Train de coach PMGG-bijeenkomst 19 april 2007
Doel van de training Echte kwaliteit bij handhavers bevorderen door: – Senior HH-ers coach-vaardigheden aan te leren – Die coaches hun collega´s te laten coachen – Op gedragsvaardigheden èn – Inhoudelijk (activiteitenbesluit)
Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (1) Volgens expertgroep: – Onafhankelijk en integer – Overtuigend/motiverend – Oordelend – Omgevingsbewust – Sterk Doel/resultaatgericht Volgens boek “Handhaving, …” is dit de sanctionerende stijl.
Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (2) De pedagogische stijl: – Inlevend / empathisch – Kan goed luisteren en doorvragen – Overtuigend/motiverend (win-win) – Duidelijk en zorgvuldig – Sterk op de relatie gericht
Stellingen 1 en 2 Veel handhavers hebben één voorkeursstijl en passen die voortdurend toe, ongeacht de situatie. De kwaliteit van de handhaving is gebaat bij “situationeel handhaven”, want dat is effectiever.
De rol van de coach Inzicht geven in: – Voorkeursrol – Sterk ontwikkelde competenties – Te ontwikkelen competenties – Inhoudelijke prestatie Hoge taakrijpheid gecoachte BegeleidenDelegeren Lage taakrijpheid gecoachte SturenCoachen (in enge zin) Veel initiatief coachVeel initiatief gecoachte Coachen in brede zin
Vergelijking competenties HandhaverCoach Onafhankelijk en integerZelfstandig Duidelijk/zorgvuldig over regels en belangDuidelijk over rol en proces OmgevingsbewustGoed aanpassingvermogen / flexibel Doel-/resultaatgericht (op inhoud)Doel-/resultaatgericht (op proces en leerdoel) Overtuigend/motiverend (op basis van regels en win-win) Overtuigend /motiverend (op wegnemen weerstand/wegnemen leerangst) Inlevend / empathisch Kan goed luisteren (naleving)Kan goed luisteren (coachvraag) DurfZiet samenhang / helicopterview OordeelkundigBehulpzaam Betrouwbaar en tactvolBetrouwbaar/relatiegericht
Leren en afleren Leren: – Dienstbaarheid (coachvraag centraal) – Luisteren, doorvragen – Flexibiliteit Afleren: – Gebruik gezag / bevoegdheden – Oplossingen aandragen – Sturen op inhoud
Inhoud training HH-stijlen en –competenties Coach-attitude en –vaardigheden Indeling dagdeel coaching-on-the-job Gebruik observatielijst (maatlat)
Stelling 3 Coaching vereist volledige vertrouwelijkheid: – De coach rapporteert aan niemand anders (zeker niet aan de leidinggevende van de gecoachte). – De gecoachte is niet verplicht verslag te doen van de resultaten van de coaching.