Train de coach PMGG-bijeenkomst 19 april 2007. Doel van de training Echte kwaliteit bij handhavers bevorderen door: – Senior HH-ers coach-vaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competenties bij de Vlaamse overheid
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
situationeel leiderschap
2. Beïnvloedingsstijlen
Professioneel sturen.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Ouders en Kinderen Centraal
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
met inzichten uit de sport
Alle lieben Billy stuks wereldwijd. Stoutmoedigheid.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Workshop teamvorming en leiderschap
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
Barim project Stand van zaken in 30 minuten Echte kwaliteit handhaving Volgens Platform: Kennis Handhaver + Vaardigheden Handhaver Bestuurlijke daadkracht.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Leiderschap in Nederland
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Een theoretische verkenning
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Aan de slag met vakmanschap
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Coaching week Rotterdam Academy.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader

ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Bepaal jouw SuperPowers!
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
Theorie.
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Voorlichting competitie D junioren
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Monitoren & Verbeteren
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Bijscholing: 3 september
Coaching.
Presentatie Formulierenteam Gemeente Rotterdam
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Jij als werkplekbegeleider!
Toetsen in nieuwe scheikunde
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
Transcript van de presentatie:

Train de coach PMGG-bijeenkomst 19 april 2007

Doel van de training Echte kwaliteit bij handhavers bevorderen door: – Senior HH-ers coach-vaardigheden aan te leren – Die coaches hun collega´s te laten coachen – Op gedragsvaardigheden èn – Inhoudelijk (activiteitenbesluit)

Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (1) Volgens expertgroep: – Onafhankelijk en integer – Overtuigend/motiverend – Oordelend – Omgevingsbewust – Sterk Doel/resultaatgericht Volgens boek “Handhaving, …” is dit de sanctionerende stijl.

Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (2) De pedagogische stijl: – Inlevend / empathisch – Kan goed luisteren en doorvragen – Overtuigend/motiverend (win-win) – Duidelijk en zorgvuldig – Sterk op de relatie gericht

Stellingen 1 en 2 Veel handhavers hebben één voorkeursstijl en passen die voortdurend toe, ongeacht de situatie. De kwaliteit van de handhaving is gebaat bij “situationeel handhaven”, want dat is effectiever.

De rol van de coach Inzicht geven in: – Voorkeursrol – Sterk ontwikkelde competenties – Te ontwikkelen competenties – Inhoudelijke prestatie Hoge taakrijpheid gecoachte BegeleidenDelegeren Lage taakrijpheid gecoachte SturenCoachen (in enge zin) Veel initiatief coachVeel initiatief gecoachte Coachen in brede zin

Vergelijking competenties HandhaverCoach Onafhankelijk en integerZelfstandig Duidelijk/zorgvuldig over regels en belangDuidelijk over rol en proces OmgevingsbewustGoed aanpassingvermogen / flexibel Doel-/resultaatgericht (op inhoud)Doel-/resultaatgericht (op proces en leerdoel) Overtuigend/motiverend (op basis van regels en win-win) Overtuigend /motiverend (op wegnemen weerstand/wegnemen leerangst) Inlevend / empathisch Kan goed luisteren (naleving)Kan goed luisteren (coachvraag) DurfZiet samenhang / helicopterview OordeelkundigBehulpzaam Betrouwbaar en tactvolBetrouwbaar/relatiegericht

Leren en afleren Leren: – Dienstbaarheid (coachvraag centraal) – Luisteren, doorvragen – Flexibiliteit Afleren: – Gebruik gezag / bevoegdheden – Oplossingen aandragen – Sturen op inhoud

Inhoud training HH-stijlen en –competenties Coach-attitude en –vaardigheden Indeling dagdeel coaching-on-the-job Gebruik observatielijst (maatlat)

Stelling 3 Coaching vereist volledige vertrouwelijkheid: – De coach rapporteert aan niemand anders (zeker niet aan de leidinggevende van de gecoachte). – De gecoachte is niet verplicht verslag te doen van de resultaten van de coaching.