Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Beroep Pedagogisch Werker
3-jarigen in het basisonderwijs
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
In het bestuursakkoord
Opleiding Onderwijsassistent
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Landschap beschermen en ontwikkelen
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Een project van de Korengroep
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Informatieavond BSO 17 november 2008 Clubhuis DZC'68.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Freekids Kinderopvang
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
voor Rotterdamse kinderen
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Doubleren.
Doubleren.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool Toelichting advies Onderwijsraad LEA-congres, 20 januari 2011 Ib Waterreus Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Kern van het advies Basisschool verzorgt rijk aanbod voor driejarigen gedurende 5 ochtenden Minimaal helft van personeel HBO-opgeleid Twee specialisaties in PABO 3-8 jarigen 6-12 jarigen Aanbod wordt publiek bekostigd - beperkte meerkosten (100-200 miljoen euro) Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Aanleiding Beter pedagogisch aanbod van drie tot zes jaar gewenst Cruciale fase in ontwikkeling van jonge kinderen, veel baat bij hoogwaardig pedagogisch aanbod Vrijwel alle kinderen nemen deel aan voorschoolse voorziening, maar zorgen over kwaliteit Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Deelname aan voorschoolse voorzieningen Totale deelname aan één of meerdere voorschoolse voorzieningen 92% Kinderdagverblijf (stijgend) 43% Peuterspeelzaal (dalend) 63% Voorschools programma (stijgend) 13% M24 Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Zorgen over kwaliteit voorschoolse voorzieningen Bestaande aanbod voldoet niet aan gewenste kwaliteit: Dalende kwaliteit in kinderdagverblijven, focus op verzorging Sterk daling deelname aan peuterspeelzalen: alleen peuterspeelzalen met achterstandsleerlingen dreigen over te blijven Gebrekkige aansluiting tussen voorschoolse programma’s in peuterspeelzaal en kinderopvang en vroegschoolse programma’s in basisschool Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Hoogwaardig aanbod voor driejarigen in andere landen Voorbeelden van landen met publiek bekostigd aanbod voor driejarigen, in combinatie met hogere opleidingseisen voor begeleiding: Vlaanderen: hele dagen Denemarken: hele dagen Italië: hele dagen Verenigd Koninkrijk: halve dagen Internationaal onderzoek laat zien dat kwalitatief hoogwaardig aanbod positieve effecten kan hebben op cognitieve en non-cognitieve ontwikkeling “kan”: kwaliteit begeleiding cruciaal voor effectiviteit Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Raad ziet rol voor versterkte kleuterperiode basisschool Rijk pedagogisch aanbod voor driejarigen in robuuste en publiek bekostigde voorziening Focus sterker gericht op ontwikkeling dan op zorg Hoger opleidingsniveau biedt perspectief op betere kwaliteit Kleuterklassen nemen nog steeds aparte plaats in basisonderwijs in maar minder aandacht in opleiding nieuwe leerkrachten sinds samenvoeging van KLOS en PA tot PABO Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Advies: aanbod van vijf ochtenden voor driejarigen bij basisschool Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Invoeringsvariant: aanbod in voorschoolse voorziening Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Invoeringsvariant: geleidelijke vervroeging instroom Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Inhoud van pedagogisch aanbod voor jonge kinderen Grote diversiteit aan bestaande programma’s Brede ontwikkeling via rijk aanbod met weinig sturing, bijvoorbeeld Montessori-onderwijs Brede ontwikkeling via rijk aanbod en veel sturing, bijvoorbeeld Reggio Emilia en Ontwikkelingsgericht onderwijs Specifieke cognitieve vaardigheden met veel sturing, bijvoorbeeld gericht op taal en rekenen Wijze van invulling aanbod is aan scholen maar evaluatie en verbetering van programma’s gewenst Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Financiering aanbod driejarigen Structurele meerkosten zijn beperkt: 100-200 miljoen euro Structurele kosten van aanbod vijf ochtenden voor alle driejarigen bedragen 400-500 miljoen euro Daartegenover staat een besparing op reeds bestaande voorzieningen voor driejarigen van 300 miljoen euro Uitgaande van minimaal 1 begeleider op 12 kinderen en minimaal 50% hoger opgeleiden Rekening gehouden met blijvende behoefte aan (naschoolse) opvang voor circa helft kinderen Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Geschatte structurele personeels-kosten aanbod driejarigen Opleidingsniveau en docent-kindratio Kosten HBO, 1 op 12 495 mln MBO/HBO, 1 op 12 433 mln MBO, 1 op 12 371 mln MBO, 1 op 8 556 mln M24 Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Bestaande uitgaven en geschatte besparingen voor driejarigen Totaal Besparing bij aanbod driejarigen Kinderopvangtoeslag 2800 mln 125 mln Peuterspeelzalen 200 mln 100 mln Voor- en vroegschoolse educatie 150 mln 75 mln 300 mln M24 Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Aanvullend beleid Inhoudelijke en organisatorische randvoorwaarden Opstellen brede ontwikkelingsdoelen voor kleuterperiode als handvat voor leerkracht Evaluatie en verbetering bestaande inhoudelijke programma’s Meerjarig invoeringstraject met ontwikkelings- en huisvestingsplan Waarborging van kwaliteit personeel cruciaal: Bijscholing van zittend personeel Aangepaste opleiding voor nieuw personeel Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Goed opgeleid personeel: herinrichting PABO Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Beter pedagogisch aanbod van drie tot zes jaar Basisschool verzorgt rijk aanbod gedurende 5 ochtenden voor driejarigen Minimaal helft van personeel HBO-opgeleid Twee specialisaties in PABO 3-8 jarigen 6-12 jarigen Beperkte meerkosten (100-200 miljoen euro) Plus: publieke voorziening en beheersmatige eenvoud in vergelijking met huidige situatie Kwaliteit aanbod zodanig dat geen enkele ouder het zijn kind wil ontzeggen Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Eerste reacties in media Veel reacties van ouders en anderen, zowel negatief als positief: Angst voor verschoolsing (daarom herziening gehele kleuterperiode en pabo-specialisatie van belang) Welkome oplossing voor driejarigen die zich nu op kinderdagverblijf vervelen Rouvoet (CU) heeft bedenkingen Dibi (GL) omarmt het advies maar waakt wel over het vrij spelen Rinnooy Kan (SER) vindt advies het navolgen meer dan waard Trouw is bang voor verschoolsing NRC is positief over het idee maar wil 3 ipv 2 specialisaties binnen de PABO Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Eerste reacties uit veld PO Raad, MO-groep, AVS, scholen PO Raad: gemengd vanwege gezamenlijke Taskforce Opvang/Onderwijs met MO-Groep MO-groep: negatief over grotere rol onderwijs AVS: positief, wil zelfs nog verder gaan Scholen bieden zich aan voor pilot Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Beleidsreactie op komst Pabo-differentiatie onderdeel van regeerakkoord, wordt nu nader uitgewerkt Beleidsreactie op advies verwacht in voorjaar 2011 Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool

Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool