Jezelf presenteren Niveau 2 Kerntaak 2
Jezelf presenteren: aandachtpunten Uiterlijke verzorging Houding Ademhaling, rust en ontspanning Stemgebruik Afstand tot de klant
Uiterlijke verzorging Kleding van een verkoper moet passen bij zijn verkoopfunctie. Je kleding mag dus niet overdressed zijn (te gekleed) of underdressed (te casual, bij winkel waar dat niet past).
Houding Je houding heeft te maken met je zelfbeeld. Ben je onzeker dan straal je dat ook uit! 80% van de communicatie = non verbaal 20% van de communicatie = verbaal
Ademhaling Ontspan jezelf door op je ademhaling te letten
Stemgebruik Articulatie = Duidelijk spreken Intonatie = de toon waarop je iets zegt Klemtoon = Benadruk af en toe woorden Las af een toe een pauze in. Zo kan de klant ook iets zeggen en je kan zelf even nadenken. De ander kan soms afgeleid zijn waardoor je zelf even stil bent.
Afstand tot de klant Niet te dicht bij de klant staan Soms intimiderend Let op de reactie van de ander Praat afstand is vaak de prettigste afstand
Actieve verkoophouding Opbouwer: heeft actieve verkoophouding. Straalt zelfvertrouwen uit, neemt initiatief en is enthousiast. Een echte verkoper (speciaalzaak) Aanreiker: heeft een passieve verkoophouding en doet zijn werk zonder veel enthousiasme. Hij rikt producten aan als de klant erom vraagt en niet meer dan dat: (vaak bij supermarkt)
Opbouwer of aanreiker Aanreiker Opbouwer straalt zelfvertrouwen uit straalt onzekerheid uit is enthousiast is een beetje saai stelt zich onafhankelijk op stelt zich onderdanig op is stressbestendig raakt snel gespannen geeft vergissingen toe geeft anderen de schuld Dit zijn enkele voorbeelden van eigenschappen van opbouwers en aanreikers kijkt vooruit kijkt terug en niet vooruit gaat problemen niet uit de weg doet weinig uit zichzelf