Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Advertisements

SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Bijeenkomst 3 6 september 2006 Zoetermeer Benno Wiendels en Sergio van Keulen.
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
De Utrechtse Servicenormen
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
1e Bijeenkomst Kring I 14 februari 2008 te Amersfoort Fons Gommers & Martijn Nijhuis.
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring G4 12 februari 2009 Amsterdam Arena Laura de Vroom Sergio van Keulen.
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 2 Kring D 19 juni 2008 Gemeente Bernheze.
© Sergio van Keulen, TNS NIPO Commerce
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring A Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Duiven Hester Tjalma en Martijn Nijhuis.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Benchmarking Publiekszaken 2006
Benchmarking Publiekszaken
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Programma Contactcenter Overheid (CCO) werkt aan Antwoord©: één loket voor alle vragen aan de overheid 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring C Bijeenkomst II 19 juni 2007 Cuijk.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken 2007 In een notendop! Introductie voor nieuwe deelnemers Mirjam Kalverda.
Benchmarking Publiekszaken 2007 Benchmarking Publiekszaken Kring F Bijeenkomst III 18 september 2007 Groningen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring E Kringbijeenkomst 2 21 juni 2006 Hilversum Klaartje Gimbrère en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring A 14 februari 2008 te Amersfoort Daniëlle van Voorst van Beest & Ramesh Vanenburg.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Noordwijk.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 5 september 2006 Zeewolde.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2e bijeenkomst stuurgroep Benchmarking Publiekszaken november 2008 Amersfoort Sergio van Keulen Benno Wiendels Danielle.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken G3 Kringbijeenkomst III 16 november 2006 Utrecht.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst 1 Kring C 12 februari 2009 Amsterdam Arena Jan de Kramer & Jorno Groeneveld.
Benchmarking Publiekszaken 2006 “Who aims at nothing, hits it”
Benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kring B Kringbijeenkomst 2 20 juni 2006 Maassluis Mirjam Kalverda en Sergio van Keulen.
1e Bijeenkomst Kring B 14 februari 2008 te Amersfoort Bert Harmsen & Sergio van Keulen.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Benchmark rioleringszorg: Regiorapport Eric Oosterom Stichting RIONED 13 maart 2013.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
INTRODUCTIE. ONTSTAAN Zij vond haar oorsprong vanuit de behoefte van een toen nog klein aantal kwaliteitsmanagers om contact te leggen met vakgenoten.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
ontdek wat jij kunt bereiken
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Klantgerichte publieke dienstverlening in Nederland
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Meten, vergelijken, & verbeteren Benchmarking Publiekszaken 2010 Introductie voor nieuwe deelnemers De Eenhoorn, Amersfoort 11 februari 2010 Daniëlle van Voorst van Beest Team Benchmarking Publiekszaken

Agenda (09.15 – 10.00) 1. Wat is Benchmarking Publiekszaken 2. Wie doen er mee aan Benchmarking Publiekszaken? 3. De hoofdstappen het komende jaar:  Dataverzameling & website  Discrepantie analyse & validatiegesprekken  Klanttevredenheidsonderzoeken  (Kring)bijeenkomsten & themabijeenkomsten  Rapportage 3. Planning met belangrijkste deadlines 4. Communicatie en bereikbaarheid Team Benchmarking Publiekszaken

Start 2003 op initiatief van VNG, (voorheen) Stichting Rekenschap en de NVVB. Uitvoering SGBO Benchmarking en Quint Result (voorheen TNS-Nipo Commerce) VNG-Keurmerk Samenwerking met :  e-Overheid voor Burgers (voorheen ICTU: Gemeente heeft Antwoord©)  Internetspiegel (MTO) Aanleiding

Een meet- en verbeter instrument Kwaliteitsinstrument Verhaal achter de cijfers Het doel is: het in kaart brengen van managementinformatie, het stimuleren van kennisuitwisseling tussen gemeenten, en het verbeteren van de dienstverlening. Wat is het niet? Een verantwoordingsinstrument of monitor Wat is Benchmarking Publiekszaken?

Benchmarkmodel Kenmerken v.d. organisatie Resultaten (prestaties)Tevredenheid 1. Medewerkers1. Bereikbaarheid1. Klanttevredenheid: balie 2. Financiën2. Toegankelijkheid2. Klanttevredenheid: telefoon 3. Organisatie-inrichting3. Informatievoorziening3. Klanttevredenheid: website 4. Processen en systemen4. Wachttijden4. Medewerkertevredenheid 5. Klantcontacten5. Levertijden 6. Tarieven 7. Bejegening 8. Betrouwbaarheid Achtergrondkenmerken

8 prestatiegebieden Bereikbaarheid. Is uw gemeente voldoende/ruim bereikbaar? Beschikbaarheid. Worden zoveel mogelijk klantcontacten in één keer (en foutloos) afgehandeld? Informatievoorziening. Is de informatievoorziening aan klanten voldoende en begrijpelijk? Wachttijden. Worden klanten binnen aanvaardbare tijden geholpen? Levertijden. Worden diensten en producten binnen redelijke termijn afgehandeld? Tarieven. Is de prijs voor de producten en diensten redelijk? Bejegening van klanten. Worden klanten correct en deskundig behandeld? Betrouwbaarheid. Productkwaliteit, volledigheid, juistheid

8 prestatiegebieden

Wie doen er mee? Herinschrijving van ongeveer 73 % 20 nieuwe gemeenten Ruim de helft van alle Nederlandse inwoners vertegenwoordigd G3 (Rotterdam, Utrecht, Den Haag) Verdeling kleine & grotere gemeenten

Deelname aan BPZ

De onderdelen van Benchmarking Publiekszaken 1.Startbijeenkomst 2.Gegevensverzameling & website 3.Validatiegesprekken 4.Tevredenheidsonderzoeken 5.(Kring)bijeenkomsten & themabijeenkomsten 6.Rapportage

Dataverzameling Discrepantie analyse Validatie gesprekken april t/m mei Slotbijeenkomst 25 november Start Dataverzameling 12 februari - 26 maart Kringbijeenkomst 3 Okt/ nov Brief op maat & KTO juni Concept rapportage sept Aanvulling data t/m 24 mei Klanttevredenheidsonderzoeken Mrt/ apr Themabijeenkomst Sept/ okt Kringbijeenkomst 2 juni

Gegevensverzameling Invoeren via de website Op 3 manieren gegevens verzamelen:  uit eigen gemeentelijke bronnen (meeste gegevens)  uit externe bronnen (CBS, advies.overheid.nl)  n.a.v. KTO’s, opzoeken openingstijden Gemeenten zijn verantwoordelijk voor kwantiteit en kwaliteit van de ingevulde data, al helpen wij een handje mee (taarten, discrepantie analyse, validatiegesprekken) Benchmarkmodel met herziene indicatorenset Antwoord meetbaar! Openbare gegevens en Waarstaatjegemeente.nl (VNG) Dataverzameling gaat over cijfers 2009:  Periodegegevens over heel 2009 (aantal verstrekte paspoorten)  Standgegevens per 31/12/2009 (aantal formatieplaatsen)  Tenzij nadrukkelijk anders vermeld (meest actuele tarieven, bezwaar & beroep over 2008)

Aandachtspunten dataverzameling Niet ingevulde gegevens levert ook 0 punten op! Lees altijd eerst de definities voor het invullen Zorg dat de cijfers logischerwijs samenhangen. Bijvoorbeeld: FTE & werkgeverslasten, percentages tellen op tot 100% Zorg voor hoge betrokkenheid van collega’s bij de dataverzameling:  Excel-exports via website  Geef ze inlog-gegevens voor de website  Interne presentaties verzorgen

INVOEREN vanaf 12 februari 2009 VERGELIJKEN EN METEN Andere deelnemers CONTENT: Presentaties, good practices Verslagen, nieuwsberichten Open & besloten omgeving (via login/password) Coördinatoren beheren zelf de toegang voor collega’s.

Kwaliteit van gegevens 1. Discrepantie analyses Controle op foutieve en ontbrekende gegevens  Schriftelijk per (begin april) 2. Validatiegesprekken Gesprek in gemeenten met alle betrokkenen bij de dataverzameling om onduidelijkheid toe te lichten en afwijkingen te bespreken  Face to face gesprek bij gemeente (periode april/ mei)  Nabellen (eind mei)

Klanttevredenheidsonderzoek Balie dienstverlening (7de jaar)  Methode  Uitvoering door TNS NIPO  Exit-interviews bezoekers centrale publieksbalie maart 2010 ( niet op 3 maart ivm gemeenteraadsverkiezingen) )  5 dagdelen van circa 5 uur (spreiding piek en daluren)  Optimale vergelijkbaarheid  Voor het 7e opeenvolgende jaar  Vergelijkbare vragenlijst, methode, meetperiode  Vragenlijst is overgenomen door VGS (Waar Staat Je Gemeente)  Uitkomsten in mei via website en rapportage voor de zomer  Gevraagde inspanning  Tafel klaarzetten met stroomvoorziening tbv enquêteur Meer info op

Klanttevredenheidsonderzoek Telefonische dienstverlening  Zonder meerkosten maar onder voorwaarden… (lever uiterlijk morgen 12 feb. de telefonie bestanden aan !)  Methode  Uitvoering door TNS NIPO in maart/ april 2010  Telefonisch onderzoek onder circa 100 bellers algemene ‘telefoonnummer dienstverlening’  Korte vragenlijst over ervaren telefonische dienstverlening. Niet diepgaand en vergelijkbaar met uitkomsten balieonderzoek én ruim 70 andere gemeenten  Voorwaarden  Expliciet aanmelden via website vóór 12 februari  En conform vast format contactgegevens aan te leveren van minimaal 600 gevoerde gesprekken. Meer info op

Klanttevredenheidsonderzoek Digitale dienstverlening  Nieuw, zonder meerkosten maar onder voorwaarden…  Methode  Uitvoering door TNS NIPO in maart/ april 2010  Digitaal onder circa 75 klanten van het digitale loket.’  Korte vragenlijst over ervaren digitale dienstverlening, procesgericht..  Voorwaarden  Expliciet aanmelden via website vóór 12 februari  conform vast format contactgegevens aan te leveren van minimaal 400 burgers die bij u een digitale dienst afnamen Meer info op

Klanttevredenheidsonderzoek Optionele uitbreidingen mogelijk tegen meerprijs  Gebruik maken van schaalvoordeel & vergelijkingskracht  Naar aanleiding behoefte deelnemers  Uitbreiding steekproef balieonderzoek  Extra KTO balie op andere locatie  Extra vragen KTO balie  Telefonische bereikbaarheidmeting  Website test useablity onderzoek Brochure met uitbreidingsmogelijkheden beschikbaar op de website. Aanmelden uiterlijk 12 februari! Meer info op

Medewerkerstevredenheids- onderzoek Medewerkerstevredenheid  Zonder meerkosten maar onder voorwaarden  Herhaling uit 2008 Methode  uitvoering door internetspiegel  gericht op de medewerkers van uw publieksdienst  korte vragenlijst over medewerkerstevredenheid  Voorwaarden –Expliciet aanmelden via website vóór 12 februari –Conform vast format contactgegevens aan te leveren van medewerkers publiekszaken Brochure met onderzoekstoelichting MTO van Internetspiegeling beschikbaar op de website. Aanmelden uiterlijk 12 februari!

(Kring) bijeenkomsten Het verhaal achter de cijfers….! Focus van kringbijeenkomsten is: 1. Kwantitatief Achtergrond resultaten Benchmarking Verklaring gevonden verschillen 2. Kwalitatief  Best practices  Belangrijke thema’s (zoals Antwoord, KCC, Kwaliteitshandvesten)  Eigen inbreng van deelnemers  Verbeteragenda

Routekaart naar Antwoord

1.inspireren door het concept verder uit te werken en te verduidelijken, zodat het voor u eenvoudiger wordt om de route te bepalen die uw gemeente de komende jaren moet doorlopen om de Antwoord© ambities waar te maken. 2.een instrument bieden waarmee u op een gestructureerde manier kunt bepalen op welke terreinen uw gemeente (nog) stappen moet zetten. 3.middels dit instrument meer richting geven aan het verhaal achter de cijfers en de discussies in de kringen. 4.Verdieping: mogelijkheid één specifiek onderwerp verder uit te werken, ervaringen uit te wisselen, en inspiratie op te doen.

Bijeenkomsten 2010 Kring 1: Kennismaken & positie bepalen & thema bepalen (11 februari) Kring 2: Meten & vergelijken (juni) - Cijfers ingevuld & analyse - Het gaat verhaal achter de cijfers - Brief op maat ThemabijeenkomstenVerdieping via Routekaart naar Antwoord (sept) Kring 3:Leren & verbeteren (okt/ nov) - Rapportages - Verbeteragenda Slotbijeenkomst:Afsluiting (25 nov) - Rapportage - Nieuws & thema’s

Rapportage 1. KTO-rapport op maat (juni) 2. Brief op maat (juni) 3. Algemeen eindrapport (september) 4. MTO rapport (eind april)

Jaarplanning: Waar staan we nu? Start + eerste kringbijeenkomst11 februari Start dataverzameling 12 februari Uiterste inleverdatum voor KTO12 februari Deadline I dataverzameling26 maart Klanttevredenheidsonderzoekenmaart/april Discrepantieanalysebegin april Validatiegesprekken april/mei Deadline II dataverzameling24 mei Kringbijeenkomst 2week 25 & 26 (21 juni- 1 juli) Rapportage KTO’sjuni Brief op Maatjuni Themabijeenkomstenseptember Adviesgesprekkensept/okt Kringbijeenkomst 3 week 43 & 44 (25 okt - 5 nov ) Conceptrapportmedio sept. Slotbijeenkomst 25 november

Juiste persoon op de juiste plek Validatiegesprekken/discrepantie analyse - Verantwoordelijke voor dataverzameling (Kring) bijeenkomsten - Verantwoordelijke publieksdienst/ coördinator, eventueel inhoudelijk deskundige Start- en slotbijeenkomst - Coördinator en managementverantwoordelijke

Communiceren met Team BPZ Alle informatie van Team Benchmarking Publiekszaken vindt u op: Nieuwsberichten, attenderingsmail (aan- of uitzetten) Live Chat via de website & webcasts via  Respons binnen 1 werkdag! Telefoon:

Succes & veel plezier