Hoe ik paddenstoel word

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De plattegrond.
Advertisements

De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Een feest om naar te kijken
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Tweede wereldoorlog.
Brikki Informatiedocument voor het workshoptraject van Stichting Cinekid i.o.v. Stichting KUVO Woerden 2014.
Alles wordt anders Het bos De paddenstoel.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Plastic.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
LESMATERIAAL BIJ LEER BRIDGE MET BERRY DEEL 1
Vouw het Bacteriebekje
Transcript van de presentatie:

Hoe ik paddenstoel word Voorbereiding post 1 Hoe ik paddenstoel word Groep 1-2-3-4

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 1: Hoe ik paddenstoel word, voor groep 1, 2, 3 en 4. Inhoud: Algemeen Bord Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Post 1 vindt u in het gebouw tegen de muur tussen keuken en toiletten (zie plattegrond). De tafel waaraan u met de kinderen het spel kunt doen staat tussen het kantoor en de deur naar de hal. tafel

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 1-2-3-4’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor de post niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Informatie Op de post willen we de kinderen het volgende duidelijk maken: Hoe ontstaan paddenstoelen? Hoe heten de verschillende onderdelen van een paddenstoel? Bord Zorg dat alle luikjes van het ‘stripverhaal’ dicht zijn voordat u met een groepje kinderen begint. Vertel bij de grote linker vliegen- zwam dat bij zo’n mooie paddenstoel bóven de grond, ook heel veel ónder de grond zit. Dit zijn de schimmeldraden. De paddenstoel komt alleen boven de grond om sporen te maken en deze te verspreiden.

De schimmeldraden onder de grond zijn goed te zien in de bak met grond die op de post staat. De sporen zitten bij de vliegenzwam op de plaatjes in de hoed. De plaatjes zorgen ervoor dat er een heel groot oppervlak is waarop de sporen kunnen groeien. Bekijk met de kinderen het stoffen model van de plaatjes en vouw het uit om te laten zien hoe groot het lapje stof is. Er komen miljarden sporen uit één hoed. Er zijn + sporen en – sporen.

Het stripverhaal Draai het eerste (meest linkse) luikje open en lees de tekst in de tekstballon voor. Ga zo door van links naar rechts met de andere luikjes. In de loop van het verhaal ontstaat een mooie paddenstoel.

Het verhaal eindigt met de grote vliegenzwam rechts. Hier zijn de verschillende onderdelen goed te zien. Benoem deze voor/met de kinderen. hoed manchet plaatjes steel beurs knol

Spel Met de groepen 1, 2, 3 en 4 wordt de ontwikkeling van zwamvlok tot paddenstoel na- gespeeld. Materiaal: Groot spelbord met 8 ver- schillend gekleurde padden- stoelen. Rode graaipot Doosje met 8x 5 gekleurde tegeltjes, bedoeld voor groep 1 t/m 4. (Op deze tegels staat aan de achterkant een ‘O’.)

Leg het spelbord midden op tafel en ga er met de kinderen omheen zitten. Laat ieder kind een kleur paddenstoel kiezen waar hij/zij dicht bij zit. Gebruik de kleur roze pas als laatste! Het kind mag de 5 tegels in de gekozen kleur uit de voorraaddoos halen. Ieder kind doet de 5 eigen tegels in de graaipot. Als er minder dan 8 kinderen meespelen blijven enkele kleuren tegels ongebruikt in de voorraaddoos zitten. De graaipot wordt in het midden van het spelbord gezet.

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt één tegel uit de graaipot. Is het een tegel in de eigen kleur, dan legt het kind de tegel voor zich op tafel, met de afbeelding naar boven. Is het een tegel in een andere kleur, dan wordt de tegel doorgegeven aan degene wiens kleur het is. Daarna is, met de klok mee, het volgende kind aan de beurt. Ook deze pakt één tegel uit de pot en kijkt voor wie hij is. Na verloop van tijd hebben alle kinderen 5 tegels voor zich liggen, en is de pot leeg.

Nu legt ieder kind zijn 5 tegeltjes in de goede volgorde in de paddenstoel met dezelfde kleur. De zwamvlok komt hierbij het dichtst bij het midden te liggen. Wie daarmee het eerste klaar is wint het spel. Doe nu alle tegels weer terug in de voorraaddoos. NB Let op dat de kinderen de goede doos met tegels gebruiken, en zorg ervoor dat deze tegels niet per ongeluk tussen het spelmateriaal voor groep 5 t/m 8 terecht komen.

Werkblad groep 1-2 Het werkblad voor groep 1-2 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post.

Werkblad groep 3-4 Het werkblad voor groep 3-4 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?.