Heeft de milieucoördinator een toekomst ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Advertisements

Besturing van (bedrijf)processen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
De Unie voor Milieuvergunning Beheer Onderdeel van KIWA NV Raadhuisplein 4b 5161 CG Sprang-Capelle tel : fax :
The CAF Procedure voor externe feedback
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
Lomoz, 14 maart 2012 Strategisch denken en handelen Nettie van Heezik.
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Het veld en de beterweters
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Cito en de unit BBE/HO Cor Sluijter Unitmanager Beroep, Bedrijf en Educatie/Hoger Onderwijs Maart 2007.
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Besturing van (bedrijf)processen
PLANNING EN BUDGETTERING
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Leiderschap en organisatie
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
OHSAS versus Veiligheidscultuur
‘Milieuzorg bij GGZ-instellingen’ Kornelis Jorna 31 Januari 2006 Onderzoek voor MPZ werkgroep GGZ en Milieu van Milieu Platform Zorgsector.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Auditing Instrument for
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
75 procent van uw organisaties heeft genoeg preventiemedewerkers
Energiemonitoring met ERBIS Ing. Ron G.M. Hendriks Manager verkoop 21 september 2014 Veel meer dan kostenbesparing alleen !!
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Voorbereiding Instellingsaudit
Vormgeven van de HRM-functie

Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Waarom de plaatsingswijzer?
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
ARBO.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Waardeketen van Porter
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
Participerend Leiderschap
Het Cirrus Project: De Resultaten
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Vertrouwen in zorgorganisaties
Organogram gemeente Bunnik
Kwaliteitszorg Les 4.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Energiezorg in het kader van de MJA-3
Groeien in ATEX volwassenheid
Workshop Wie heeft welke rol?
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Heeft de milieucoördinator een toekomst ? Adri Noort Milieuadviseur VGM

Historie Voor het eerst genoemd eind jaren 80 in Notitie Bedrijfsinterne Milieuzorg Geen officiële status in wetgeving (in NL) Geen eenduidige functiebeschrijving Heeft een functie zonder echte historie toekomst? Over de historie van de milieucoördinator is op internet niets te vinden. De functie MC wordt in Nederland niet in de wetgeving genoemd. In België wel! Als ik het mij goed herinner wordt de MC voor het eerst als zodanig genoemd in de Notitie Bedrijfsinterne Milieuzorg van het Ministerie VROM, eind jaren tachtig. Er is geen eenduidige functiebeschrijving voor de MC. Iedereen weet wat een buschauffeur voor werk doet, maar wat doet een milieucoördinator? Vraag: Als een functie geen historie heeft, heeft hij dan wel een toekomst?

Niveau’s Ondersteunend Uitvoerend Adviserend Strategisch Een MC kan verschillende niveaus functioneren. Zelden werkt een MC op al deze niveaus. Alleen in kleine organisaties komt dit wellicht voor. Maar de taken moeten wel allemaal worden uitgevoerd: veelal verdeeld over verschillende personen en verschillende functies.

Aandachtspunten Energie Afval Vervoer Duurzame bedrijfsvoering (inkoop, bouwen, …) Een MC kan niet alleen op verschillende niveaus nodig zijn, ook de aandachtspunten kunnen sterk verschillen. De aandacht zal in ziekenhuizen vooral uitgaan naar deze ondewerpen, waarvan energie de belangrijkste is.

Is dit de MC van nu? Een MC die alle aandachtspunten op alle niveaus kan behandelen is een echt Schaap met vijf poten. Vijf poten? Veel meer poten! Zie hier een foto van de enige echte milieucoördinator !

Grote organisaties Decentraliseren steeds meer”: verantwoordelijkheden van Raad van Bestuur naar Divisies/ Afdelingen Op ieder niveau worden strategische beslissingen genomen Op ieder niveau is ondersteuning nodig door deskundigen Milieu is geen “core-business” en vooral “lastig en duur Hoe zijn de verantwoordelijkheden in grote organisaties ondergebracht? De Raad van Bestuur kan onmogelijk zelf alle verantwoordelijkheden uitvoeren. Die worden dan ook gedecentraliseerd (let op: de RvB blijft wel altijd eindverantwoordelijk!). Hoe groter de organisatie, hoe meer niveaus, hoe meer personen betrokken zijn en hoe onduidelijker het kan worden. Milieu speelt in dit krachtenveld een ondergeschikte rol: het is geen “core-business”. Managers vinden milieu (en arbeidsomstandigheden) maar lastig en duur. Aan de MC de taak het op alle niveaus op de agenda te krijgen! Bedenk daarbij dat arbo en milieu niet op zichzelf staan. Sluit zoveel mogelijk aan bij onderwerpen die al op de agenda staan (Europese aanbestedingen bij inkoop, etc).

Vragen Waar worden beslissing genomen over “milieu”? Waar staat de milieucoördinator in dit geheel? Kan een MC dit alleen? Voorbeeld: UMC De MC moet weten waar en door wie welke beslissingen over “milieu” worden genomen. Hiervoor moet de MC zich op de hoogte stellen van risico’s voor het milieu, bedrijfsbeleid, invloeden van buiten (wetgeving), “macht” van managers, gevoeligheden, etc. In grote organisaties is dit een onmogelijke taak. Daarom zijn er in dit soort organisaties meerdere personen met milieutaken. Als voorbeeld wordt een willekeurig UMC genomen.

Centraal Milieuadviseur bij centrale afdeling (hoofdtaak) Strategische advisering aan Raad van Bestuur Advisering aan bestuur Divisies en afdelingen Vergunningenbeheer Contacten met huisvesting, arbodeskundigen, facilitair bedrijf, bevoegd gezag Opleiding: HBO+ of universitair De milieuadviseur op centraal niveau.

Decentraal (divisie) Arbo- en milieucoördinator (neventaak; 2-3 dg/mnd) Advisering aan medewerkers, soms bestuur Divisies en afdelingen (over uitvoering) Toezicht Contacten met centrale milieuadviseur, andere AMC’s Opleiding: MBO+ of HBO De arbo- en milieucoördinator (liever: preventiemedewerker) op divisieniveau.

Decentraal (afdeling) Arbo- en milieucoördinator (neventaak; 10% taak) Overleg met afdelingshoofd Uitvoerende taken Toezicht Contacten met AMC’s Divisie Opleiding: MBO De arbo- en milieucoördinator op afdelingsniveau.

Milieuzorg bij UL - LUMC Geen milieuzorg volgens ISO 14001 Gebaseerd op Deming-cyclus (PDCA) Zo min mogelijk administratie Geen onnodige procedures Twee beleidscycli: centraal en decentraal Elk verschillende keren doorlopen bij de Universiteit Leiden Hoe kun je in een grote organisatie waar de verantwoordelijkheden sterk zijn gedecentraliseerd een milieuzorgsysteem onderhouden zonder te verdrinken in procedures en bedolven te worden onder handboeken die niet worden gebruikt? Bij de Universiteit Leiden hebben we een systeem dat goed bevalt en waar ook de managers de waarde van inzien. Hetzelfde systeem wordt nu ook ingevoerd in het LUMC.

Decentrale beleidscyclus RI&E Plan van aanpak Directiebeoordeling Uitvoering Milieuzorg sluit op decentraal niveau aan bij de RI&E-cyclus die de Arbowet verplciht stelt. In de RI&E worden naast arbo ook knelpunten geïnventariseerd op het gebied van milieu, en waar dat relevant is ook straling en biologische veiligheid. De decentrale beleidscyclus wordt jaarlijks doorlopen. De afdeling VGM voert jaarlijks een audit op het systeem uit. Nog niet inhoudelijk. Wellicht gaan we dat in 2009 bij de universiteit doen. Voorlopig alleen op faculteitsniveau/ divisieniveau. Mogelijk in 2009 een proef op instituutsniveau (vergelijkbaar met een afdeling). Evaluatie / jaarverslag

Centrale beleidscyclus Risicoprofiel Arbo- en Milieuplan Uitvoering Management Review door CvB Op centraal niveau is de cyclus al vaker doorlopen. Deze cyclus wordt onderhouden door de afdeling VGM. Het College van Bestuur is erbij betrokken. Er vindt geen audit plaats van deze cyclus. (Wie zou het moeten doen…?) Arbo- en milieurapportage

Audit Decentrale beleidscyclus wordt geaudit Door VGM Gesprekken met faculteitsbesturen Scores voor “stand van het gewas” tussen 0 en 3 -> spoorkaart van de audit Iedere grote faculteit/ eenheid wordt jaarlijks geaudit. De audit is 2x uitgevoerd. Er zijn erg goede resultaten bereikt: vooral in de rapportage en de management review is een sterke verbetering opgetreden. Door bij de audit scores toe te kennen aan de bereikte resultaten, kan er mee worden gerekend en kunnen faculteiten/ eenheden met elkaar worden vergeleken.

“Plan”

“Do”

“Check”

“Act”

Groene cijfers: beter dan gemiddeld Rode cijfers: slechter dan gemiddeld.

De ene faculteit/ eenheid doet het beter dan de andere! Let ook op de blauwe kolom: bestuurders zien resultaten graag positief weergegeven als ze voor de buitenwereld zijn bedoeld!

Hier kan nog wel wat worden verbeterd

Deze faculteit kan tevreden zijn!

Intern werken dit soort plaatjes erg goed Intern werken dit soort plaatjes erg goed. De besturen van de eenheden die hier erg naar beneden steken zijn niet blij en werken hard aan verbetering.

Maar naar buiten toe staat dit beter. (maar er staat hetzelfde!)

Heeft de milieucoördinator een toekomst ? Terug naar de vraag. Wie het weet mag het zeggen! Misschien komen we er samen uit aan de hand van enkele stellingen.

Stelling 1 Dé milieucoördinator bestaat niet Want: Er is geen eenduidige functiebeschrijving De MC heeft geen specifieke taken

Stelling 2 De milieucoördinator wordt een generalist Want: De MC weet van alles een beetje De echte deskundigen zijn de energiecoördinator, vervoercoördinator en de afvalcoördinator.

Stelling 3 De milieucoördinator hobbelt altijd achter de feiten aan Want: Milieu mag geen geld kosten De buitenwereld legt de verplichtingen op Er is zoveel te doen, de MC kan nauwelijks zelf een proactief beleid ontwikkelen