Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rijden op aardgas / Groengas
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Biobased economics Socio-economische relevantie voor de Metropoolregio
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Informatiebijeenkomst TKI-BBE
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Stadsontwikkeling vooruit
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
HoekscheWaardDuurzaam
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Zon  Energie Inspiratie   Realisatie
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Elektrische bussen voor Schiermonnikoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Financiering Creatieve Industrie
Missie, visie en doelen Concept. Juli Lisette Stamsnijder.
Workshop topsectorenbeleid overheid
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Meer halen uit de biologische kringloop
Economie, Beleid en Duurzaamheid
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
>> Als het gaat om energie en klimaat
De duurzame Delta oost Nederland 19 november 2012 Annemieke Traag, gedeputeerde provincie Gelderland.
Nieuwe kennis en nieuwe kansen van biomassa Michiel Adriaanse 8 mei 2012.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Afvalestafette 24 mei Afval is niet Zwart-Wit Jan Rooijakkers 24 mei 2011.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Duurzame energie.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
Stadsgas Biogas in de stad.
een nieuwe LEADER periode
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Bert Kersten Gedeputeerde Provincie Limburg Over de grenzen heen.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Samenwerking in de waterketen Het succes van de 49 regio’s
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Energietransitie en innovatie Marco van
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Green Deals Bioraffinage in de Peel 17 maart 2016 Edith Engelen, RVO.nl.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Circulair denken en doen in de Metropool regio Amsterdam Jacqueline Cramer Ambassadeur Circulaire Economie.
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Filmpje starten…..
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Zero emissie personenvervoer
We can go CE!. We can go CE! WIE ZIJN CIRCLES PARTNERS? Type hier je titel.
Samen werken en experimenteren naar een circulaire economie in Regio Foodvalley
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub Ambitie en aanbesteding als middel idee / visie / proces / conclusie De Groene Hub Remco Hoogma

1 2 3 4 Ambitie en aanbesteding als middel Duurzaamheid is de nieuwe zakelijkheid Idee: de Groene Hub Visie: circulaire economie Proces: regie in de keten Conclusie: de overheid kan veel doen, maar niet alleen 1 2 3 4

1 Regionale keten Verschillende overheidstaken maar gescheiden domeinen Opm laatste punt: De Europese Commissie heeft in het ‘witboek transport’ haar doelstellingen geformuleerd en streeft naar een reductie van de CO2-uitstoot in het wegvervoer van 60% in 2050 ten opzichte van 1990. Tegen 2030 wordt voor vervoer gestreefd naar een daling van de broeikasgasemissies met 20% ten opzichte van 2008. Gelet op de sterke groei van de vervoersemissies tijdens de jongste twee decennia zou de uitstoot daarmee nog steeds 8% hoger liggen dan in 1990. Indien het huidige beleid wordt voortgezet zal de olieafhankelijkheid De Europese Unie heeft de ambitie uitgesproken om in 2050 80 tot 95% CO2-reductie ten opzichte van 1990 te bereiken. Hernieuwbare energie is belangrijk in het realiseren van die ambitie, maar is nu nog duur. Het kabinet voert dan ook innovatiebeleid om ervoor te zorgen dat hernieuwbare energie goedkoper wordt en op de lange termijn grootschalig kan worden toegepast. Naast dit lange termijn doel heeft het kabinet ook doelen voor de korte termijn. Deze zijn: • 20% minder CO2-uitstoot in 2020 (ten opzichte van 1990); • 14% van de energiebehoefte in 2020 moet afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen, zoals wind of biomassa; • 20% energiebesparing in 2020. Dit doel is niet bindend. belastingmaatregelen, normen en afspraken met het bedrijfsleven. van het vervoer nauwelijks onder de 90% dalen en zal het aandeel hernieuwbare energie amper hoger liggen dan de 10%-doelstelling voor 2020. De CO2-uitstoot door vervoer zou tegen 2050 nog steeds een derde hoger liggen dan in 1990. Ontwikkelingen in het busvervoer : Opkomst alternatieve brandstoffen vanwege brandstofprijzen (peak oil) en luchtkwaliteit steden Marktwerking en kwaliteit aanbestedingen EU-doelstelling: 20% CO2 reductie in 2020 Duurzaamheid is nieuwe zakelijkheid. Randvoorwaarde voor economische groei stimulering van de regionale economie innovatie: vernieuwing trekt kennis stabiele ontwikkeling brandstofprijzen bewezen techniek milieudoelen lucht en klimaat bijdrage doelstelling (20% EU / 16% NL) hernieuwbare energie in 2020 (schaarste energie en grondstoffen)

1 Hub als verzamelplaats project van samenwerkende overheden en bedrijven Bestuur De overheden, de partners De deelprojecten productie groen gas afzetmarkt groen gas logistiek kennisdeling

2 Circulaire economie ladder van toegevoegde waarde restafval grondstoffen worden niet verspild nieuwe verdien- modellen nutrienten voedsel Duurzaamheid is zorgen dat de cyclus van grondstoffen zo gesloten mogelijk is Wat zijn de toekomstige verdienmodellen?? Daarnaast ook : social return en marketing transport

2 Mixed strategy Diesel: te grillig (peak oil rectsonder) Naar een mix van: waterstof elektrisch groen gas biobrandstoffen Diesel: te grillig (peak oil rectsonder) En daarbij: Diesel maakt prestaties niet echt waar (bv Euro VI) blijft niet goed presteren Sinds 2010 samenwerkende overheden Stadsregio, Provincie, Nijmegen, Arnhem: mixed strategy alternatieve brandstoffen en luchtkwaliteit IKS project “De Groene Hub” Start voorbereiding aanbesteding OV concessie 2013-2023

risico’s geïdentificeerd 3 Brandstoffen: EEV diesel, H2, groen gas Groene cockpit OV concessie Functionele eis: geen diesel, 75% CO2 risico’s geïdentificeerd financiële bijdrage bus kostendekking: min € 34 – max € 38 mio 3 x klikken! Vroegtijdig Markt 2. Objectief model 3. Geen techniek voorschrijven maar uitstooteisen Rekenmodel en business case is nodig om emotie en wensdenken te vervangen door een zakelijke ratio waarmee bedrijven kunnen calculeren. En waarmee overheden hun uitvraag kunnen modelleren op het door hen gewenste risicoprofiel en de mogelijkheden van de marktpartijen. Dus door een zakelijke benadering (rekenmodel, business case, risicoreductie) kan een marktpartij beter calculeren waardoor de overheid de realisatie van haar beleidsdoel versnelt en faciliteert. Processtappen (in 4 maanden 2010, na verkennende fase met marktpartijen / round tables) September: Collegebesluit SR en organisatie Oktober: Term sheets voor waterstof en groen gas / daarna second opinion Muconsult November: Rekenmodel ontwikkelen en draaien December: Besluit SR tot eis i.p.v. gunningscriterium wensen ritten, stops, etc. OV business case milieu business case reken & simulatie

3 218 1 45 Groene OV concessie 10-jarige concessie naar vervoerder Hermes per 9/12/2012 vraag naar alternatieve brandstoffen

3 Groene Hub… wordt groene handel (Potentiele) vergisting (Potentiele) locaties Vulpunten CNG / LNG Potentiele Hub 10-22 miljoen m3 / jr richting Rijnmond 7-20 miljoen m3 / jr richting Ruhrgebied € 50-70 mio investering bedrijfsleven € 5-7 mio economisch toegevoegde waarde / jaar Wat levert dat op? Bussen Kennisontwikkeling Investeringen Minder gezondheidskosten CO2 reductie EU doelstelling Geen extra kosten 2,4 -6 miljoen m3 / jr

3 Regie in de keten Coördineer de domeinen Keten: 11 Nederland niet ingericht op mobiliteit op groen gas (vb: eenzijdige SDE+ regeling, fiscus kijkt naar de uitlaat) verband prijzen, tarieven en contracten (politiek) productiecapaciteit groen gas moet nog groeien (schaarste) organiseer de biomassa-inzameling (beheercontracten, bundeling) Keten: - regie op verband GFT prijs –certificaten – subsidie - geen verplichting om gas af te nemen - bij aanbestedingen: onafhankelijke scheidsrechter 11 11

3 Regie in de keten: biomassa-inzameling Publiek Privaat Aanbesteding GFT en groenstromen Rioolwaterzuivering, stortgas Privaat Industriële en agrarische reststromen Energieteelt en import Publiek+privaat Landschapsbeheer Bundeling: biomassawerf, veiling, fysieke Hub Controle? Keten: - regie op verband GFT prijs –certificaten – subsidie - geen verplichting om gas af te nemen - bij aanbestedingen: onafhankelijke scheidsrechter 12 12

4 Conclusie: de rol van de overheid heldere koers Samenwerkende overheid heldere koers lobby voor gunstige condities monitoring en communicatie Faciliterende overheid versnellen (weghalen belemmeringen) verbinden (van partijen) verspreiden (van kennis) Aanbestedende overheid marktvraag versterken met aanbesteding & inkoop deskundigheid bij aanbestedende partij, onafhankelijke voorzitter risico’s terugbrengen en onderbrengen bij de juiste partij 13

3 Regie in de keten: nieuwe “arena’s” Enzovoorts! Keten: Enzovoorts 14 Arnhemse trolley op lokaal opgewekte elektriciteit Duurzame Transport Corridor: A15 vracht, binnenvaart, treininfra Samenwerking andere (Gelderse) regio’s: BION, Stedendriehoek, e.a. Keten: - regie op verband GFT prijs –certificaten – subsidie - geen verplichting om gas af te nemen - bij aanbestedingen: onafhankelijke scheidsrechter Enzovoorts Enzovoorts! 14 14

Bedankt voor uw aandacht www.degroenehub.nl