13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OUDERINFORMATIEAVOND
Project FV-agenda : Inleiding (E.H. J.Tilleman, hoofdbegeleider) : Concept en meerwaarde (Katrien Durnez en Fransien Vandermeersch,
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
wiki’s opzetten en implementeren
Structuur secundair onderwijs
Onderwijs- en examenreglement
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
AI21  Deel I: Terminologie Voorbeelden Zoekrichting (forward, backward)  Deel II: Zoekmethoden depth-first breadth-first iterative-deepening eigenschappen.
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Voorbereiding Clubbridge
Hoofdstuk 3 Assenstelsel.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO OMA Onderwijs.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
opleiding : Onderwijs Assistent
Welkom.
Algemene voorlichting
Werkveldconferentie 23 april 2014
Jeugdafdeling v.v. Pernis seizoen 2014/2015
27 juni 2014 BEPERKINGEN BIJ TOLERANTIES 1.  in de eerste opleidingsfase max. 12 stp inzetten.  stagepunten zijn nooit tolereerbaar  Vanaf nu geldt.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
De lerarenopleider gepositioneerd
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Project Proceshuis Road show
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Energie op school. Energiebesparing op school tot 20%
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
School of Education Bruggen bouwen en onderhouden.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
Project vakdidactiek gedragswetenschappen

Transcript van de presentatie:

13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO VIVO Kortrijk

Overzicht Voorstelling kerndoel project Toelichting bij de SLO in de CVO’s Voorstelling projectresultaten Het materiaal van dichtbij bekeken…→ uw mening?!

Kerndoel project Een opleidingsonderdeel vakdidactiek uitwerken voor het studiegebied ‘gezondheidszorg’ Ter integratie in het opleidingsmodel van de SLO in de CVO’s De theoretische component sluit aan bij de opleidings-/ preservicepraktijk

Opleiding van 60 studiepunten: De SLO binnen de CVO’s Doelgroep Opleiding van 60 studiepunten: 30 studiepunten theorie 30 studiepunten praktijk 15 studiepunten opleidingspraktijk 15 studiepunten preservicepraktijk Modulaire structuur (zie opleidingsmodel) geïntegreerd/ verspreid over opleiding

A OS Opstap A1 OTV Opstap Taalvaardigheid (9 STP) A2 OAV Opstap algemene vorming (6 STP) B MBC Maatschappelijke en beroepsgerichte competentie B1 OMA Onderwijs en Maatschappij (3 STP) T 2.5 P 0.5: OP 0.2 PP 0.3 B2 LEV Leraar en verantwoordelijkheden (4 STP) T 3.5 P 0.5: OP 0.2 PP 0.3 C POC Pedagogisch- Organisatorische competentie C1 COO Communicatie en overleg (6 STP) T 3 P 3: OP 1.8 PP 1.2 C3 BEG Begeleiding (4 STP) T 2.5 P 1.5: OP 0.9 PP 0.6 C4 GRM Groepsmanagement (4 STP) T 2.5 P 1.5 : OP 0.9 PP 0.6 D PPC Psycho- pedagogische competentie D1 PPC Psycho-pedagogische competentie (6 STP) T 5 P 1: OP 0.4 PP 0.6 E DC Didactische Competentie E1 DCA Didactische competentie algemeen (6 STP) T 5 P 1: OP 0.4 PP 0.6 E3 DCP Didactische competentie Praktijkinitiatie (10 STP) T 3 P 7: OP 5.1 PP 1.9 E4 DCO Didactische competentie Oefenlessen (10 STP) T 3 P7: OP 5.1 PP 1.9 E5 DCS Didactische competentie Stage (7 STP) T 0 P 7: OP 0 PP 7

Raamplan ‘vakdidactiek gezondheidszorg’ Projectresultaten Raamplan ‘vakdidactiek gezondheidszorg’ Syllabus ‘vakdidactiek gezondheidszorg’ Handleiding bij de sterk opdrachtgestuurde hoofdstukken Databank illustratief materiaal Bekijk ze in deze workshop van dichtbij en geef ons uw mening ! Info achteraf? www.schoolofeducation.eu of karlien.dejaeger@cvovivo.be