Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Cartesiaans Theater
Advertisements

Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Kracht en beweging.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Iets zeggen over hoe wij de laatste drie jaar een obsessieve dwang hebben ontwikkeld om na te denken over vrije wil.
Harde determinist en libertarist zijn het eens over: determinisme  de toekomst ligt vast de toekomst ligt vast  geen alternatieven geen alternatieven.
De mayonaisepot en de koffie
Discipelschap.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Libet.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Stofwisseling.
Peter Strawson.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Principes Contrapositie: p  q niet q  niet p
Zomaar een kaartje.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Woord van Leven Mei 2011.
Schijn en Werkelijkheid
Egoïsme Trasymachus: immoreel gedrag uit eigenbelang
Introduction History Models Philosophy Conclusion
DE TYPE-TYPE IDENTITEITSTHEORIE
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Descartes en de interactie van lichaam en geest.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Conditioneel Compatibilisme
Nog 63 lesdagen… 1.Vrije wil is een noodzakelijke voorwaarde voor (morele) verantwoordelijkheid verantwoordelijk  vrije wil geen vrije wil  niet.
61. De kandidaten kunnen uitleggen wat wordt bedoeld met vrije wil als “bewuste aansturing” en daarbij tevens een onderscheid maken tussen elektrische.
Pijn.
Gemaakt door: Josine Stremler & Simone ter Stege Klas: G2D
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Met handen en voeten geloven 1
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Zonde en Gods reactie Seksualiteit (deel 2)
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
25 jaar LSR ‘Tussen loslaten en verbinden’ Amersfoort, 1 november 2013 Ineke Koedam.
LHCb GROEP B-Fysica: Materie, antimaterie en Oerknal ( het mysterie van CP-schending ) Hoe komt het dat ons Heelal uit (overwegend) materie bestaat? Volgens.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Samenvatting Havo 5.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
De doop in de Heilige Geest
Samenvatting.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Erfelijkheid.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
De elektrische stroomkring
Loskomen van taal Defusie.
Transcript van de presentatie:

Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid Vrije wil als zelfverwerkelijking Vrije wil als bewuste aansturing van het lichaam Een handeling uit vrije wil is een handeling die wordt aangestuurd door een bewuste gedachte die je vlak voor de handeling hebt. Je handelt uit vrije wil wanneer je handeling het gevolg is van het feit dat je dacht: “en nu ga ik dit doen”. Met “vrije wil” bedoelen we dus het vermogen om bewust je eigen lichaam in beweging te brengen.

Lees 4.1 / 4.3 pagina 103-115

Dus: alles wat bestaat is óf materieel, óf geestelijk Traditioneel: het lichaam / geest probleem wordt geplaatst binnen een omvattende theorie over de werkelijkheid: Monisten – de werkelijkheid bestaat uit één substantie* : materie (Hobbes) Dus: alles wat bestaat is materieel. Dualisten – de werkelijkheid bestaat uit twee substanties: materie (in ruimte en tijd) en geest (niet in ruimte en tijd) Dus: alles wat bestaat is óf materieel, óf geestelijk *Substantie: soort van spul; iets dat zelfstandig kan bestaan

Binnen deze opvattingen ontwikkelt men traditioneel de volgende theorie van de geest: Monisten Identiteitstheorie: elk mentaal ding of proces is identiek aan een materieel ding of proces. Dus: gedachte Het is hier warm = vuren hersengebied 453sub kdk75, of Pijn voelen = stimulatie van C-vezels Dualisten Substantiedualisme: lichaam en geest zijn twee zelfstandige entiteiten die van een verschillend soort spul of substantie zijn gemaakt

Dualisme Probleem: als lichaam en geest zo verschillend zijn en onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan, wat hebben ze dan nog met elkaar te maken? Antwoord: Interactionisame: lichamelijke en geestelijke toestanden hebben causale (oorzakelijke) interactie

Interactionisme Dualisme FYSIEK MENTAAL teen stoten gevoel van pijn   teen stoten gevoel van pijn prikkeling F18d gedachte: “ ik wil aspirientje” aspirine pakken en eten gevoel van pijn weg   Merk op: Fysieke en mentale gebeurtenissen kunnen allebei fysieke en mentale gebeurtenissen veroorzaken

Argumenten tegen het interactionisme Causale interactie tussen verschillende substanties is niet mogelijk, want: Causale geslotenheid van het natuurkundig domein* Wet op het behoud van energie Natuurkundig domein: het gebied waar de natuurkunde zich mee bezig houdt; in bredere zin: de natuur

Argumenten tegen het interactionisme Causale interactie tussen verschillende substanties is niet mogelijk, want: Causale geslotenheid van het natuurkundig domein Wet op het behoud van energie Causale geslotenheid van het natuurkundig domein: Iedere gebeurtenis binnen het natuurkundig domein die een oorzaak heeft, wordt volledig veroorzaakt door een oorzaak binnen het natuurkundig domein Oftewel: Als iets fysisch een oorzaak heeft, dan is dat een puur fysische oorzaak Geen determinisme: gebeurtenissen zonder oorzaak mogelijk

fysieke oorzaak (zenuwimpuls)

fysieke oorzaak

mentale oorzaak (wilsdaad) fysieke oorzaak (zenuwimpuls)

Causale geslotenheid van de natuur Alle fysieke gebeurtenissen hebben een puur fysieke oorzaak mentale oorzaak (wilsdaad) fysieke oorzaak (zenuwimpuls)

Causale geslotenheid van de natuur Alle fysieke gebeurtenissen hebben een puur fysieke oorzaak mentale oorzaak (wilsdaad) fysieke oorzaak (zenuwimpuls)

Causale geslotenheid van de natuur Alle fysieke gebeurtenissen hebben een puur fysieke oorzaak Zelfs al hebben we een geest, dan nog veroorzaakt die niets (epifenomenalisme) fysieke oorzaak (zenuwimpuls)

Argumenten tegen het interactionisme Causale interactie tussen verschillende substanties is niet mogelijk, want: Causale geslotenheid van het natuurkundig domein Wet op het behoud van energie De Wet van behoud van energie is een natuurwet, of meer specifiek een behoudswet, die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Een direct gevolg hiervan is dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen kan worden omgezet van de ene in de andere vorm, bijvoorbeeld van chemische energie naar bewegingsenergie. (Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)

Argumenten tegen het interactionisme Causale interactie tussen verschillende substanties is niet mogelijk, want: Causale geslotenheid van het natuurkundig domein Wet op het behoud van energie De totale energie binnen een systeem kan wel worden omgezet, maar kan niet toenemen of afnemen http://www.marieclaire.com/world-reports/opinion/prahad-jani-fasting- study

Totale energie = E

Totale energie = E

Totale energie = E Extra toegevoegde energie

Wet op het behoud van energie De energie in een systeem kan van worden omgezet in een andere vorm, maar daarbij blijft de totale hoeveelheid energie altijd gelijk Totale energie = E Extra toegevoegde energie

Wet op het behoud van energie De energie in een systeem kan van worden omgezet in een andere vorm, maar daarbij blijft de totale hoeveelheid energie altijd gelijk Totale energie = E Extra toegevoegde energie

Argumenten tegen het interactionisme Causale interactie tussen verschillende substanties is niet mogelijk, want: Causale geslotenheid van het natuurkundig domein* Wet op het behoud van energie Maar uit deze argumenten volgt dat de geest geen causale invloed op het lichaam kan uitoefenen. Er volgt nog niet uit dat de geest überhaupt niet bestaat.

Binnen deze opvattingen ontwikkelt men traditioneel de volgende theorie van de geest: Monisten Identiteitstheorie: elk mentaal ding of proces is identiek aan een materieel ding of proces. Dus: gedachte Het is hier warm = vuren hersengebied 453sub kdk75, of Pijn voelen = stimulatie van C-vezels Dualisten Substantiedualisme: lichaam en geest zijn twee zelfstandige entiteiten die van een verschillend soort spul of substantie zijn gemaakt Interactionisme: lichamelijke en geestelijke toestanden hebben causale (oorzakelijke) interactie Epifenomenalisme: lichamelijke toestanden veroorzaken wel mentale toestanden, maar niet omgekeerd: het mentale is een bijverschijnsel van het lichamelijke

Epifenomenalisme FYSIEK MENTAAL teen stoten   teen stoten prikkeling C17a gevoel van pijn prikkeling F18d gedachte: “ ik wil aspirientje” aspirine pakken en eten gevoel van pijn weg Er bestaan fysieke en mentale fenomenen Alleen het fysieke kan iets veroorzaken Het mentale is een bijverschijnsel van het fysieke Alle causale wetenschappelijke verklaringen zijn fysiek Mentale geen invloed op het op het fysieke

Epifenomenalisme FYSIEK MENTAAL teen stoten   teen stoten prikkeling C17a gevoel van pijn prikkeling F18d gedachte: “ ik wil aspirientje” aspirine pakken en eten gevoel van pijn weg Merk op: alle oorzaken zijn fysieke oorzaken (hoewel er zowel fysieke als mentale gevolgen zijn)

Mijn afkeer van spruitje kan veroorzaken dat ik ze nooit meer eet. Maar mentale zaken als verlangens, gevoelens, afkeer etc. lijken toch juist wel fysieke gebeurtenissen te kunnen veroorzaken? Mijn afkeer van spruitje kan veroorzaken dat ik ze nooit meer eet. Mijn jaloezie op Jan kan veroorzaken dat ik hem sla.

Dus: Er zijn mentale oorzaken Mentale oorzaken zijn geen niet-fysische oorzaken Dan: Mentale oorzaken zijn zelf ook fysische oorzaken Identiteitstheorie: Alle gedachten en ervaringen zijn identiek aan hersentoestanden

Binnen deze opvattingen ontwikkelt men traditioneel de volgende theorie van de geest: Monisten Identiteitstheorie: elk mentaal ding of proces is identiek aan een materieel ding of proces. Dus: gedachte Het is hier warm = vuren hersengebied 453sub kdk75, of Pijn voelen = stimulatie van C-vezels Dualisten Substantiedualisme: lichaam en geest zijn twee zelfstandige entiteiten die van een verschillend soort spul of substantie zijn gemaakt Interactionisme: lichamelijke en geestelijke toestanden hebben causale (oorzakelijke) interactie Epifenomenalisme: lichamelijke toestanden veroorzaken wel mentale toestanden, maar niet omgekeerd: het mentale is een bijverschijnsel van het lichamelijke

Identiteitstheorie: Alle gedachten en ervaringen zijn identiek aan hersentoestanden Bezwaar 1 Als mentale en fysieke toestanden identiek zijn, dan moeten ze dezelfde eigenschappen hebben (wet van Leibniz) Maar: Gedachten en ervaringen hebben eigenschappen die hersentoestanden niet hebben (en vice versa) Gedachten gaan ergens over, zijn logisch of onlogisch, moreel of immoreel etc. Hersentoestanden niet. Hersentoestanden hebben een electrisch potentieel, chemische eigenschappen etc. Mentale toestanden niet. Dus kunnen mentale- en hersentoestanden niet identiek zijn

Identiteitstheorie: Alle gedachten en ervaringen zijn identiek aan hersentoestanden Bezwaar 2: meervoudig voorkomen Stel: Pijn hebben = de stimulatie van C-vezels

Alle gedachten en ervaringen zijn identiek aan hersentoestanden Identiteitstheorie: Alle gedachten en ervaringen zijn identiek aan hersentoestanden Bezwaar 2: meervoudig voorkomen Stel: Pijn hebben = de stimulatie van C-vezels C-vezels F-vezels Z-vezels Q-vezels X-circuit per definitie geen pijn Als pijn = stimulatie c vezels, dan kunnen wezens zonder c vezels geen pijn voelen. Dat is onaannemelijk.