E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Het nieuwe leren en social software
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
wiki’s opzetten en implementeren
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Van het bestuur Henk van Leeuwen Hans Frederik Peter Tolen
Fasetoets 1 Introductiecollege.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Peer Tutoring van Allochtonen Project Aanmoedingsfonds
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
IOIO Jos Tolboom Programmaleider NIOC2004. IOIO?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
Opleiden in school 22 juni 2004
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Alfons ten Brummelhuis
Visie & Strategie.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Tip 7: wissel je werkvormen af
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Resultaten ICT monitor 2002
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld

Inhoud Wie is wie? Overzicht onderzoek Uitgangspunten Definitie Rode draad Resultaten Scenario’s Hoe verder?

Wie is wie? Herman Broeksma Bert Zwaneveld Open Universiteit Nederland Ruud de Moor Centrum

Overzicht van het onderzoek Opdracht Eerste benadering Voetangels, klemmen en bijstelling Op stoom Afronding Presentatie Vervolg

Uitgangspunten Inventarisatie: wat gebeurt er op het gebied van e-learning Discussie tussen docenten, studenten en ict- coördinatoren NIOC als ontmoetingsplaats ‘Definitie’ van e-learning

Definities Er is geen eenduidige definitie, wel een continuüm dat loopt van: klassikaal les met een ict-hulpmiddel, tot: materiaal en toetsing wordt via internet geleverd, bestudeerd en eventueel teruggestuurd

Onze definitie Leren in Samenwerking, met een Computernetwerk Kortom: LiSmC

Rode draad De wet van Moore Gevolg: elke keer weten we niet hoe de ontwikkeling zal zijn: technisch, sociaal, onderwijskundig, economisch Wat we alleen kunnen, is terugkijken Toch proberen we nu ook vooruit te kijken

Resultaten (1) universitair hbo vo mbo bedrijfsopleidingen Op opleidingsniveau zijn er wel verschillen, maar globaal gelijk

Resultaten (2) Er is een elektronische leeromgeving voor: administratieve zaken: rooster, agenda, resultaten, mededelingen, enz inhoudelijke zaken: informatie, opdrachten, uitwerkingen, soms een portfolio voor de toetsing communicatie: inleveren, berichten, enz

Resultaten (3) Dominant is face-to-face onderwijs Geen duidelijke visie op de relatie tussen face- to-face onderwijs en e-learning – Optimaliseren van het medium: games, demonstraties, interdisciplinair werken inclusief het managen daarvan, personaliseren van terugkoppeling – Algemener: samenwerking tussen studenten

Resultaten (4) Is ‘blended learning’ (de goede mix van face-to- face en e-learning) het toverwoord?

(E-)learning (1) Lerende centraal: Wat zijn de (individuele)leervragen/behoeften? Leren vindt ook/vooral plaats in groepswerk

(E-)learning (2) Onderwijs moet naar beide aspecten geoptimaliseerd worden: didactische gevolgen organisatorische gevolgen

Aspecten van e-learning Leerling: flexibiliteit Leraar: groter didactisch arsenaal, werklast School: innoveren, investeren

Scenario’s Er zijn vier drijvende krachten te onderscheiden: technisch sociaal onderwijskundig economisch

Technisch standaardisatie bedieningsgemak integratie van systemen

Sociaal toegankelijk voor iedereen persoonlijke ontwikkeling leven lang leren

Onderwijskundig goede mix van ‘face to face’ en e-learning: blended learning personalisatie samenwerkend leren

Economisch Lissabon-doelstelling efficiëntie investering

Hoe verder? website 1 december 2004 discussie elkaar ontmoeten en ondersteunen NIOC 2006: stand van zaken opmaken

Oproep Docenten informatica, Er zijn voldoende uitdagingen en redenen om (meer) werk van e-learning te maken. Dat geldt uiteraard niet alleen voor informatica. Wij, de docenten informatica, hebben de inhoud én de vorm! Wij gaan e-learning toch niet aan anderen overlaten? Tot op het NIOC 2006!