E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips en praktijk opstellen businesscase
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Records management en informatie-architectuur
Workshop 6: Multichanneling
Mark Voogd X-pinThemamiddag Digitale Interactie op 24 juni Experiment on-line debat E-Government Dordrecht.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digitale dienstverlening
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Zaakgericht Werken.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
Mark Voogd 24 Mei Boxtel Dienstverlening, ICT en efficiency; In de Drechtsteden regio Het advies op hoofdlijnen.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Adobe formulieren : stand van zaken.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Government Dordrecht
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team mei 2004 E-Government GIS What’s in it for you? 24 mei 2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Mozaiek Digitaal kluisje
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Enterprise Document Management Fase
Consyst “Leuker kunnen we het niet maken”. Wat? Werkgever Front office Afspraken Mid office Regeling Overeenkomst Collectieve polis Pensioenbrieven Back.
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Opslag documenten in Office 365
Transcript van de presentatie:

E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006

Wat is E-Government? On-line dienstverlening (Multichannel) Transparante overheid (wie doet wat, wat kost het, waarom moet het en waar moet ik zijn?) door digitalisering en proces re-design Efficiëntere en effectieve overheid (betere kwaliteit voor minder geld)

Waarom investeren in E-Government? Tevredenheid burgers, medewerkers en bedrijven Vertrouwen in de overheid Moderne overheid voor stad en medewerkers Vaart der volkeren, Maatschappelijke ontwikkeling, internet

De probleemgebieden

Van Aanbod naar Vraag Verkokerde organisatie (ook intern!) Klant Product Front Huidige situatie is AANBODGERICHT! Systemen Processen Personen Back-office Autonomie, meervoudige registraties, het zelfde gegeven!, output? Informatievoorziening?

Verkokerde Digitale Overheid of De klanten in control Market push Demand steering Inside out? Or Outside in

Integrale kwaliteit dienstverlening? Telefoon Backoffice Post ? Fax E-Mail/ webform Balie Geen frontoffice!

Keteninnovatie/ keteninformatisering? Klant Klant Klant Belasting KVK Gem dordt Actor Actor Actor (Keten)Informatie ICT

Gemeenten kunnen het niet meer aan de ballenbak Bron EGEM

Huidige beschouwing in gemeenten Strategische doelen Andere Overheid - (Vraag)sturing - Enkelvoudige registratie Administratieve lastenverlichting Ontbureacratisering Inzet van techniek (ICT) Veel investeringen in techniek (verkeerde keuzen) Moeilijk om de taal van de ICT te spreken dus lastig te sturen, altijd te duur etc. Gevolg  Veel dure systemen, weinig verandering in de manier van werken en dienstverlening (Andere Overheid)

Vereist veranderingen en inzet van middelen en sturing Procesaanpassingen Informatisering Strategische doelen Andere Overheid - Vraagsturing - Eenvoud voor burgers en berdijven Administratieve lastenverlichting Ontbureacratisering Centraal Informatie- Procesmanagement (o.a. informatiearchitectuur) ICT Sturing Inzet financiële middelen Virtualisering door Internet HRM Vereist veranderingen en inzet van middelen en sturing

Desk, post, telephone systems, www.dordrecht.nl Client Co-worker Chain partner Front-office Desk, post, telephone systems, www.dordrecht.nl mid-office E-desk portal links Data store Message centre Case files Department x Department y Department z back-office

www E-form Analog Interface scan overview Multichannel

Web based “case” system Mozaiek internet views in the case files throughput

Case location Case status Files/ documents Vergunningverlening en handhaving; de keten gedigitaliseerd Scherm voor de aanvrager over zijn zaak Case location Case status Files/ documents

Dordrecht & samenwerking Alle gemeenten staan voor dezelfde opgaven Kunnen we bepaalde processen, systemen en concepten niet delen zodat het kwalitatief beter klantvriendelijker én goedkoper wordt en? Intern begonnen, Regionaal: www.drechtstedendigitaal.nl Landelijk www.winst.nl Landelijk www.govunited.nl

E-Government in de praktijk Externe Dienstverlening & Interne dienstverlening

Status álle vragen

CMS nieuwsbrieven

On-line vergaderen Onderzoeksrapport op www.dordrecht.nl Home > Leven in de stad > School en opleiding > Debat 'Opvoeden op straat' >

Bestuurlijke informatie on-line Transparant bestuur (tekst, audio en digitaal archief ) Betrokkenheid burger bestuur (SMS en E-Mail)

RIS abonnementen

E-Government Dordrecht Uittreksel uit burgerlijke stand, door niet Dordtenaren

GIS projectresultaten KAARTENFABRIEK GEGEVENSMAGAZIJN AANVOER VAN GEGEVENS Bronregistratie-faciliteit

Raadplegen

Meldingen en transacties

GEO webformulieren

GEO webformulieren

Digitale dienst Bestemmingsplannen on-line

Het postkanaal en de interne documenten Web intakes Post Intakes Post wordt digitaal MID-OFFICE ZAKEN Routeren Dossiervorming Interne Documenten zijn al digitaal Status voor burger en manager Overzicht in portaal KENNIS

Zaak overzicht

Mijn Dordrecht.nl Mijn Dossier Klik hier

Mijn Dordrecht.nl Mijn Dossiers Klik hier

Zaak-dossier Voor medewerkers SCHERM E – ZAAKDOSSIER Op dit scherm eerst een aantal kenmerken van de zaak. Vervolgens gekoppelde gegevens (relaties naar basisregistraties). Vanuit hier kunnen de volledige gegevensmagazijn-gegevens worden opgeroepen. In genoemd voorbeeld kan alle informatie m.b.t. genoemde persoon en m.b.t. genoemd adres worden opgevraagd. Tevens kan van de genoemde persoon en het genoemde adres ook het complete dossier worden opgevraagd. Met de knop koppeling kunnen meer relaties worden gelegd. Tenslotte alle documenten in het zaak-dossier. Per documenttype wordt de relevante status vermeld. De documenten worden per status gesorteerd, waarbij de meest recente documenten bovenaan worden getoond. Welke kernmerken van de documenten moeten op dit overzicht nog meer worden vermeld ?

Inbak Scherm D - INHOUD ÉÉN DOSSIER Per document in het dossier verschijnt een regel met de volgende kenmerken: - Type document (mail, word, excel, wordt via een icoontje weergegeven), - Titel document, - Datum laatste mutatie document, - Versie document, - Aanduiding autorisatieniveau (internet=geel, intranet=oranje, besloten=rood). Links van deze kenmerken bevinden zich check-boxen, waarmee meerdere documenten aangevinkt kunnen worden. De knop VerwDoc verwijdert de geselecteerde documenten. De knop VerwDossier verwijdert het dossier. De knop VoegToe verwijst naar scherm E (Toevoegen Document aan Dossier). De knop Meta verwijst naar scherm F (Inhoud één Dossier inclusief Meta), waarbij de meta-gegevens kunnen worden gewijzigd.

Document

Kennis-map beheer

Portaal Het persoonlijke portaal (intranet opstartscherm van elke medewerker) geeft toegang tot zowel de content-dossiers (de inbak – documenten en zoekfunctionaliteit links) als de zaak-dossiers (de taakbak – zaken en zoekfunctionaliteit rechts). In de taakbak worden hier het aantal open zaken in oranje getoond; het aantal nog niet in behandeling genomen zaken in rood. In rood zou ook het aantal zaken kunnen worden getoond, waarvan de doorlooptijd dreigt te worden overschreden. Men kan m.b.t. de content-dossiers aangeven of men in uitsluitend de voorkeur-, ofwel in alle dossiers wil zoeken. Men kan tevens aangeven of alleen documenten en dossiers waarvoor men geautoriseerd is moet tonen. Ook kan full-text worden gezocht. M.b.t. zaak-dossiers kan full-text worden gezocht én op basis van de relaties met het gegevensmagazijn, wat neer komt op zoeken op burger, bedrijf, adres of via de kaart.