Nieuwsflitsen Jan Voskuilen RWS - DVS
Nieuwsflitsen LVO Levensduur verlengend onderhoud LTA, Laag Temperatuur Asfalt Richtlijn Tweelaags ZOAB Richtlijn brugdekasfalt Naden, scheuren en spookmarkering Stroefheid Infraquest projecten
LVO verjongingsmiddelen Tussenresultaten ZOAB proefvakken preventief onderhoud met verjongingsmiddelen laten zien dat: LVO middelen komen waar ze horen het bitumen wordt verjongd de microscheurtjes worden geheeld de hechtbruggen worden versterkt de rafelingsweerstand wordt verbeterd
LVO verjongingsmiddelen Op basis van de positieve tussenresultaten heeft RWS besloten om in 2013 demonstratievakken aan te leggen op 8 jaar oud ZOAB
LVO - Zeer Open Emulsie Asfaltbeton+ Met ZOEAB kan de levensduur van ZOAB met 4 jaar worden verlengd, maar soms is er vroegtijdige schade in de vorm van onthechting tussen ZOEAB en ZOAB en/of verder rafelen van oud ZOAB. Mogelijk problemen te voorkomen met ZOEAB+? Aanbrengen ZOEAB+ in een werkgang
ZOEAB+ proefvak A67 ZOEAB+ proefvak Van Brienenoordbrug
Laag Temperatuur Asfalt In november 1e toepassing van Greenway LE op autosnelweg A2 nabij Best (2 km AC base)
Onderzoek aan membranen voor ZOAB constructies stalen brug ZOAB proefstuk Membrane Adhesion Test Functionele eis voor membranen
5-puntsbuigproef voor brugdekconstructies Belasting: sinussignaal Pmax = 0.707MPa Frequentie = 4Hz Temperaturen -5oC en 10oC Pmax 10 P P
Naden, scheuren, spookmarkering
DVS vraagt aannemerij om goede oplossing voor duurzame stroeve en niet glimmende naden Beste oplossingen worden toegepast in een demonstratieproject Daarna strenger handhaven
Onderzoek naar stroefheid RWS/VBW
Infraquest projecten FEC2: DSR vliegwiel: relatie tussen functionele eigenschappen lab, molen, weg voorspellend vermogen van proeven voor schade functionele proeven voor SMA ZOAB deklagen DSR vliegwiel: relatie tussen reologische eigenschappen bitumen/mastiek en levensduur (TL)ZOAB ontwikkelen schadecriterium voor ZOAB op basis van LOT/DSR