Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Meten en weten: de keerzijden Lezing voor IKR Symposium, Bergen op Zoom, Margo Trappenburg USBO (UU)
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Ouders en Kinderen Centraal
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Verantwoordingsoverlast
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
NME: kiezen, leren, meedoen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Participatie en een Klantenraad
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Dr. Albertus Risaeusschool
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Actief burgerschap in en door sport
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
In opdracht van Overlast in Amsterdam West ‘Het Columbusplein’ Project Ondernemen De Haagse Hogeschool Jeoffrey van Zijp.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
10 maart #vitaalvechtdal vitaalvechtdal Van zorg naar gezondheid.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Master Practitioner Coach
Big Data.
Big Data.
Project dementievriendelijk Veenendaal
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)

Essentialia van goed openbaar bestuur  “Beleid wordt gebaseerd op vragen vanuit de samenleving en sluit aan op ervaren behoeften en problemen.” Organisaties met een publieke taak “moeten goed luisteren naar de problemen en behoeften van burgers en klanten” en “de maatschappelijke dialoog” aangaan met hun omgeving.

Wat betekent dit voor de professional in de publieke organisatie?  Enkele voorbeelden uit de praktijk.  Voorbeeld 1. De universiteit.

Vraaggerichtheid en vraaggestuurdheid aan de universiteit

Wat betekent het?  Aanbieden wat studenten willen?  Niveau verlagen als studenten dat willen?  Differentiatie van niveaus binnen de opleiding?  Onderzoek naar maatschappelijke problemen?  Zoveel mogelijk studenten afleveren?

Wat betekent het?  Publiceren op internationaal niveau en meedoen met de wereldtop?  Lezingen houden voor maatschappelijke organisaties?  In praktijk: al die dingen tegelijk en meer en daar allemaal verantwoording voor afleggen.

Voorbeeld 2. Vraaggerichtheid op de basisschool.

Wat betekent het?  22 niveau groepjes per klas?  10 rugzak kindjes per klas?  Inspelen op de wensen van leerlingen? Voetballen?  Inspelen op de wensen van ouders? Cito-scores omhoog brengen?  Oplossen van maatschappelijke problemen als bijvoorbeeld …

Maatschappelijke problemen oplossen …  Het integratieprobleem.  Gebrek aan goede manieren.  Obesitas en andere vormen van ongezondheid.  Gebrek aan ondernemingszin bij de jeugd.  Kinderopvang voor schooltijd, na schooltijd en tussen de middag.

Dus wat wordt het? In praktijk: Al die dingen en meer, en daar allemaal verantwoording over afleggen aan allerlei verschillende fora. adhd kind Hoogbegaafd kind

Voorbeeld 3: vraagsturing bij de politie  Wat betekent het?

Vraaggerichtheid bij de politie  Inspraakavonden organiseren met bewoners?  Vervolgens hondenpoep en hangjongeren aanpakken?  Ook als dat ten koste gaat van het opsporen van echte boeven, het handhaven van de maximumsnelheid en het parkeerbeleid?

Natuurlijk niet!  Het moet allemaal tegelijk, alles moet worden geadministreerd en over al die dingen moet verantwoording worden afgelegd aan allemaal verschillende fora.

Vraaggerichtheid in de zorg Wat betekent het?

Alles doen wat de patiënt vraagt?  Ook als dit indruist tegen medisch professioneel inzicht?  Ook als het veel meer kost dan de standaardbehandeling?  Ook als het leidt tot een steeds grotere ongelijkheid in de gezondheidszorg, terwijl wij die eigenlijk niet willen?  Ook als dit ten koste gaat van minder mondige patiënten die niet zoveel vragen?

Het introduceren van steeds meer nieuwe criteria waar publieke organisaties allemaal ook nog aan moeten voldoen leidt tot een eindeloze hoeveelheid administratie en een wirwar van toezicht en verantwoordingsstructuren.

De nadruk op vraagsturing in publieke organisaties zet een premie op onbeschoft, assertief en overdreven mondig gedrag.

Als de Rekenkamer op zoek is naar nieuwe onderwerpen voor onderzoek …  Denk dan eens aan het in kaart brengen van de kosten van alle verantwoordings- en toezichtsstructuren.  Of aan het in kaart brengen van de kosten van alle reorganisaties, kantelingen, stelselwijzigingen enz.