Ante Groep 14.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Prof. dr. Chia Longman UGent
EDO in de lerarenopleiding
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
RSV op school Jan Van Parijs.
Seksuele voorlichting aan jongeren
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Postgraduaat De moderne schoolleider : de schoolmanager HUB, Brussel  - Herman Siebens.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De 10e editie havo-vwo OB.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Onze school - beginsituatie OLVI Gent BSO +90% GOK-leerlingen 20 verschillende nationaliteiten 75% meisjes Enkel 2de en 3de graad = adolescenten Jaarlijkse.
Kinderrechten als brug
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Overgang basis naar secundair
Wiki Interculturele communicatie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
Workshop Vlaggensysteem
Gelijke kansen op school: het kan!
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Transcript van de presentatie:

ante Groep 14

Beginanalyse silke

Onze school - beginsituatie OLVI Gent BSO +90% GOK-leerlingen 20 verschillende nationaliteiten 75% meisjes 1ste,2de en 3de graad Jaarlijkse grote in- en uitstroom Type B ante Onze school - beginsituatie

Type B Niet alle VOETen even sterk uitgewerkt RSV (=Relationele & Seksuele Vorming) onvoldoende uitgewerkt: - Jaarlijks bezoek tentoonstelling Sensoa 2de jaar, 2de graad - Anticonceptie in de 3de graad ante Type B

BSO TSO ASO ante Ervaring met relaties en seks

Dus! ante Verantwoording keuze thema

Theorie silke

Verschillende discours  integrale aanpak Van voorlichting naar vorming Kennis Houding Vaardigheden Filmpje margot Relationele en seksuele vorming

- RSV op school RSV in een multiculturele setting * intercultureel onderwijs * interculturele communicatie Rol v/d begeleider Beleidskeuzes margot Multiculturele setting

Programma silke

Lespakket Multiculturele en Seksuele Voorlichting en Vorming Programma’s Lespakket Multiculturele en Seksuele Voorlichting en Vorming silke

Vergelijking: algemene criteria Integrale visie op seksualiteit? Aandacht voor interculturele dialoog? Aandacht voor waarden en normen? Aansluiten bij leefwereld jongeren? Gebruiksklare werkvormen? Actieve inbreng van de leerlingen? Continuïteit? silke

Vergelijking: specifieke criteria RSV V I A D E W G silke

Vergelijking: specifieke criteria VIADEWEG-criteria (SENSOA): Lespakket ‘Goede Minnaars’ Lespakket ‘Multiculturele en seksuele voorlichting en vorming’ Educatief spel ‘Shalimar’ Veiligheid + Interactie ++ Aansluiten op de leefwereld van jongeren +/- Diversiteit Evolutie en continuïteit bewaken - Waardenvormend en niet normerend Emotionele aspecten aan bod brengen Gender-sensitief zijn silke

Conclusie Maar: aanpassen aan de beginsituatie van de leerlingen! silke Maar: aanpassen aan de beginsituatie van de leerlingen! Conclusie

Implementatie silke

Beginsituatie School verbetering na doorlichting type B Leerkrachten Leerlingen hannelore

Klasniveau - 2de graad 2012- 2013 Mijn lief zegt 2013- 2014 De schone en het beest 2014-2015 Huwelijkswaardenladder hannelore

Klasniveau - 3de graad 2012- 2013 Risico-alfabet 2013- 2014 Scenario’s 2014-2015 Seks? Ja, als.. stéphanie

Schoolniveau - Vragenbox ontwerp – plaatsing bewustmaking leegmaken behandelen antwoorden Bijscholing Werkgroep RSV stéphanie

Reflectie programma Variatie: - werkvormen - reikwijdte Interculturele verschillen ~ nichegroepen Beginsituatie leerlingen

Reflectie silke

Algemene reflectie dries