“ Regional branding ” en plattelandseconomie. Integraal of enkel productpromotie ? Limburg: Merk of som van merken ?
Herwig DessersToerisme Limburg vzw2 Wat is Toerisme Limburg ? Marketingorganisatie Doel: welvaart brengen voor de Limburgse bevolking Opdracht: meer verblijfstoerisme in Limburg
Herwig DessersToerisme Limburg vzw3 Wat doet Toerisme Limburg ? Marktonderzoek Productontwikkeling Productcommunicatie Bestemmingspromotie Procescommunicatie
Herwig DessersToerisme Limburg vzw4 Wat betekent Communicatie & Verkoop ? Corporate IdentityToerisme Limburg Advertising Perswerking & PR Online Publicaties Verkoop & klantcontacten Beurswerking & distributie
Herwig DessersToerisme Limburg vzw5 Wat betekent Communicatie & Verkoop ?
Herwig DessersToerisme Limburg vzw6
Herwig DessersToerisme Limburg vzw7 Case study: Katarakt 13-delige TV-serie op éé n Investering van € door de Provincie Limburg Thema: fruit en bloesems
Herwig DessersToerisme Limburg vzw8 Case Study Katarakt Juni 2007: 8,4% vd ondervraagden kent Haspengouw Juni 2008: 17,9% vd ondervraagden kent Haspengouw Juni 2008: 24,3% vd Kataraktkijkers kent Haspengouw Geholpen bekendheid Haspengouw: 81% tov 64% voor Katarakt Onderzoek MAS: effect Katarakt op tussen- en laagseizoen - voorjaar 2008.
Herwig DessersToerisme Limburg vzw9 Case Study Katarakt extra overnachtingen (+47%) extra dagtoeristen (+40%) € 1,8 mio extra omzet in Haspengouw Katarakt-effect bij 40% van de Limburgse logiesuitbatingen Uitgave van € 96,77/nacht (Kataraktfans) Uitgave van € 70,66/nacht (niet-Katarakt) Onderzoek MAS: effect Katarakt op tussen- en laagseizoen - voorjaar 2008.
Herwig DessersToerisme Limburg vzw10 Wat is Limburg ? (perceptie)
Herwig DessersToerisme Limburg vzw11 Wat is Limburg ? (perceptie) Fietsen Korte vakantie Gastvrij Wandelen Fruit Hasselt (?) Groene regio
Herwig DessersToerisme Limburg vzw12 Toerisme Vlaanderen Groene regio ’ s: dit zijn de 15 Vlaamse landelijke regio ’ s in de verschillende provincies. Ergens in het groene Vlaanderen Vakantieland.
Herwig DessersToerisme Limburg vzw13 Welke regio ’ s zijn gekend ? Limburgse Kempen Hasselt (& omgeving) Haspengouw Voerstreek Maasland
Herwig DessersToerisme Limburg vzw14 Onze visie Limburg is het sterke merk
Herwig DessersToerisme Limburg vzw15 Troeven van Limburg Groene regio = Unique selling proposition Gevarieerd landschap Kwalitatief logiesaanbod (investeringen provincie) Fietsparadijs (productontwikkeling) Gastvrijheid (provincieonderzoek)
Herwig DessersToerisme Limburg vzw16 Communicatie in Limburg Productcommunicatie Ontdekkingsgidsen regio ’ s Dagtoerisme Doelgroep: - 1u reistijd
Herwig DessersToerisme Limburg vzw17 Communicatie in Limburg Regio ’ s gekend maken bij de Limburgers (Limburger ontdekt Limburg)
Herwig DessersToerisme Limburg vzw18 Communicatie buiten Limburg Bestemmingspromotie Bundeling van de middelen: 1 traditioneel medium Limburg is de bestemming 1 duidelijke boodschap Brand Activation
Herwig DessersToerisme Limburg vzw19 Communicatie buiten Limburg Verblijfstoerisme is het verkoopbare product Doelgroep: + 2u reistijd
Herwig DessersToerisme Limburg vzw20 Radiospots Bier & Kaas Nazomeren Voorbeelden bestemmingspromotie
Herwig DessersToerisme Limburg vzw21 Visual
Herwig DessersToerisme Limburg vzw22 Visual
Herwig DessersToerisme Limburg vzw23 Conclusie Limburg is de belangrijkste communicatie buiten de provincie Wanneer de toerist in Limburg is, ontdekt hij/zij de verschillende regio ’ s
Herwig DessersToerisme Limburg vzw24 Extra info Nota marktonderzoeken Katarakt