Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Centre of Innovation and Services (CIS)
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Lectoraat Productie en Proces Innovatie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Bestuurlijke Informatiesystemen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
moderniseren van het curriculum.
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
SBC V2 workshop minorkeuze minorkeuze wat gaan we doen minoren buitenland > M.L. Spier soorten minoren aan de HvA doorstroomminor.
Eénjarige Master Software Engineering
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Informatica Technische Informatica Business IT & Management Afstudeerfase Introductie 2015.
Startcollege B2 Psychologie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Keuzedeel Verdieping Software
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
leerlijn ICT Multimedia – Bijeenkomst 1
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn

Onderwerpen en Literatuur Onderwerpen: De Hogeschool van Utrecht De minor eBusiness Ervaringen met de minor Een model voor de ontwikkeling van minors Optioneel: Het gebruik van elektronische leeromgevingen Do´s & dont´s Literatuur: Leon de Bruin, Henk Plessius and Pascal Ravesteijn. e-Learning in higher Education: a Casestudy Henk Plessius, Pascal Ravesteyn. Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Info:

De Hogeschool van Utrecht De Hogeschool in cijfers: Studenten Medewerkers Opleidingen 70 Lectoren 18 Faculteiten 6 Omzet€ 180 M Het ICT-domein: Studenten Medewerkers 200 Opleidingen 5 –Informatica en technische informatica –Bedrijfskundige informatica –Communicatiesystemen en Communicatie en multimedia design Faculteiten 3 Lector Extended Enterprise Studies

Wat is een minor? Voor de Hogeschool van Utrecht: Een minor is een samenhangend onderwijsprogramma van 30 ECTS (een half studiejaar) dat studenten los van hun gekozen opleiding (de major) kunnen kiezen –Voorwaarde: geen overlap met studie-onderdelen in major; ter beoordeling examencommissie –Een minor kan verbredend zijn: bijvoorbeeld Spaans voor ICT-studenten (geen voorkennis verlangd) –Een minor kan verdiepend zijn: bijvoorbeeld Business Intelligence voor ICT- studenten (voorkennis noodzakelijk)

De minor eBusiness Doel: Gezamenlijk programma voor en door alle ICT-opleidingen Onderwijsvernieuwing Kenniscirculatie op terrein eBusiness Model voor eBusiness: klantbedrijftoeleverancier commerce bedrijfsprocessen inkoop en supply chain strategie, visie, ontwikkelingen, veranderingen

Verplichte modulen (12 ects): Strategy, change & vision (3 ects) eCommerce (3 ects) eProcurement & supply chain management (3 ects) Organisation & business processes (3 ects) Keuzemodule (6 ects): Individuele uitdieping Opdrachten (12 ects): eOpdracht (9 ects) - voor een externe organisatie eScriptie (3 ects) – individuele uitdieping Het programma van de minor eBusiness

Ervaringen (lichting 2003/2004) Studenten: Tevreden over minor Bedrijfskundige aspect versterken Goede aansluiting op vooropleiding Voldoende diepgang ELO (Teletop) erg belangrijk Projectgroepen goed gefunctioneerd Taakverdeling op basis deskundigheid Docenten: Positief over samenwerking Samenhang in programma verbeteren Opdrachtgevers: Zeer tevreden Resultaatverplichting!

Model voor minor ontwikkeling Minors ontwikkelen: aanbieden van een consistent programma met een omvang van 30 EC. Minor onderdelen: –Workpackages (verplichte theorie) –Keuze modulen –Project –Scriptie Learning Objects versus Educational Component WP7 Project

Vragen? Vragen, Opmerkingen Discussie,...

Het gebruik van een ELO Minor model ondersteund blended learning –Tijd en efficiency redenen –Stimuleren samenwerking tussen studenten van verschillende achtergronden –Monitoring –.. Maar contactmomenten blijven belangrijk ELO gebruik: –Tijdens de ontwikkeling –Virtueel kantoor –Theorie, opdrachten, informatie en nieuws uitwisseling, FAQ –Discussies –Organisatie: roosters, mededelingen, presentaties etc. –Toetsen en feedback

Electronische Leeromgeving: Teletop Ondersteunt didactisch proces: -Organisatorisch: nieuws (incl. notification en samenvattingen), achtergrond informatie, roosters, opdrachten en administratie; -Communicatie: , discussie, Vraag & Antwoord; -Samenwerken: kantoorruimten, presentaties; feedback -Leermiddelen: glossary, weblinks, archief, publicaties, (html) pagina’s, quiz, polls, FAQ’s, opdrachten = Technische specificaties: -Een heldere user interface gebaseerd op standaard web browser technologie. -Context gerelateerde en zelf te onderhouden help functionaliteit. -Data-uitwisseling gebaseerd op de ADL SCORM specificaties. -Flexibele bruikbaar voor verschillende didactische modellen en onderwijs settings. -Anywhere and anytime toegang via het Internet. -Supports audio, video, afbeeldingen en verschillende file formats (MS Office, Adobe etc.).

Do’s and Dont’s Evaluatie –Zorg voor afstemming programma –Meer aandacht voor de individuele student –De relatie Docent - Student Lessons learned –Eén Minor, één programma –Faciliteer groepsopdrachten (geen eigen aquisitie) –Heldere samenhangende opdrachten (geen losse flodders) –Eenstemmige beoordeling en feedback