Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Grote Griffiedag Utrecht Social media in context 14 februari
Trend I: Sociale media steeds relevanter Huffington Post, Barackobama.com in 2008; Tea Party in
Trend II:Social media versterkt beeld(vorming) De verschillende ‘behandeling’ van drie vrouwen: Vogelaar, Kant & Halsema
Trend III: Social media is communicatieversneller Turkish Airlines, Belgische treinramp, recent: Youp van het Hek
Trend IV: Oude & nieuwe media verknopen Francisco van Jole, Frits Wester en#deval
Betekenis voor de griffie (en het openbaar bestuur) Functioneren, gezag en uitventen en –voeren van beleid
Burgers, consumenten ‘only one click away’ Gemeenschapszin: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) Drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’) Glocalisering & veiligheid: places versus spaces (Saskia Sassen in: ‘Global Networks, Linked Cities’ en Ulrich Beck ‘Risikogesellschaft’
Politiek en bestuur zichtbaarder en verknoping media “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) “Low status group members versus high status” (Christine Hine (2000) “Er is in toenemende mate sprake van een politiek-publicitair complex” (Eysink Smeets, Moors & Baetens in 'Schaken op verschillende borden' (2011)
Ludiek lokaal protest: ai!amsterdam Quincy James (art director) en Rogier van Kralingen (communicatiebureau) mix van , fysieke bijeenkomsten, een website, Twitter (571 followers), Hyves (3.943 vrienden), Facebook (7.443 friends) en LinkedIn. inmiddels een netwerk met meer dan Amsterdammers
Organisaties organiseren zelf (ook) beïnvloeding
Lokale aktie: Glazen Huis naar N’megen
Mobilisatie: anti-RIVM campagne Marlies Geers is drijvende kracht is actief met andere sites waaronder Bratz & Bitches, Goodfeeling.nl Is actief als internetbureau Digital Dice en als Back It Up Online
Theoretische duiding van social media Gedachte achter gatekeepers, functies en indeling
Vier functies social media Communicatiekanaal: “een infrastructureel online netwerk voor informatie” (links, rss-feeds, trackbacks)” Informatiearchief: “Informatie kan online in theorie oneindig lang bewaard blijven” Nieuwskatalysator: “als een netwerk van bloggers, op meerdere manieren in contact” Ontmoetingsplek: “weblogs met een bepaald inhoudelijk profiel trekken inhoudelijk bezoek”
Gatekeepers & wisselwerking on- & offline
De (Nederlandse) praktijk Voorbeelden in 4 varianten: - Eigen werk laten zien (functie: nieuwskatalysator') - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal) - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)
Werknemers organiseren zelf: Natuurmonumenten
Raadsleden actief in online discussie: toekomst van V'waard
Public Affairs: Verhagen
De (Nederlandse) praktijk II - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal)
Luisteren naar experts (en soms zenden): LinkedIn Innovatie 2.0
Transparantie (alleen intern): dashboard delfshaven
Maar: ‘anderen’ zetten (ook) de agenda (casus 'klimaat')
De (Nederlandse) praktijk III - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) -
In dialoog: Zeeland over krimpaanpak
Co-creatie: deamstelverandert.nl
Crowdsourcing: stadsdialoogdelft.nl
Ook 'moeilijke' doelgroepen zijn te bereiken: MAS
De (Nederlandse) praktijk - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)
Transparantie (ook extern): volg de verkiezingen.nl
Transparantie (extern): veiliggouda.nl
Maar: anderen 'eisen' ook transparantie
Alle smaken bij elkaar: social media campaign (vvw)
Vijf stelregels: Communiceren is maatwerk: iedere ‘kwestie’ kent zijn eigen ‘gatekeepers’, netwerken en ‘code of conduct’ Altijd: slim luisteren, slim zenden en slim in dialoog Daarom: essentieel om netwerk in kaart te brengen Ons advies: eerst brengen, dan halen (niet andersom!) In iedere casus tot nu toe: er is altijd al een set aan netwerken beschikbaar
Voer voor discussie: “De invloed van blogs is beperkt!” “Gisteren was het Second Life, vandaag is het Twitter, morgen de volgende hype” “Als ik als [VUL HIER UW EIGEN ORGANISATIE IN] toelaat dat (beleids)medewerkers te hooi en te gras gaan reageren, dan raak ik alle regie kwijt!” “Een overheid 2.0 heeft veel te winnen”