Meegaan & tegengas geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlot vergaderen Welkom.
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
situationeel leiderschap
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De vijf geheimen van effectieve communicatie
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
Feedback en … de metafoor van het fietspad!
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Johari venster & feedback
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
11 manieren om beter met uw medemens om te gaan. Voor u iets zegt, vraag u eerst deze 3 zaken af: 1. Is het wel waar? 2. Is het lief? 3. Is het wel nodig?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Collegagroep zorgcoördinatoren 18November doelen Collegagroep vormingsgroep Afstemmen op verwachtingen Terugblik op de uitdaging: benieuwd vragen.
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Bouwstenen voor Gemeenterlaties
Interpreteren van data
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Dictee 6.2 succes.
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Welkom op onze ouderochtend
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Breinleren.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Master Practitioner Coach
Zin!Ja 2017 Coachende vaardigheden
Echte liefde is… Kijk daarvoor naar God Check je liefde voor mensen
Nee Zeggen!.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Meegaan & tegengas geven Coachen Maart 2011 Collegagroep zoco

Als coach vallen je dingen op: Je merkt op dat iemand iets niet durft Als coach vallen je dingen op: Je merkt op dat iemand iets niet durft. Je vindt het voorstel van de ander niet effectief. Je merkt dat de ander er vrij lusteloos bij zit en ongeïnspireerd de dingen aanpakt. Je ziet een terugkerende manier van reageren. Je merkt dat de ander een bepaald thema ontwijkt. ….. Wat doe je ermee?

Kies! 0 er over zwijgen 0 de ander overtuigen 0 de ander voorzichtig op ander gedachten brengen 0 de ander je gedacht zeggen 0 hopen dat de ander het zelf inziet 0 het ter sprake brengen

Moeilijke boodschappen worden vaak verzwegen ( mensen zijn heel voorzichtig met elkaar ) Ze vormen wél het onderwerp van roddel in de wandelgangen………….

Uitdaging: nieuwsgierig naar kritiek Gevoelig : we nemen kritiek persoonlijk Vaardigheid : kritiek geven en ontvangen los maken van jezelf als persoon Gelijk hebben doét er niet toe! Er is de vaststelling, een bepaald gevoel… en vanaf dan speelt dit een rol in de interactie! ( gewild of ongewild)

Kritiek is ... een verpakte wens Vanuit respect voor de eigenheid van beiden Kijken naar de wens van de ander vragen naar andermans “ wensen” & “verlangens” Kijken naar wat je zelf wil zeggen van eigen “wensen” & “ verlangens”

Inslikken van commentaar Redenen? Dubbel: - commentaar op de ander & - zorg voor de ander - zorg voor de relatie Dilemma :- verzwijgen om relatie te sparen - of innerlijk in conflict Effect: - sluimerende onvrede en ergernis - relatie écht in gevaar

Geven én krijgen van waardering: bekrachtigen Geven én krijgen van kritiek: bijsturen

Meervoudige boodschappen De uitweg Meervoudige boodschappen én – én denken