Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: Grote Griffiedag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

BIM vraagt om integraal samenwerken
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Vera Dalm Directeur Milieu Centraal.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
De nieuwe rol voor de communicatieadviseur
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR.
Inhoud 1.Doel 2.Wetenschap versus Marketing 3.Het ABC van de menselijke motivatie 4.De campagne (6-stappenplan) 5.Cijfers.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Presentatie nieuwe media
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Occupy Wall Street! Kristof Jacobs (12/10/2011). Inhoud 1. Wat is Occupy Wall Street? 2. Occupy en de nieuwe media 3. Impact en betekenis.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
27 januari 2011.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
Welkom op de Grote Griffiedag!
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Samen werken aan een gezonde regio!
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Wonen en zorg in de maatschappelijke context Binnenlands Bestuur 25 september 2014 Hans Vos Gebiedsdirecteur Wijchen en Maas en Waal Programmadirecteur.
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Alumnibeleid en alumnivereniging
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
S OCIAL N ETWORK- I T Stefan, Inge, Fatemeh, Chris & Mark.
Kennismanagement & Sociale media
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Masterclass VSO.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Special. Startpagina Profiel.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Plaats, datum bijeenkomst
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Transcript van de presentatie:

Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Grote Griffiedag Utrecht Social media in context 14 februari

Trend I: Sociale media steeds relevanter Huffington Post, Barackobama.com in 2008; Tea Party in

Trend II:Social media versterkt beeld(vorming) De verschillende ‘behandeling’ van drie vrouwen: Vogelaar, Kant & Halsema

Trend III: Social media is communicatieversneller Turkish Airlines, Belgische treinramp, recent: Youp van het Hek

Trend IV: Oude & nieuwe media verknopen Francisco van Jole, Frits Wester en#deval

Betekenis voor de griffie (en het openbaar bestuur) Functioneren, gezag en uitventen en –voeren van beleid

Burgers, consumenten ‘only one click away’  Gemeenschapszin: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) Drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’) Glocalisering & veiligheid: places versus spaces (Saskia Sassen in: ‘Global Networks, Linked Cities’ en Ulrich Beck ‘Risikogesellschaft’

Politiek en bestuur zichtbaarder en verknoping media “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) “Low status group members versus high status” (Christine Hine (2000) “Er is in toenemende mate sprake van een politiek-publicitair complex” (Eysink Smeets, Moors & Baetens in 'Schaken op verschillende borden' (2011)

Ludiek lokaal protest: ai!amsterdam Quincy James (art director) en Rogier van Kralingen (communicatiebureau) mix van , fysieke bijeenkomsten, een website, Twitter (571 followers), Hyves (3.943 vrienden), Facebook (7.443 friends) en LinkedIn. inmiddels een netwerk met meer dan Amsterdammers

Organisaties organiseren zelf (ook) beïnvloeding

Lokale aktie: Glazen Huis naar N’megen

Mobilisatie: anti-RIVM campagne Marlies Geers is drijvende kracht is actief met andere sites waaronder Bratz & Bitches, Goodfeeling.nl Is actief als internetbureau Digital Dice en als Back It Up Online

Theoretische duiding van social media Gedachte achter gatekeepers, functies en indeling

Vier functies social media Communicatiekanaal: “een infrastructureel online netwerk voor informatie” (links, rss-feeds, trackbacks)” Informatiearchief: “Informatie kan online in theorie oneindig lang bewaard blijven” Nieuwskatalysator: “als een netwerk van bloggers, op meerdere manieren in contact” Ontmoetingsplek: “weblogs met een bepaald inhoudelijk profiel trekken inhoudelijk bezoek”

Gatekeepers & wisselwerking on- & offline

De (Nederlandse) praktijk Voorbeelden in 4 varianten: - Eigen werk laten zien (functie: nieuwskatalysator') - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal) - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)

Werknemers organiseren zelf: Natuurmonumenten

Raadsleden actief in online discussie: toekomst van V'waard

Public Affairs: Verhagen

De (Nederlandse) praktijk II - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal)

Luisteren naar experts (en soms zenden): LinkedIn Innovatie 2.0

Transparantie (alleen intern): dashboard delfshaven

Maar: ‘anderen’ zetten (ook) de agenda (casus 'klimaat')

De (Nederlandse) praktijk III - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) -

In dialoog: Zeeland over krimpaanpak

Co-creatie: deamstelverandert.nl

Crowdsourcing: stadsdialoogdelft.nl

Ook 'moeilijke' doelgroepen zijn te bereiken: MAS

De (Nederlandse) praktijk - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)

Transparantie (ook extern): volg de verkiezingen.nl

Transparantie (extern): veiliggouda.nl

Maar: anderen 'eisen' ook transparantie

Alle smaken bij elkaar: social media campaign (vvw)

Vijf stelregels: Communiceren is maatwerk: iedere ‘kwestie’ kent zijn eigen ‘gatekeepers’, netwerken en ‘code of conduct’ Altijd: slim luisteren, slim zenden en slim in dialoog Daarom: essentieel om netwerk in kaart te brengen Ons advies: eerst brengen, dan halen (niet andersom!) In iedere casus tot nu toe: er is altijd al een set aan netwerken beschikbaar

Voer voor discussie: “De invloed van blogs is beperkt!” “Gisteren was het Second Life, vandaag is het Twitter, morgen de volgende hype” “Als ik als [VUL HIER UW EIGEN ORGANISATIE IN] toelaat dat (beleids)medewerkers te hooi en te gras gaan reageren, dan raak ik alle regie kwijt!” “Een overheid 2.0 heeft veel te winnen”