Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers
4000 Studenten (+/-) 400 Medewerkers op pay-roll 24 Bachelor opleidingen, 5 Academies 3 MBO opleidingen >> voltijd, deeltijd, duaal 6 Lectoraten >> trainingen, cursussen, Master 3 locaties Hogeschool Zeeland
goede sfeer studeren à la carte persoonlijk internationaal groot deel opleidingen in top 10!
gezellig studentenleven HZ Cult goed bereikbaar eenvoudig een kamer HZ sport én … je fiets blijft in Zeeland wél staan!
Waarom een MTO voor de HZ? 2006: Dialoog met alle medewerkers “Passie voor professie” Veel veranderingen aangebracht binnen onderwijs, onderzoek, overleg, structuur, etc. 2009: Dialoog met alle medewerkers -> MTO-resultaten als input voor sessies Resultaten als input voor HZ- instellingsplan en afdelingsplannen
Waarom de Zestor pilot? Benchmark binnen het HBO Meedenken over de inhoud, leverancier (projectgroep) Prijs/kwaliteit
Opzet MTO binnen de HZ Inhoud Aanpak
Tevredenheid Belangrijkheid Loyaliteit en trots Arbeidsomstandigheden En dit per gekozen segment Wat hebben we bevraagd?
Tevredenheid: zeer tevreden tevreden enigszins tevreden enigszins ontevreden ontevreden zeer ontevreden Belang: 1 zeer belangrijk 2 belangrijk 3 minder belangrijk 4 onbelangrijk verbeterpotentieel
Onderdelen van de vragenlijst Werkdruk en arbeidsomstandigheden Inhoud van het werk en perspectief Werksfeer Management en Bestuur Medezeggenschap Arbeidsvoorwaarden Kwaliteit
Aanpak Doorlooptijd: koppelen aan beleidcyclus “Real time” monitoren van de voortgang Persoonlijke benadering Transparantie en continue communicatie Spiegelonderzoek
De uitkomsten Respons 58% Tevredenheid 6,9
Dashboard
Follow-up Dialoog tussen leidinggevende en medewerkers over uitkomsten -> nuancering Teamspecifieke acties HZ-brede acties Borging in de teams zelf!!
En de toekomst? In gesprek blijven -> Nu: professionele ruimte