Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 4-5-6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Atari ! Ik speel KO, als je niets doet heb je nog maar één oog. Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen dan maar in dat kost je een hele groep Ik splits.
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Mario Kart Mario kart is een serie van race spellen met wapens.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Interpreteren van data
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Vliegenzwam Wie kent hem nou niet!!!!.
Alles wordt anders Het bos De paddenstoel.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Paddestoelen
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 4-5-6

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Er was eens … voor groep 4, 5 en 6. Inhoud: Algemeen Verhaal Spel Werkvel Opruimen

Algemeen Post 3 vindt u in het gebouw in de hoek rechts na binnenkomst (zie plattegrond). Bij de post hoort een tafel. Zorg dat er bij de tafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 4-5-6’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Hoe het komt dat paddenstoelen en sprookjes bij elkaar horen Hoe een heksenkring ontstaat Wat heksenboter is Hoe de vliegenzwam aan zijn naam komt en hoe de vliegenzwam gebruikt werd Voor groep 4, 5 en 6 gebruiken we de borden ‘Paddenstoelen en sprookjes’ en ‘Oude en nieuwe verhalen’ . De ‘heksenhoek’ en de schildering op het bord rechts daarvan worden bij groep 4, 5 en 6 niet gebruikt.

Paddenstoelen en sprookjes We beginnen met het bord ‘Paddenstoelen en sprookjes’.

We leggen eerst uit waarom paddenstoelen en sprookjes bij elkaar horen We leggen eerst uit waarom paddenstoelen en sprookjes bij elkaar horen. Paddenstoelen hebben iets geheimzinnigs. Ze verschijnen plotseling zonder dat duidelijk is waar ze vandaan komen. Sommige paddenstoelen kun je eten, van andere die er soms sprekend op lijken word je heel erg ziek. Dit maakte de mensen vroeger onzeker. Het leek alsof de paddenstoelen betoverd waren. Daarom ontstonden sprookjes en verhalen. Het goede in paddenstoelen werd in verband gebracht met elfjes, het slechte met de duivel en heksen.

We gaan daarna verder met de volgende teksten rechtsboven op het bord: Paddenstoelen en kabouters Mensen die van giftige paddenstoelen gegeten hadden, konden soms niet meer normaal zien. Het leek alsof de andere mensen die ze zagen, heel klein waren, net kabouters. Paddenstoel In de naam paddenstoel vinden we twee woorden: pad en stoel. Padden worden gezien als weerzinwekkende, giftige en enge beesten. Heksen en tovenaars hadden soms een pad als huisdier. Deze padden rustten uit op een stoel: de paddenstoel.

elfen: elfenbankje, elfenschermpje heksen: heksenbezem, heksenboleet Op het bord vindt u voorbeelden van paddenstoelennamen die beginnen met: elfen: elfenbankje, elfenschermpje heksen: heksenbezem, heksenboleet duivel en satan: duivelsei, satansboleet Op het bord staat telkens een korte tekst over de desbetreffende paddenstoel. Op de post staat ook een bakje met elfenbankjes. Laat dit aan de leerlingen zien.

Onderaan in het midden van het bord vindt u nog de heksenboter. Heksenboter kan zich voortbewegen en laat daarbij een slijmerig spoor achter. Heksenboter is geen schimmel. Heksenboter hoort ook niet bij de planten en niet bij de dieren, maar bij de slijmzwammen. Aan de linkerkant van de heksenboter staat een verhaal over de grijze gaatjeszwam. Op de post staat ook een bakje met de grijze gaatjeszwam die u aan de kinderen kunt laten zien.

Ten slotte vertellen we bij dit bord nog over heksenkringen Een heksenkring is een kring van paddenstoelen. Vroeger dacht men dat een heksenkring ontstond op plaatsen waar ’s nachts de heksen hadden gedanst. Hoe ontstaat een heksenkring? Uit een spore groeit een ondergrondse zwamvlok waarvan de zwamdraden in alle richtingen groeien, net als spaken van een wiel. Als de paddenstoelen gevormd worden staan deze min of meer in een kring. Elk jaar groeien de zwamdraden verder en wordt de kring die de paddenstoelen vormen groter.

We gaan verder met het bord ’Oude en nieuwe verhalen’ We gaan verder met het bord ’Oude en nieuwe verhalen’. Van dit bord behandelen we de vliegenzwam aan de linkerkant van het bord en de nieuwe verhalen aan de rechterkant. (op de foto omrand met een rode lijn)

De naam vliegenzwam Vroeger doopten de mensen de hoed van deze paddenstoel in melk, waarna ze er een klein beetje suiker op strooiden. De vliegen die hiervan snoepten gingen dood. Zo komt de vliegenzwam aan zijn naam. De vliegenzwam was een gelukssymbool. In de vorige eeuw werd de vliegenzwam regelmatig afgebeeld op nieuwjaarskaarten. Ook nu nog zijn talloze voorwerpen voorzien van afbeeldingen van de vliegenzwam: sleutelhangers, tuinlampjes, kerstboomversiering of postzegels.

Bij de post hebben we een aantal voorwerpen met afbeeldingen van de vliegenzwam. Ze zitten in een grote doos. U geeft aan iedere leerling een klein doosje en de kinderen mogen dan kijken wat in hun doosje zit en dit aan de andere leerlingen laten zien. Daarna de doosjes voorzichtig sluiten en weer terugleggen in de grote doos.

Over de vliegenzwam valt nog meer te vertellen. Wodan en de vliegenzwammen De Germaanse god Wodan werd eens achterna gezeten door boze geesten. Als een bezetene raasde hij door het luchtruim op zijn paard met acht poten. Overal waar de hoeven van zijn machtige paard Sleipnir de rotsachtige bodem raakten, spatten rode vonken op. Elke vonk werd een rode paddenstoel met witte stippen: de vliegenzwam. Er bestaan oude verhalen over paddenstoelen, maar ook nieuwere. Deze staan aan de rechterkant van het bord. Over Mario en de paddenstoelen die in de Mario spellen voorkomen, kunt u het beste de kinderen zelf laten vertellen.

In Alice in Wonderland beleeft Alice allerlei avonturen In Alice in Wonderland beleeft Alice allerlei avonturen. In een van de hoofdstukken van het boek ontmoet Alice een rups die op een paddenstoel zit. Door te eten van de paddenstoel, verandert Alice van grootte. Als ze van de ene kant van de paddenstoel eet, dan wordt ze langer, als ze van de andere kant eet, dan krimpt ze. Op de post ligt het boek met illustraties die u aan de leerlingen kunt laten zien. Op bladzijde 36 staat de rups op de paddenstoel afgebeeld. Spongebob paddenstoel Wetenschappers hebben in de bossen van Borneo een nieuwe paddenstoelensoort ontdekt. De paddenstoel lijkt op een zeespons. De wetenschappers noemden de paddenstoel naar het bekende tekenfilmkarakter Spongebob (een zeespons). Daarna is het tijd voor het spel.

Spel: Heksenkring Materiaal: Doos met spelmateriaal: 6 pionnen 1 dobbelsteen 35 kanskaarten Spelbord

De spelregels vindt u in het werkboek achter het tabblad ‘groep 4-5-6’. Leg de kanskaarten op de daarvoor bestemde plek op het spelbord. Laat alle kinderen een pion kiezen. Ze zetten deze op ‘START’ in het midden van het spel, bij de grote paddenstoel, de ‘nevelzwam’. start kanskaarten

Laat alle kinderen van tevoren gooien met de dobbelsteen Laat alle kinderen van tevoren gooien met de dobbelsteen. Wie het hoogste heeft gegooid mag beginnen en gooit nog een keer. Loop op de rondjes het aantal ogen van een worp vooruit. Je loopt van binnen naar buiten, zoals bij een echte heksenkring. Op het spelbord is geen paadje getekend van 1 tot 30. De kinderen moeten zelf goed opletten hoe ze moeten lopen. Het kind dat het eerste op of voorbij nummer 30 komt heeft gewonnen! Als een kind op een rondje komt met een plaatje, zoals hiernaast, dan kijkt u in het werkboek om te zien welke opdracht bij het betreffende plaatje hoort.

Als een kind op een rondje met een vraagteken komt, dan pakt het een kanskaart. Er zijn twee soorten kanskaarten: kanskaarten met een punt rechtsboven en kanskaarten zonder punt. De opdrachten op de kanskaarten zonder punt moeten meteen uitgevoerd worden, een kanskaart met een punt mag de speler houden en inleveren als dit handig is. (zie de volgende dia voor een voorbeeld)

Stel een kind komt op rondje 16 Stel een kind komt op rondje 16. In het werkboek staat de volgende tekst bij 16: De Satansboleet! Hoe heb je het zo uit kunnen zoeken! Je gaat heel ziek worden van deze paddenstoel, en daarom mag je, als je weer beter bent, helemaal opnieuw beginnen bij START. Tenzij je een kanskaart in kunt leveren met een tegengif, dan mag je gewoon verder. Een kind dat dus de kanskaart ‘Tegengif tegen de satansboleet’ heeft zal deze nu inleveren. Als het kind de kaart niet heeft, moet het terug naar START.

Per beurt wordt maar 1 opdracht uitgevoerd Per beurt wordt maar 1 opdracht uitgevoerd. Stel, een kind komt op 3 (met vraagteken). Het kind trekt een kanskaart waarop staat: ‘ga 2 plaatsen verder’. Na de opdracht staat de pion op 5. Hoewel ook bij 5 een vraagteken staat, trekt het kind niet opnieuw een kanskaart. Kinderen en begeleiders moeten opletten dat de pionnen bij het lopen geen rondjes overslaan. Zeker als in de buurt al andere pionnen op een rondje staan, is het zaak om goed te kijken waar de pion heen moet. Het beste is het als de kinderen de pionnen zo op het rondje zetten dat de getallen nog zichtbaar zijn.

Er mogen meerdere pionnen op hetzelfde rondje staan. Het kind dat het eerste op of voorbij nummer 30 komt heeft gewonnen! Afhankelijk van de tijd die u nog heeft voor de post, kunt u daarna de andere kinderen verder laten spelen totdat ook de andere kinderen nummer 30 bereikt hebben of totdat de tijd om is. Als u ruim in de tijd zit, dan kan het spel ook gewoon nog een keer gespeeld worden.

Werkvel groep 4-5-6 Hiernaast ziet u het werkvel voor groep 4-5-6. De leerlingen moeten de namen van de paddenstoelen afmaken. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. Een oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?