20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008
2 Inhoud 1.Algemene milieuinformatie - milieuatlas op website 2.Specifieke situaties - bewonersplatform 3.Communicatie bij incidenten
3 Milieuatlas op website Wensen burgers: - lucht, geluid, veiligheid, bodem … - info website op postcode/straat - verhuizing, gezondheidsklachten of ‘sowieso’ Feitelijk gebruik: - vooral: bodemverontreiniging - en: voortgang procedures
4 Aandachtspunten website open overheid als betrouwbare ‘zender’ landelijk VROM-project ‘milieu en vgz’ betekenis geven aan informatie (tips t.a.v. handelen) onzekerheid in kwaliteit van info samen met andere communicatie afgeleide van interne infosystemen niet: terrorismegevoelig
5 Specifiek - bewonersplatform gemeenten – wijken met een herkenbare overlast/risico’s periodieke openbare bijeenkomsten van bewoners – bedrijven - overheid kans tot interactie – bewustwording – proactief te communiceren te ondersteunen met website
6 Specifiek - milieuklachten 24 uurs meldkamer (1 loket) hinder – “gevoelen van gevaar” uitrukdienst dag – avond (direct actie - ‘lik op stuk’) info op website - krant
7 Risicocommunicatie bij incidenten getrainde voorlichters - bestuurders verboden: ‘geen gevaar voor volksgezondheid’ wel: wat is gebeurd? mogelijke gevolgen? maatregelen overheid? maatregel bewoner zelf? wanneer nadere informatie?