Jezelf presenteren Niveau 2 Kerntaak 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Jan Evertsenstraat Amsterdam
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
PRESENTATIETECHNIEKEN
Vraag het maar als je jarig bent
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Waarom Dress for Success?
Communicatief gedrag + / -
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Vandaag is het jouw dag om naar het licht te komen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Weglopen Johanna Kruit.
Interpreteren van data
Een man loopt een winkel binnen en ziet er een prachtige handbewerkte houten kat. “Wat kost die kat?” vraagt hij aan de verkoper.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
en mooie plekjes in Bokrijk
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Praten is zilver zwijgen is goud.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Workshop klassenmanagement
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Om soms eens dieper over na te denken
‘n Kleine jongen rijdt met zijn vader langs het ’’ hete ‘’ kwartier van de stad en vraagt aan zijn papa.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Je sectorwerkstuk presenteren
Beroepshouding en beroepscode
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Agressief 1 krampachtig gespannen gebalde vuisten tanden bloot.
Marketing Coen van Wetering
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Dagdeel 3 conflicthantering
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Transcript van de presentatie:

Jezelf presenteren Niveau 2 Kerntaak 2

Jezelf presenteren: aandachtpunten Uiterlijke verzorging Houding Ademhaling, rust en ontspanning Stemgebruik Afstand tot de klant

Uiterlijke verzorging Kleding van een verkoper moet passen bij zijn verkoopfunctie. Je kleding mag dus niet overdressed zijn (te gekleed) of underdressed (te casual, bij winkel waar dat niet past).

Houding Je houding heeft te maken met je zelfbeeld. Ben je onzeker dan straal je dat ook uit! 80% van de communicatie = non verbaal 20% van de communicatie = verbaal

Ademhaling Ontspan jezelf door op je ademhaling te letten

Stemgebruik Articulatie = Duidelijk spreken Intonatie = de toon waarop je iets zegt Klemtoon = Benadruk af en toe woorden Las af een toe een pauze in. Zo kan de klant ook iets zeggen en je kan zelf even nadenken. De ander kan soms afgeleid zijn waardoor je zelf even stil bent.

Afstand tot de klant Niet te dicht bij de klant staan Soms intimiderend Let op de reactie van de ander Praat afstand is vaak de prettigste afstand

Actieve verkoophouding Opbouwer: heeft actieve verkoophouding. Straalt zelfvertrouwen uit, neemt initiatief en is enthousiast. Een echte verkoper (speciaalzaak) Aanreiker: heeft een passieve verkoophouding en doet zijn werk zonder veel enthousiasme. Hij rikt producten aan als de klant erom vraagt en niet meer dan dat: (vaak bij supermarkt)

Opbouwer of aanreiker Aanreiker Opbouwer straalt zelfvertrouwen uit straalt onzekerheid uit is enthousiast is een beetje saai stelt zich onafhankelijk op stelt zich onderdanig op is stressbestendig raakt snel gespannen geeft vergissingen toe geeft anderen de schuld Dit zijn enkele voorbeelden van eigenschappen van opbouwers en aanreikers kijkt vooruit kijkt terug en niet vooruit gaat problemen niet uit de weg doet weinig uit zichzelf