Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Hoe kunnen patiënten de eerstelijnszorg verbeteren?!
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Activiteiten afasie regio Utrecht
Palliatieve huisbezoeken
CVA-zorgketen Leeuwarden
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Ouders en Kinderen Centraal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
BIJEENKOMST CONTACTPERSONEN NAH ZUIDOOST BRABANT 25 NOVEMBER 2008 CVA-KETEN EN NAH-NETWERK: DOOR VERBINDING STERKER! JOKE DRIESSEN EN DOMINIQUE DEN.
De CQ-index in vogelvlucht
Van zelfevaluatie keten naar concreet project
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Voorspellende analyse
Opzet van onderzoek in de chronische fase Werktitel: “CVA-APK” CVA-keten Regio Zuid-Kennemerland
Een nieuwe kijk op “nazorg” voor patiënten met NAH
24 MEI UITREIKEN VISIEDOCUMENT REACTIES /OPMERKINGEN Een helder en over het algemeen duidelijk verhaal Als keten zijn we al best vooruitstrevend!
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
European Stroke Strategies Helsingborg Consensus Conference maart 2006.
Coördinatoren bijeenkomst 03 oktober 2013 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Syllabus Symposium “Stroke Service: Kan het beter”
CBO richtlijn beroerte
Informatievoorziening en educatie aan CVA patiënten / naasten
Symposium Kennisnetwerk CVA NL
Beslishulp beroerte thuis
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
Hersenletsel.nl De nieuwe patiëntenvereniging voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel:
Screening in de thuissituatie: ACAS
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
De kracht van de ervaring
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Checklist veiligheid Roeidag 2010 Marjolein Rekers.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Pijn in de palliatieve zorg
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Cedris-bijeenkomst Cie De Vries Loonbalans-methodiek Novatec NovaWork bv.
De MCC werkafspraak CVA/TIA, wat wordt er verwacht van de POH
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Kennis is macht? De rol van informatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Coördinatoren bijeenkomst 22 mei 2014 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
Bijeenkomst Kennisnetwerk CVA NL Bestuur en vertegenwoordigers 26 mei 2009.
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
4 december 2015 Quality work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van.
Healthcare Innovation is our middle name Martien Limburg neuroloog divisievoorzitter, epidemioloog AMC RVE directeur, neuroloog azM partner GHIP neuroloog.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Opnieuw licht op de zaak
Voorbereiding spreekuur
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service? Ir Karin Idema, Stichting Hoofd Hart en Vaten Consulent Nederlandse CVA-verenigimg “Samen Verder”

Patiëntenparticipatie Het actief betrekken van het patiëntenperspectief bij het verbeteren van zorg. Dit kan zowel individueel als op (zorg)procesniveau als op organisatieniveau zijn.

Waarom patiëntenparticipatie ? Ervaringsdeskundigheid kan nieuwe informatie opleveren Patiënt/partner weet als geen ander knelpunten in de zorg Op effectieve manier betrekken patiënten levert nieuwe inzichten op ten behoeve van verbetering in de zorg

Hoe patiënten betrekken? Verschillende methoden van participatie Toolbox: helpt keuze te maken tussen de verschillende methoden* In welke mate & welke rol: participatieladder * Toolbox patiëntenparticipatie in ketenzorg, feb. 2007 Download: www.kennisnetwerkcva.nl; www.cbo.nl

Participatieladder

Keuze instrument Afhankelijk van doel, participatieniveau, fase verbeterproject, beschikbare tijd, financiën: Voor je kiest: checklist & beslisschema toolbox Patiëntenparticipatie: continu proces!

Focusgroep Panel van 6-10 patiënten met ervaring over (sub)thema Gestructureerde discussie olv 1-2 onafhankelijke gespreksleiders Sessie van ca. 2 uur; 3-5 maal georganiseerd Ervaringen: Maastricht

Ronde tafelgesprek Jaardoel: verbeteren van de beeldvorming over de revalidatieafdeling in de verpleeghuizen Ronde tafelgesprekken CVA-patienten en naasten (opgenomen in verpleeghuis) Gesprekken gebruikt als input voor verbeteracties beeldvorming Ervaring: Vitalisgroep, Eindhoven

Patiëntenpanel Zwolle Patiënttevredenheidsonderzoeken: 2005: patiënten panel 2006: patiënten panel en vragenlijst Rapport: CVA keten opnieuw door patiënten bekeken Ervaring: Stroke Service Zwolle

De wandeling Informatieuitwisseling tijdens wandeling in tweetallen (mantelzorger + verpleegkundige stroke unit) Vooraf en na afloop begeleiding van de 2 groepen (mantelzorgers, verpleegkundigen); daarna centrale terugkoppeling Ervaring: St. Elisabeth ziekenhuis, Tilburg

Spiegelbijeenkomst Doel: feedback en informatie krijgen over ervaren zorg in directe confrontatie met zorgverleners Groepsgesprek olv onafhankelijke gespreksleider 8-12 patiënten delen ervaringen in kring met lotgenoten Betrokken zorgverleners (multidisciplinair) mogen enkel luisteren Naderhand: mogelijkheid vragen stellen en napraten Ervaring: CVA keten NW Veluwe (draaiboek Spiegelbijeenkomst te downloaden: kennisnetwerkcva.nl)

Do’s & Don’ts patiëntenparticipatie … DON’T …

Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie Hiaten verwachtingen zorgverleners – patiënten Acute fase voor veel CVA-patiënten black box: betrek mantelzorgers Patiëntenparticipatie = kwalitatief. 100% representativiteit deelnemers daarom niet noodzakelijk Zorg voor draagkracht Raad van Bestuur

Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie II Probleem is vinden van geschikte “participatie-patiënten”: via patientenvereniging of door bijv. bij ontslag lijstje aan te leggen van mogelijk hiervoor geschikte patiënten Laat CVA-patiënt andere patiënten motiveren om deel te nemen aan participatie Koppel participatie met iets leuks, bijv. borrel

Discussiepunten Probleem: CVA… Patiëntenparticipatie: kan dit ketenbreed? Acute vs chronische fase Selectie patiënten/mantelzorgers

Helsingborg declaration Last van beroerte zal afnemen als leken en professionals samenwerken om de zorg voor CVA-patiënten te verbeteren Lokale samenwerkingsverbanden van CVA- patiënten en hun zorgverleners moeten worden aangemoedigd

Er is meer: patiëntenervaringen CQ-index = Consumer Quality Index: gestandaardiseerde systematiek voor het meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg CQ-index beroerte moet nog ontwikkeld worden i.s.m. www.centrumklantervaringzorg.nl

Meer informatie www.cbo.nl www.snellerbeter.nl www.patientervaring.nl www.cva-vereniging.nl www.centrumklantervaringzorg.nl