Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Advertisements

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Wat maakt het leven zinvol?
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Even verpozen en genieten... met muziek.
Kolonialisme Kolonialisme is eigenlijk een kolonie, dat is een stuk grondgebied buiten het oorspronkelijke grondgebied soms overzee. West Europese landen.
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Mijn verjaardag..
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Het opbouwen van een data base
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
LST-RulesGame A B C G H I D E F START Finish.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6

Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 1: Van wolf tot hond, voor groep 5 en 6. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkvel Opruimen

Algemeen Bij de post is een tafel nodig om het spel op te spelen. Bij de post hoort een opname van wolvengehuil. Deze staat zowel op cassette als op CD. CD-speler of cassette- recorder worden niet bij het project meegeleverd, hiervoor moet de organisatie zelf zorgen. Op de CD staat het wolvengehuil één keer, u kunt de opname telkens opnieuw laten horen. Op de cassette is één kant volgezet met ca. 30 opnames van hetzelfde gehuil zodat op een ochtend / middag niet telkens hoeft te worden teruggespoeld. Zorg dat de cassette op de goede manier in de recorder zit (de andere kant is leeg). Steek voordat de eerste groep kinderen begint, de stekker van de cassetterecorder of CD-speler in het stopcontact en controleer of de apparatuur werkt. Spoel de cassette terug naar het begin.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 5-6’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Onze hond stamt af van de wolf. Er zijn verschillen tussen hond en wolf, maar ook nog steeds heel veel overeenkomsten. Honden worden niet alleen gehouden voor de gezelligheid, ze doen ook veel nuttig werk. Een wolf moet in een roedel leven om voedsel te kunnen vangen en jongen te kunnen grootbrengen. Wolven in een roedel communiceren op allerlei manieren met elkaar: via lichaamstaal, door geuren en met geluid.

Linkerbord Lees de teksten van het bord voor of gebruik eigen woorden. Volgorde van vertellen: 1. Eerste kolom: meer dan 16.000 jaar geleden zijn wol- ven door mensen tam gemaakt. Deze dieren zijn uiteindelijk ‘honden’ geworden. Tegenwoordig zijn er nog steeds veel dingen hetzelfde bij honden en wolven maar er zijn ook verschillen. 2. Tweede kolom: veel honden doen nuttig werk. Laat de kinderen meedenken over het werk dat honden allemaal doen. 3. Derde kolom: de hond als gezelschapsdier.

Rechterbord Volgorde van vertellen: 1. Eerste kolom: leven in de wolven- roedel. Het alfapaar is de baas. Jongen worden door de hele roedel opgevoed. 2. Tweede kolom: communicatie tussen wolven binnen en buiten de roedel gebeurt via lichaamstaal, door geuren en met geluid. Geuren spelen een rol bij de afbakening van het territorium en bij herkenning. Geluid (huilen) is voor communicatie op lange afstand. Laat hierbij aan iedere groep één keer de opname van het wolvengehuil horen. 3. Derde kolom: lichaamstaal is erg belangrijk binnen de roedel. Het alfapaar maakt zich groot, wolven lager in rang maken zich klein. Gezichtsuitdrukking en houding spelen een grote rol.

Spel Voor de groepen 5 en 6 wordt het spel ‘De wolf, de kool en de geit’ ge- bruikt. Materiaal: 2 spelborden; 44 spelkaarten (8x wolf, 8x kool, 14x geit, 14x roeiboot) en 2 pionnen in doos.

Spelbegin Verdeel de kinderen in twee teams en geef ieder team een spelbord en een boerenpion. Deze wordt op vak nr. 1 gezet. De spelkaarten worden uit de doos ge- haald en geschud. Maak hiervan 4 stapels en leg ze midden op tafel. Zet ook de lege doos midden op tafel. Het spel draait om het verhaal over de wolf, de kool en de geit. Ga van tevoren na of alle kinderen dit verhaal kennen. Zo niet, vertel dan eerst het verhaal. Het staat in de map en op de volgende dia. boerenpion

Het verhaal van de wolf, de kool en de geit Een boer gaat naar de markt om zijn geit te verkopen. Zijn vrouw vraagt hem of hij dan meteen een witte kool uit de moestuin wil verkopen. Om bij de markt in de stad te komen moet de boer een rivier oversteken. Hij weet dat daar een klein bootje ligt waarmee hij naar de overkant kan roeien. Als de boer bij de boot komt, ziet hij een wolf. ‘Mag ik mee oversteken?’ vraagt de wolf. De boer denkt: ‘die wolf is gevaarlijk, ik kan hem beter niet kwaad maken. Dus laat ik hem maar overzetten.’ Het wordt zo wel moeilijk. Want in het bootje past maar één ding extra. De boer kan dus de geit, de kool òf de wolf meenemen. Als de wolf en de geit alleen gelaten worden, eet de wolf de geit op. Als de geit en de kool alleen gelaten worden, eet de geit de kool op. Dus wat moet de boer eerst mee naar de overkant meenemen? (De geit.) Dan weer alleen terug varen voor ... (De wolf of de kool.) Om alles goed te laten gaan moet er nu iets mee terug over de rivier. (De geit.) Nog eens varen, nu als bagage ... (De kool of de wolf, dat wat nog niet overgezet is.) Tot slot één keer alleen terug, en dan mag als laatste mee ... (De geit.) Tjongejonge, de boer heeft pijn in zijn armen van het roeien. Maar het is gelukt! De wolf is tevreden. En de boer kan zijn geit èn de kool verkopen op de markt.

Het verhaal naspelen Om de beurt mogen de teams een kaart van een van de blinde stapels pakken. Is dit een kaart die ze in het volgende vak nodig hebben, dan wordt de kaart in dat vak gelegd en wordt de boerenpion erbij gezet. Is de kaart niet meteen bruikbaar, dan gaat hij open in de doos. De pion blijft op dezelfde plaats staan. Het gaat om de goede volgorde. Dus staat de boerenpion op nr. 1, dan is alleen een geit of kool bruik-baar. Is de getrokken kaart een wolf of een roeiboot dan kan deze niet bewaard worden.

Heeft een team een geit, kool en wolf in de goede volgorde getrokken, dan is de boerenpion bij de rivier. Om verder te komen moet het team nu een roeiboot van een van de dichte stapels trekken. Er mag dan in de doos met open kaarten naar een geit gezocht worden (vak nr. 5). De roeiboot gaat in de doos. Zit er een geit in de doos dan wordt de geit op het bord gelegd en gaat de pion naar nr. 5. Zit er geen geit in de doos dan blijft de pion op 4 staan en gaat de beurt over.

Op dezelfde manier verzamelt een team ook de volgende kaarten Op dezelfde manier verzamelt een team ook de volgende kaarten. Telkens moet een roeiboot van de dichte stapels worden getrokken om over de rivier te varen, en mag de kaart die op het volgende vak nodig is in de doos met open kaarten worden gezocht. Voor vak nr. 6 en nr. 10 hoeft geen extra kaart in de doos gezocht te worden. Hier wordt alleen de boerenpion overgezet. Raken in de loop van het spel de kaarten op de blinde stapels op, dan worden alle open kaarten in de doos opnieuw ge- schud en op blinde stapels gelegd. 6 10

Eind Het spel eindigt wanneer een van de teams op de markt is aange- komen (vak nr. 11). Dit team heeft gewonnen. Wanneer de speeltijd om is zonder dat één van de teams bij het einde is gekomen wint het team dat het verst is.

Werkvel groep 5-6 Vul in welke kop en staart bij een bange of bazige wolf horen, en bij een wolf in rust. Dit kan op school gebeuren. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan moet gezorgd zijn voor potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, de stekker van de cassette-recorder of CD-speler uit het stopcontact halen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Zoogdieren ... Hoezo?.