De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van betonreparatie naar betononderhoud. Van project naar proces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van betonreparatie naar betononderhoud. Van project naar proces."— Transcript van de presentatie:

1 Van betonreparatie naar betononderhoud. Van project naar proces.
Peter Nuiten (voorzitter van de Vereniging van gecertificeerde Betonreparatiebedrijven --- VBR) 1 1

2 Technisch beste oplossing
Betonreparatie: Traditionele projectmatige aanpak: Onderzoek Advies/bestek Uitvoering Technisch beste oplossing Garantie 2 2

3 Voor- en nadelen van deze aanpak:
Gericht op oplossing technisch probleem Afgestemd op bestaande technische normen en richtlijnen Opdrachtgever weet wat hij krijgt Aanbesteden op laagste prijs mogelijk Weinig inbreng opdrachtgever (technisch adviseur bepaalt) Kostenniveau bepaald door aard van advies Vaak niet passend in budget opdrachtgever (incidentele tegenvaller) Kans op “verkeerde bezuinigingen” 3 3

4 Levensduur reparaties ?
Resultaten: Levensduur reparaties ? 4 4

5 Resultaten onderzoek CUR - PC 175, 2011:
Falende reparaties: In Nederland In Europa Na 5 jaar: 12% 20% Na 10 jaar: 60% 55% Na 25 jaar: 98% 90% Deelconclusie: Voornaamste oorzaak falen in NL: falende uitvoering (50%) Idem in Europa: verkeerde diagnose (54%). 5 5

6 Wat wil de opdrachtgever ???
Beheer en onderhoud worden financieel gestuurd (asset management). Vanuit strategische doelstelling constructies laten beheren en onderhouden waarbij dient te worden voldaan aan de minimale eisen op het gebied van: Veiligheid Functionaliteit Beschikbare financiële middelen. Opdrachtgevers laten technische uitwerking daarbij over aan “de markt”. 6 6

7 Meer procesmatig onderhouden, dan projectmatig herstellen.
Wat betekent dat voor de marktpartijen? Leren denken zoals de opdrachtgever Vertalen van eisen en wensen in technische randvoorwaarden Ontwerpen van een lange termijn aanpak Afwegen van meerdere scenario’s Ook andere dan financiële parameters inzichtelijk maken (bijv. milieubelasting) 7 7

8 Meer procesmatig onderhouden, dan projectmatig herstellen.
Benodigheden: Kennis op gebied van: Schademechanismen, -oorzaken en -gevolgen Reparatiematerialen en –methoden. Maar ook van: Relatie tussen schademechanismen en constructieve veiligheid (“technische levensduur”) Relatie tussen functionele eisen en optredende schades Kosten reparatie en onderhoud over langere periode 8 8

9 ---- Schade-omvang initiatiefase propagatiefase reparatie/onderhoud
Potentieel einde technische en functionele levensduur Einde economische levensduur 9 9

10 Het begrip: “levensduur”
SBR-CURNet preadviescommissie 1958 (juli 2014): Constructieve restlevensduur = resterende periode gedurende welke een betonconstructie voldoet aan een constructief betrouwbaarheidsniveau conform NEN 8700 met inachtneming van regulier onderhoud zonder ingrijpende maatregelen. 10 10

11 Het begrip: “levensduur”
Conclusies SBR–CURNet preadviescommissie 1958: Met huidige stand van kennis is actuele veiligheid te bepalen, maar kan restlevensduur onvoldoende betrouwbaar worden vastgesteld Er is behoefte aan methodiek om restlevensduur te bepalen Er bestaan wel modellen maar deze zijn onvoldoende aan de praktijk geijkt. Daarnaast nog geen praktisch kennisniveau. 11 11

12 Scenario’s voor levensduurverlenging:
Bron: Rilem-workshop Parijs 2003 (Paper: A. van Beek, G.C.M. Gaal, J.M. van Noortwijk, J.D. Bakker) 12 12

13 Total cost of ownership (TCO):
Behoefte Ontwerp Bouw Reparatie Onderhoud Sloop 13 13

14 Total cost of ownership (TCO):
kosten kosten kosten Behoefte Ontwerp Bouw Reparatie Onderhoud Sloop Conditiemetingen kosten kosten kosten kosten 14 14

15 Scenario’s voor reparatie/onderhoud:
Hoge initiële investering, lage onderhoudskosten, bijvoorbeeld: (Deel)vervangingen “Perfect” repareren, beschermingslagen in goede conditie houden Kathodische bescherming (opgedrukte stroom) Beperkte investering, regelmatige herhaling bijv.: Repareren zichtbare schades, klachtgestuurd 15 15

16 Scenario’s voor reparatie/onderhoud:
16 16

17 Opgave: Meer onderzoek en kennisontwikkeling op gebied van restlevensduurbepalingen Evaluatie van praktijkervaringen over laatste 25 jaar (bijvoorbeeld goed gedocumenteerde cases op gebied van KB e.a.) Meer inzicht in onderhoudsfrequenties en restrisico’s Betere dossiervorming: objectgebonden risicodossiers (OGRD). 17 17

18 Andere vraag: “Op welke wijze kan mijn betonconstructie gedurende de gehele gewenste restlevensduur blijvend voldoen aan de minimale eisen op het gebied van: constructieve veiligheid functionaliteit en bruikbaarheid betaalbaarheid ?” 18 18

19 Ander antwoord: “Met behulp van een uitgekiend geheel van conditie gestuurd, noodzakelijk correctief onderhoud en planmatig preventief onderhoud, dat is afgestemd op de door de opdrachtgever gemaakte strategische keuzes en specifiek omschreven randvoorwaarden.” 19 19

20 Tot slot: Om aan deze opgave te kunnen voldoen, moeten alle betrokken partijen samen werken, hun kennis delen en zo verder ontwikkelen. Normen en richtlijnen dienen de veiligheid te borgen. Creativiteit en ondernemerschap kunnen mogelijkheden scheppen. Opdrachtgevers moeten daarbij innovatie stimuleren en meedenken over het delen van risico’s. 20 20

21 Gecertificeerde Betonreparatie bedrijven 21 21


Download ppt "Van betonreparatie naar betononderhoud. Van project naar proces."

Verwante presentaties


Ads door Google