Math-Bridge een internationale wiskunde-brug tussen VO en HO ook voor informatica studenten Johan Jeuring, Josje Lodder Open Universiteit Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Edushock leerfestival
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Leer de namen van de noten 1
De rekentoets.
vergelijkingen oplossen
Themabijeenkomst Gevaarlijke stoffen in de bouw Workshop ‘Asbest: een adembenemende stof’ Nieuwegein
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Keuzebegeleiding oriëntatie op studie en beroep
Ouderavond klas 1 12 september 2012
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Management en Organisatie
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
Wiskunde A of wiskunde B?.
De computer bij de centrale examens
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Wiskunde in het hbo (Fontys)
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology Inleiding
AFGELEIDEN.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Rekenproblemen en Dyscalculie
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Welkom Profielvoorlichting 2015
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
10e editie voor de Tweede Fase
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
de verschillende soorten wiskunde
Jacob Roelandslyceum Boxtel
Wat zijn de verschillen ? (vwo cohort 2006)
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Transcript van de presentatie:

Math-Bridge een internationale wiskunde-brug tussen VO en HO ook voor informatica studenten Johan Jeuring, Josje Lodder Open Universiteit Nederland

Wat is Math-Bridge? internationaal project doel: verbeteren van aansluiting tussen VO en HO op het gebied van wiskunde middel: digitaal beschikbaar stellen van remediërend wiskunde-materiaal aangeboden via ActiveMath, geavanceerde digitale omgeving meertalig flexibel samen te stellen vorderingen bijgehouden in studentmodel interactieve opgaven door wie: partners vanuit 10 universiteiten / 7 landen

Deelnemende landen Duitsland Oostenrijk Finland Nederland Frankrijk Spanje Hongarije

Inhoud ruime overdekking van materiaal voor aansluiting rekenen (met getallen, breuken, wortels, machten,… letterrekenen) vergelijkingen/ongelijkheden functies differentiaalrekening integraalrekening goniometrie meetkunde kansrekening en statistiek logica verzamelingenleer lineaire algebra differentiaalvergelijkingen …

Toepassingsgerichte opgaven en voorbeelden toepassingen uit: natuurkunde: snelheid – versnelling, … economie: rente-berekeningen, vergelijken van tarieven, … logistiek (als toepassing van grafentheorie) scheikunde: molecuulstructuren informatica: (o.a. materiaal uit de OU cursussen discrete wiskunde A en B) logica grafen bomen talstelsels prefixcodes

Opgaven en voorbeelden voor informatica-studenten (1)

Opgaven en voorbeelden voor informatica-studenten (2)

Opgaven en voorbeelden voor informatica-studenten (3)

gesloten opgaven (multiple choice ed) en open opgaven. enkele stap: Interactieve opgaven gesloten opgaven (multiple choice ed) en open opgaven. enkele stap:

Stapsgewijze opgaven met Ideas ondersteunt het stapsgewijs oplossen van opgaven door strategieën voor het oplossen van opgaven te specificeren, gebruikersinvoer aan de strategieën te matchen, en gebaseerd op het resultaat feedback te geven. geschikt voor verschillende domeinen het oplossen van vergelijkingen het vereenvoudigen van logische expressies het construeren van functionele programma’s verschillende soorten feedback, zoals een volledige uitwerking of de volgende stap herkent veel voorkomende fouten.

Voorbeeld van een stapsgewijze opgaven met Ideas (1) eerste poging x – 1 = 10

Vervolg opgave met ideas hint x = 11 \/ x = -11 x = 11 \/ x = -9

Feedback feedback op antwoorden bij stapsgewijze opgaven beperkt zich nu nog tot goed/fout ideas kan in principe veel voorkomende fouten herkennen in komende tijd toevoegen van dit soort feedback voor opgaven in Math-Bridge

Studentmodel het systeem houdt bij wat een student gedaan heeft.

Meertaligheid materiaal in Engels, Duits, Frans, Spaans, Nederlands, Fins, Hongaars. weergegeven taal wordt automatisch aangepast aan de taal die de gebruiker in profiel opgeeft niet alleen de taal maar ook de notaties worden automatisch aangepast.

Taal-afhankelijke notaties <CMP xml:lang="nl"> Een begrensd interval waarvan ondergrens en bovengrens niet meedoen, noteren we met <highlight type="important">open</highlight> haken. Zo is $2'..'5$ het interval dat bestaat uit alle getallen tussen 2 en 5, 2 en 5 doen beide niet mee, dus: </CMP> <CMP> A bounded interval in which both endpoints are not included is denoted with <highlight type="important">open</highlight> brackets. For example, $2'..'5$ is the interval consisting of all numbers between 2 and 5, both 2 and 5 excluded, hence: voorbeeld van meertaligheid / voorbeeld van meertaligheid (OUNL)

Nederlands /Engels

voor het ophalen van voorkennis of het wegwerken van deficiënties Hoe te gebruiken voor het ophalen van voorkennis of het wegwerken van deficiënties zelfstandig gebruik door studenten of in blended vorm bestaande ‘boeken” of door docent of student samengestelde boeken bijspijkeren en verdiepen voor buitenlandse studenten om materiaal in moedertaal te kunnen bestuderen, of juist de nederlandse termen en begrippen nog een keer na te kunnen lezen

Verdere informatie algemene informatie op http://www.math-bridge.org/index.php demo op http://service.math-bridge.org/. nieuws op Tumblr: http://math-bridge.tumblr.com/  Facebook: http://www.facebook.com/pages/Math-Bridge/189717154391905  Twitter: http://twitter.com/math_bridge