Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Learning analytics: de docent
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Portfolio’s in het onderwijs
Werkveldconferentie maart 2006
Michel Visser Founder EesySoft
Begeleiden van het B-leerproces
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Studietaak De studietaak staat centraal
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
NIOC 2002 © Jaap Kleinpaste Electronische leeromgeving en competentiegericht leren ……. een connectivityprobleem ??????
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop Open Leercentrum
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Een digitaal leerplatform
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Interactief oefenen, formatief toetsen
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennis bijspijkeren via het web
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving? Leen van Kaam

Competentiegericht onderwijs Zelfsturend leren/ ervaringsleren Uitgangspunt zijn praktijk- of probleemsituaties met daarbij horende taken (PGO) Taken worden individueel of samen met anderen uitgevoerd Curriculum op maat Self-assessment of peer-assessment van competenties

Rol docent Onderwijzen leren Zorg voor kennisoverdracht; Ontwerp van de taakomgeving, waarin de competenties geoefend kunnen worden; Ontwerp van een leeromgeving, voor organisatie (inschrijving, beoordeling, certificering) supervisie en feedback en monitoring leerproces

Rol student Verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces: Individueel verwerven van competenties; Uitvoeren van studietaken, individueel of in een groep; Self-assessment en peer-assesment; Bewijs van de competentie d.m.v. portfolio.

Aanbod-gestuurd onderwijs Vraag-gestuurd onderwijs

Problemen op te lossen met ICT Vraaggestuurde leeromgeving: Presentatie taak- en leeromgeving Geschikt voor individuele leerwegen Peer- en selfassessment Supervisie, monitoring leerproces, feedback Gereedschappen voor het uitvoeren van studietaken

Klassiek Klaslokaal Open Leercentrum Virtueel Individueel online leren Plaats afhankelijk Tijdstip onafhankelijk Klassiek Klaslokaal Open Leercentrum Virtueel Individueel online leren

Open leercentrum Mediatheek ‘Studiehuis’ ………

Opleidingsscenario’s Virtueel Klaslokaal Bijvoorbeeld: Whiteboard en chat Application sharing Videoconferencing

Individueel online leren Web based training E-Toetsen Cursus in HTML elektronische leeromgeving

elektronische leeromgeving Structuur monitoring Content Integratie Gereedschap

elektronische leeromgeving Verzameling al gebruikte instrumenten in één omgeving; Één en dezelfde interface voor studenten bij alle vakken;

Ervaringen met een ELO...

Meer effecten van ELO

ELO Is meer dan een online reader! Inrichting is belangrijk, Bv. Voor competentiegericht leren

Elektronische leeromgeving voor compententiegericht leren Organisatorische zaken: Doelen Beoordeling Inschrijving Certificering Probleemsituaties met taken, selfassessment Kennisoverdracht Groepsleren

Docent als begeleider Monitoring: Feedback Online gradebook Tracing and Tracking Feedback Communicatiemiddelen Feedback in toetsen

Vervangt de elektronische leeromgeving de docent? Blended learning Menging van cursorisch onderwijs en online cursussen (vgl LOI) Online begeleiding studenten door docent = klassikale begeleiding docent

Vragen?

Whiteboard en chat

Application Sharing Whiteboard

Videoconferencing Meerdere groepen communiceren met elkaar via: Apparatuur programmatuur

Webbased training Rigide aansturing Van A naar B naar C naar D ……. Feedback vastgelegd Voorbeeld: training blackboard

Webbased training Blackboard

E-toetsen De toetsmodule van Blackboard Uitgebreidere toets-servicesystemen

Toetsmodule in Blackboard

Cursussen in HTML Probleem: Kennis van HTML Monitoring en feedback? Gereedschappen Voor begeleiding Voor samenwerking tussen studenten

groepsleren