Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
Advertisements

Hersenletsel in een (jong) gezin
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Mijn huis is……..mijn thuis
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Proeftuin Geriatrische Revalidatie
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Reflecteren en een knoop
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Werkgroep deskundigheidsbevordering
Niet aangeboren hersenletsel circuit
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Het Venijn zit in de Staart II
Pleegzorg in Beeld.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Basismodel “Thuis na CVA/TIA” Gewenste situatie Werkgroep Thuis na CVA/TIA.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
30 mei 2016 Aanbod en ambities Steinmetz| de Compaan Door: Bram van der Tas Manager cluster jongeren Haaglanden. Minisymposium woensdag 3 juni 2009.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
LG-5 LG-6 LG-7 LG-8 LG-1 LG-2 LG-3 LG-4 LG-9 LG-10 LG-11 LG-12 LG-13
WELKOM! 16 maart 2017.
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Coördinator Hersenletsel Zeeland
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn Venijn III, 31maart 2011 Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn

Kinderen met NAH Niet-Aangeboren Hersenletsel Niet Altijd Herkend Niet Altijd Hulp Thuis gebeurt het! Voorbeeld. Onderzoek Vilans en 14 LG-instellingen

Voorbeeld: Noa Hersentumor ontdekt op 4-jarige leeftijd Ziekenhuis, behandeling en poliklinische revalidatie Terug naar thuis en school Dankzij samenwerking, meteen gezinsbegeleiding

Filmpje Noa

Deelnemende instellingen Noorderbrug Novizorg Heliomare Gemini Zorg NSWAC InteraktContour Steinmetz/de Compaan SWZzorg SIZA EsDéGé-Reigersdaal Zozijn Het Gors Syndion Pluryn

Uitgangspunten gezinsondersteuning Kinderen kunnen thuis het beste opgroeien Gericht op het versterken van de positieve krachten De normen/waarden en tempo van gezin bepalend Ook aandacht voor familie, buurt en school Start ná de revalidatie, opname-voorkomende functie

Richtlijn gezinsondersteuning Nadruk op NAH-specifieke aandachtspunten (kennis NAH, verleden en rouw, per levensfase) Beeldvormingsfase: wat zijn de gevolgen van het letsel Basisvoorwaarden voor functioneren kind met NAH Afronding: levensfases

Voorbeelden uit Toolkit gezinsondersteuning Beeldvorming: VHT, VIB Gedrag: Signaleringsplan (woede-, gedragsthermometer) Lotgenotencontact: oudergroep, moedergroep Sociale vaardigheden: sv-training Overkoepelende methodieken: PPG, IOG, Hooi (H)erkenning NAH is het meest belangrijk !?

Ervaringen Kinderen met NAH en hun gezin gebaat bij thuishulp Herkenning en Erkenning zijn noodzakelijk Ketenzorg is een voorwaarde (Meteen) gezinsbegeleiding voorkómt: - verergering van de problematiek - verkeerde diagnoses - verkeerde behandelingen

Bedankt voor uw aandacht Voor vragen of reacties: jweide@pluryn.nl