Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service? Ir Karin Idema, Stichting Hoofd Hart en Vaten Consulent Nederlandse CVA-verenigimg “Samen Verder”
Patiëntenparticipatie Het actief betrekken van het patiëntenperspectief bij het verbeteren van zorg. Dit kan zowel individueel als op (zorg)procesniveau als op organisatieniveau zijn.
Waarom patiëntenparticipatie ? Ervaringsdeskundigheid kan nieuwe informatie opleveren Patiënt/partner weet als geen ander knelpunten in de zorg Op effectieve manier betrekken patiënten levert nieuwe inzichten op ten behoeve van verbetering in de zorg
Hoe patiënten betrekken? Verschillende methoden van participatie Toolbox: helpt keuze te maken tussen de verschillende methoden* In welke mate & welke rol: participatieladder * Toolbox patiëntenparticipatie in ketenzorg, feb. 2007 Download: www.kennisnetwerkcva.nl; www.cbo.nl
Participatieladder
Keuze instrument Afhankelijk van doel, participatieniveau, fase verbeterproject, beschikbare tijd, financiën: Voor je kiest: checklist & beslisschema toolbox Patiëntenparticipatie: continu proces!
Focusgroep Panel van 6-10 patiënten met ervaring over (sub)thema Gestructureerde discussie olv 1-2 onafhankelijke gespreksleiders Sessie van ca. 2 uur; 3-5 maal georganiseerd Ervaringen: Maastricht
Ronde tafelgesprek Jaardoel: verbeteren van de beeldvorming over de revalidatieafdeling in de verpleeghuizen Ronde tafelgesprekken CVA-patienten en naasten (opgenomen in verpleeghuis) Gesprekken gebruikt als input voor verbeteracties beeldvorming Ervaring: Vitalisgroep, Eindhoven
Patiëntenpanel Zwolle Patiënttevredenheidsonderzoeken: 2005: patiënten panel 2006: patiënten panel en vragenlijst Rapport: CVA keten opnieuw door patiënten bekeken Ervaring: Stroke Service Zwolle
De wandeling Informatieuitwisseling tijdens wandeling in tweetallen (mantelzorger + verpleegkundige stroke unit) Vooraf en na afloop begeleiding van de 2 groepen (mantelzorgers, verpleegkundigen); daarna centrale terugkoppeling Ervaring: St. Elisabeth ziekenhuis, Tilburg
Spiegelbijeenkomst Doel: feedback en informatie krijgen over ervaren zorg in directe confrontatie met zorgverleners Groepsgesprek olv onafhankelijke gespreksleider 8-12 patiënten delen ervaringen in kring met lotgenoten Betrokken zorgverleners (multidisciplinair) mogen enkel luisteren Naderhand: mogelijkheid vragen stellen en napraten Ervaring: CVA keten NW Veluwe (draaiboek Spiegelbijeenkomst te downloaden: kennisnetwerkcva.nl)
Do’s & Don’ts patiëntenparticipatie … DON’T …
Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie Hiaten verwachtingen zorgverleners – patiënten Acute fase voor veel CVA-patiënten black box: betrek mantelzorgers Patiëntenparticipatie = kwalitatief. 100% representativiteit deelnemers daarom niet noodzakelijk Zorg voor draagkracht Raad van Bestuur
Ingebrachte punten nav Do – Don’t discussie II Probleem is vinden van geschikte “participatie-patiënten”: via patientenvereniging of door bijv. bij ontslag lijstje aan te leggen van mogelijk hiervoor geschikte patiënten Laat CVA-patiënt andere patiënten motiveren om deel te nemen aan participatie Koppel participatie met iets leuks, bijv. borrel
Discussiepunten Probleem: CVA… Patiëntenparticipatie: kan dit ketenbreed? Acute vs chronische fase Selectie patiënten/mantelzorgers
Helsingborg declaration Last van beroerte zal afnemen als leken en professionals samenwerken om de zorg voor CVA-patiënten te verbeteren Lokale samenwerkingsverbanden van CVA- patiënten en hun zorgverleners moeten worden aangemoedigd
Er is meer: patiëntenervaringen CQ-index = Consumer Quality Index: gestandaardiseerde systematiek voor het meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg CQ-index beroerte moet nog ontwikkeld worden i.s.m. www.centrumklantervaringzorg.nl
Meer informatie www.cbo.nl www.snellerbeter.nl www.patientervaring.nl www.cva-vereniging.nl www.centrumklantervaringzorg.nl