Het (e-)boek Een (r)evolutie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De marketing-omgeving
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom in de samenkomst
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
WISKUNDIGE FORMULES.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 19 sept 2013 Rijnsburg 19 sept 2013 Rijnsburg. 2 Lezen: Hebreeën 6:1-8 BELANGRIJK voor het verstaan van de Hebreeën-brief  de brief staat (oorspronkelijk)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Even voorstellen : Groep 3b
Groep Colruyt en ‘participatie’
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Ik wil jou van harte dienen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Het (e-)boek Een (r)evolutie? Geert Joris – Boek.be Gedelegeerd Bestuurder Veranderende en nieuwe rollen in de waardeketen van het boek

Boek.be zet in op de keten Protectionistisch of open? Wie zullen de (nieuwe) toekomstige spelers zijn? Zal de boekhandel nog een functie hebben? Zal de auteur de uitgever nog nodig hebben? Hoe zal de keten er binnen enkele jaren uitzien?

Wat staat ons te wachten? “If I asked my customers what they want, they simply would have said a faster horse.” Henry Ford

Van paard tot kar? R R E

Van boek tot boek? R R R E

Het e-boek in cijfers

Het stelt nog niet veel voor… In de US: eind 2010 ca 9% In Nederland: ca 3% In Vlaanderen: ca 1,5% Opgelet met foute conclusies Dit betekent niet dat het niets wordt Het betekent ook niet dat we plots de focus moeten verleggen

Evolutie gebruik mobile devices

Evoluties

Technologisch

Inhoudelijk

Wat met de boekenketen?

De keten vandaag Uitgeverij Handel Consument Auteur Importeur Distributeur

De keten morgen? Uitgeverij Handel Consument Auteur Importeur Distributeur Handel Consument Consument Auteur Consument

Een extra speler: de bibliotheek Handel Auteur Uitgeverij Importeur Distributeur Consument Bibliotheek Positie van de bibliotheken voor de keten: Positieve beïnvloeding? Verstorend?

De (nieuwe) rollen van de actoren E-reading - 10 juni 2010

De auteur Kan (zal) eigen kanalen zoeken Indien 100% e-boek zal de huidige keten maar een van de oplossingen bieden Zal (kan) kanalen kiezen ifv het eindproduct (cf theater, film,…) Andere spelers die veel sterker en kapitaalkrachtiger zijn Als de actoren in de keten hun toegevoegde waarde bewijzen heeft de auteur geen reden om zijn model te wijzigen. E-reading - 10 juni 2010

De uitgever Zal aan de auteur moeten bewijzen dat hij (nog) een rol heeft Rol vandaag: Redactie, begeleiding (auteursmanagement), rechtenbeheer, productie(begeleiding), marketing, (verkoop) Bij het e-boek vallen een aantal van deze taken weg Agenten kunnen taak van de uitgever overnemen Heeft het vervolg van de keten (boekhandel) nodig om zijn papieren producten bij de consument te krijgen. Zoekt naar alternatieven als de (traditionele) boekhandel in gebreke blijft E-reading - 10 juni 2010

De uitgever (vervolg) Zal moeten inzetten op alternatieve marketing Boek als project (multimediaal product) waarvan de auteur slecht 1 schakel is Transcodatie van het boek ifv verschillende devices Nieuwe businessmodellen dienen zich aan (pay per chapter, …) Toegevoegde waarde door bundeling creativiteit E-reading - 10 juni 2010

De importeur Voor het e-boek zijn er geen grenzen en dus ook geen import Rol verschuift stilaan meer in de richting van marketing en auteursmanagement Worden de importeurs de uitgevers/agenten van de toekomst? Hebben de boekhandel nodig voor het papieren boek Druk op de cijfers doet hen alternatieve outlets en producten zoeken E-reading - 10 juni 2010

De distributeur Vooral logistieke dienstverlener Is afhankelijk van de uitgever voor zijn businessmodel Heeft voor het e-boek geen enkele rol meer (tenzij als datawarehouse) Heeft er dus alle belang bij dat de boekhandel niet verdwijnt Zoekt naar mogelijkheden om e-boeken online te distribueren naar aggregatoren en portals Heeft een “natuurlijke” relatie met de uitgever E-reading - 10 juni 2010

De boekhandelaar (Te) afhankelijk van de uitgever Met een bottom-line marge van 5% erg fragiel Verlies van omzet door e-boek doet boekhandel omvallen Heeft de boekhandel een rol te spelen in het e- boek? Waarom zouden mensen (anders dan voor muziek) e- boeken in of via een boekhandel kopen? E-reading - 10 juni 2010

De boekhandelaar (vervolg) Moet de boekhandel zijn positie niet grondig herdenken iplv een graantje proberen meepikken van het e-boek? Klantenbinding / community (online en offline) Inzetten op de boekhandel als fysieke (belevings)plek Wordt de boekhandel uitgever? Boekhandel mag er niet per definitie vanuit gaan dat de uitgever via hem verkoopt Relatie met de uitgever (marketing, kennis van de consument) wordt belangrijker Moet op zoek naar een andere (breder) model E-reading - 10 juni 2010

De bibliotheek Moet zijn rol herdenken in een digitale wereld Andere spelers kunnen rol overnemen Model (gratis en onbeperkt uitlenen) kan niet voor e- boeken Businessmodel van de uitgevers zou omvallen Indien uitlenen niet gratis (verhuren), is het dan een rol voor de bibliotheek? Zij verkopen ook geen papieren boeken. Kan de keten in gevaar brengen door een actieve rol te willen spelen in het e-boek. Leenrecht komt enkel auteur en uitgever ten goede, niet de boekhandel. E-reading - 10 juni 2010

De consument Lezen verandert onder invloed van veranderend mediagebruik Wil betrokken worden Zoekt en vindt (piraterij) E-reading - 10 juni 2010

Opportuniteiten en bedreigingen

Opportuniteiten Nieuwe businessmodellen dienen zich aan voor auteur, uitgever en boekhandelaar Hybride inhoud: (bewegend) beeld, tekst, muziek,… Hybride verkoop: bij papieren boeken ook e-boeken Teasing via e-boeken Tijdelijk gebruik (huur) E-marketing en (online) impulskoop Samenwerkingen met “sectorvreemde” partijen Anders nadenken over het papieren boek Zal een ander statuut krijgen

Bedreigingen Andere (buitenlandse) spelers zijn beter/anders in online business Dominantie bij het bepalen van de spelregels Gebrek aan controle Taalarmoede Piraterij Generatie zonder (auteurs)eigendomsbesef Gebrek aan eensgezindheid over (social) DRM

Factoren die de keten beïnvloeden

Een goed gereglementeerde boekenprijs België: geen vaste boekenprijs itt bvb Nederland en Duitsland Europa: gecontroleerde vrije markteconomie (itt de USA) – cf bvb sociale zekerheid Een GGBP leidt tot Gediversifieerd uitgeefbeleid Breder aanbod in de boekhandel Meer mogelijkheden voor de auteur Uiteindelijk komt het de consument ten goede

De overheid Ondersteunende maatregelen voor de keten Auteur (VFL, SLV), uitgever (CPU), boekhandel (VFL), consument (SLV) Maatschappelijk en cultureel belang van lezen Sterk letteren-, boeken-, en leesbeleid Auteur, uitgever en boekhandel als logische partners voor het invullen van maatschappelijk taak Duidelijk rol van de bibliotheek definiëren Leenrechtvergoeding E-boeken ontlenen mag niet leiden tot schade aan de keten Vlaams E-boek Platform (VEP) BTW op e-boeken Piraterij aanpakken door te informeren en te sanctioneren

Waarom blijven inzetten op de keten? Het papieren boek zal (voorlopig) niet verdwijnen Het model heeft toegevoegde waarde Historisch, cultureel, educatief, wetenschappelijk, economisch 80% economie – 20% cultuur Samenspel tussen de 2 is belangrijk Maatschappelijk belang niet onderschatten Controle van de markt (keten) is een maatschappelijke plicht (we leven niet in de US)

Enkele conclusies Toekomst met open geest tegemoet gaan Leren van de “anderen” Internationaal Andere sectoren Niet corporatistisch tewerk gaan Alle actoren zullen moeten nadenken over hun toegevoegde waarde voor de totale keten Samenwerking tussen de actoren in de keten en andere (niet-gekende) partijen zullen belangrijker worden We mogen onze ogen niet sluiten voor wat we niet kennen

Dank. geert.joris@boek.be