie heeft. Voorbeeld: klas die van elkaar afblijven wilde leren. Oefende bij de tafeltennistafel 10. je bedenkt hoe je de belangrijke mensen in het leven van het kind over het nieuwe project informeert

Stappen vervolg 11. je ontwikkeld samen met het kind een plan over wat het kind gaat doen om de vaardigheid te leren of te verbeteren. 12. je vraagt het kind te vertellen hoe het wil dat anderen hem/haar aan zijn/haar vaardigheid helpen herinneren als het die een keer vergeet. 13. als het kind de vaardigheid onder de knie heeft,vier je dat op de van te voren bedachte manier en zorg je ervoor dat het kind al zijn supporters bedankt.

Laatste twee stappen 14. als de mogelijkheid bestaat om het kind een ander de vaardigheid aan te leren,geef het die kans. 15. als het kind zijn vaardigheid beheerst,geef je het de mogelijkheid een volgende aan te leren.

Training Oplossingsgericht werken met kinderen. KIDS SKILLS Utrecht Open inschrijving. 6 oktober 2010 10 november 2010 9 februari 2011 In company trainingen zijn ook mogelijk. Info op www.ncmw.nl